Bygga solcellsdriven batteriladdare

Berätta om dina pågående projekt.
tima

Bygga solcellsdriven batteriladdare

Inlägg av tima »

Jag har ett pågående projekt där jag tänkt bygga en solcellsdriven batterladdare :D . Solcellen har ca 18 volts utspänning och batteriet jag tänkt ladda är på 12 volt så däremellan behöver jag alltså en nedspänningsomvandlare som jag också måste bygga. I kretsen ska jag också ha en mikroprocessor som styr transistorn som ska fungera som en switch. Det jag har lite funderingar kring är hur jag ska bygga drivsteget till transistorn och ifall det är bättre att istället köra på en transistor som kan drivas av mikroprocessorn direkt. Behöver även tips med kretsscheman då jag inte har så stor erfarenhet av att bygga grejer.
ie
EF Sponsor

Re: Bygga solcellsdriven batteriladdare

Inlägg av ie »

Du behöver inte någon omvandlare, eftersom solcellen kommer att "anpassa" sig efter batteriet. Förmodligen är strömmen tillräckligt låg för att kunna kopplas in direkt. Det du behöver kolla på är att slå av laddningen när spänningen på batteriet kommit upp i ca 13.8-14V.

Fördelen med en (avancerad) omvandlare är att den kan suga ut maximal energi ur solcellen, genom att hitta den punkt (spänning mot ström) där panelen ger som mest energi. Men det blir mer komplicerat.

Jag byggde själv en enkel krets som dels kollar när laddningen ska slås av/på och också när lasten ska slås av/på för att förhindra djupuladdning av batteriet. Styrs av en ATtiny-processor.
tima

Inlägg av tima »

Ja det går också men mitt projekt går just ut på att designa och bygga en nedspänningsomvandlare. Har inte någon erfarenhet av det innan så all hjälp uppskattas!
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Kunde detta kanske funka:
http://www.linear.com/product/LT3652
tima

Inlägg av tima »

Ja den var intressant, skicka gärna mer info då jag som sagt inte är så insatt och måste slutföra projektet.
ds77

Inlägg av ds77 »

Skolprojekt? Sent ute? Då är du nog på fel forum...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

skicka gärna mer info
Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
Skriv svar