Transistortrubbel

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Transistortrubbel

Inlägg av simon78 »

Jag håller fortfarande på med mitt båtvärmarprojekt. Det har utvecklats en hel del med grafist LCD och DS18B20 sensor och dyligt. Nu har jag lött i hop hela kortet, men har lite problem med utgångarna.

Jag har fyra utgångar som ska dra varsitt relä. Problemet är att två av dem funkar, medan en är av hela tiden, samt en är på hela tiden. Reläutgångarna ser ut som på detta schemat, ungefär.

Bild

När jag plockar ut AVR-en och lägger +5V direkt i sockeln så lyser dioderna och basströmmen blir ca 14mA.

Har ni någon idé om vad det kan vara, eller hur jag kan hitta felet?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Jag hadde prova tagit bort bas motståndet till transistorn och mätt om det är AVR:en som bråkar..
annars kan man ju oxå kasta om utgångarna och se om det är relädrivningen eller AVR:en
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Tackar för tipset. Mellan avr-en och basmotståndet på det två utgångar som funkade flöt 14mA, ca. Till den som alltid är på så gick det 0.1mA och den som alltid är av gick ingen mätbar ström. Alla utgångarna funkade som de skulle om man hängde dem på en "fungerande" pinne på avr:en. Kan AVR:en vara grillad tro?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Nu kan jag noll om AVR.Men det kan inte vara något i programet?
Om det är okej så kan den ju vara trasig.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Låter som ett initerings-fel.
Jag misstänker att du har satt de två pinnarna till ingångar istället för utgångar samt weak-pullup på den pinnen som alltid är på.

Är det Q3 & Q4 som spökar ?
Kolla om komparatorn är aktiverad.

Eller så har du kortis (lodbrygga) resp avbrott (sprucken bana).
Ta ut chippet och ohm-mät mellan I/O och bas resp. mellan I/O och jord / Vcc.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Det var lite av varje, men vi kan iaf säga att det var ett mjukvarufel. Råkade missa raden som ställde om JTAG-pinnarna till vanliga IO. Sen funkade det inte för att den inte hittade den icke-anslutna DS18B20:n. Nu funkar det fin-fint. Typ... Ska bara lyckas lista ut varför AD-ingången inte ger några vettiga värden (alltid = 0).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Alltså....14mA som basström? Med 2K? Det kan teoretisk som mest ge 2,175mA! Menar du kollektorström?
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

oops.. glömde skriva att jag bytte basmotståndet till 220Ohm.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då måste du ha några rediga relän och feta trissor!

14mA som basström är sinnesjukt, då är det höga tid att byta till MOSFET!

Om du har en 2N3055 som drivtransistor (har en usel förstärkning) drar dina relan alltså 280mA/st men har du en 2N3904 har sämsta förstärkning på 100gg, därav kan jag slutta att dina relän drar 1A som styrström.

Det var allt feta relän! Och på 12V......det är alltså 12W per relä i styreffekt, hos ELFA hittar jag faktisk ett par reläer på mer än 2W styreffekt, det är reläer i 500:-+ klassen till 50A och 100A, alltså herrstorleker. Jag hittar dock bara 1 med styreffekt på över 3W.

Du har alltså dimentionerat helt fel eller också har du riktigt dyra relän.

Har du relän som behöver ca: 2,5W högt räknat behöver du alltså ha en basström på ca: 2,8mA, detta skulle ge en basmotstånd om ca: 1K5 och låter LÅNGT mer rimligt.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

oops igen... jag använder BD139 och BD437, de har betydligt lägre hfe runt 30 som lägst. Hur bör man tänka när man väljer ett basmotstånd?
Skriv svar