Laptop-batteri-laddare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
M Blom

Laptop-batteri-laddare

Inlägg av M Blom »

Min gamla Apple Power Book har slutat ladda batteriet i, vilket betyder att jag måste ge den ström via nätet hela tiden annars dör den (eftersom batteriet nu är helt tömt). Mycket frustrerande. Efter en lång tid tyckte jag att det var dags att köpa ett nytt batteri, eftersom jag trodde att det var själva batteriet som var dött. Men idag när det nya batteriet kom upptäckte jag att det är själva laddningen från laptopen som är problemet. Så.

Då tänkte jag att det ska väl inte vara så himla svårt att bygga en egen batteri-laddare. Eller vad tror ni? Har ni några idéer eller tips? Har ännu inte börjat undersöka det närmre, kom bara på tanken idag. 10,8V står det på det. Är det bara att hitta rätt pinnar o mata den med 10,8V? Gissar att det kanske inte är fullt så enkelt. Och hur lyckas man få till 10,8V på ett billigt sätt? Har ju ingen lust att köpa ett reglerbart spänningsreglage för dyra pengar. Men å andra sidan kanske det är något som kan komma till användning till senare projekt? Bygger mig en 5w-rörförstärkare nu, och vill gärna fortsätta byggandet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Laptop-batteri-laddare

Inlägg av Andy »

Det består av 3 st Li-ion celler (eller flera paralellkopplade och seriekopplade) och ska laddas med laddare byggd för ändamålet. Packen innehåller vanligtvis en del elektronik för övervakning och skydd för cellerna men det går ofta bra att ladda från en separat laddare om man tar hänsyn till celltypen (Li-ion) och har koll på spänning och ström.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Adaptern mellan elnätet och laptopen ger oftast konstantspänning till laddkretsarna innuti laptopen.

Enda undantaget jag sett är en dator med 4-pin DIN kontakt som ger 19V laddspänning + 12V datorspänning.

Kanske finns andra lösningar med 2-pol och laddningskretsarna i adaptern?
För att ladda så krävs det konstantspänning, konstantström, och mätning av spänning-ström. Så det kanske är lite komplicerat att driva och ladda med samma adapter.
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

OK. Så kan jag bara hitta/bygga något som kan mata rätt pinnar med rätt ström o rätt spänning så ska det funka? Något tips på hur jag kan ta reda på vilken ström det ska matas med, och hur man kan bygga sig en sån laddare?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Köp en färdig laddare så slipper du mycket jobb och så laddas batteriet rätt. Hoppa in på tex www.hobbyking.com och leta efter laddare så finns där massor kan tex rekommendera Accucell-6 som du kan ställa in en väldig massa grejer med och ladda alla förekommande typer av batterier på marknaden, har en själv sedan 2 år tillbaka.

Det lite svåra kan bli att få kontakt med pinnarna i batteriet sedan.
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

OK. Trodde inte det fanns batteriladdare som passade apples laptop-batterier. Kollade länken o det fanns ju en hel del laddare, för mig en hel djungel. Hur vet jag vilken jag ska ha? Har ju bara koll på spänningen, men inte effekt eller ström till batteriet. Och så vet jag ju inte om batteriet ska matas med samma späning som det levererar, bara gissar att det är så.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är att litium-baserade batterier tydligen är väldigt känsliga för överladdning. Laddspänningen måste om jag inte fattat fel vara stabil inom 0,02 V eller nåt sånt... Så det är inget man slänger ihop i en handvändning direkt.

Skyddskretsarna i batterpacken är oftast där för att skydda om det blir fel på laddaren, det innebär att man inte ska förlita sig på dem i första hand utan de är "backupen". De kan tillåta spänningar och strömmar som är skadliga för cellerna men ändå är så låga att de hindrar dem från att explodera. (De finns alltså inte där för att skydda cellerna mot att gå sönder, de finns där för att hindra huset från att brinna ner om laddaren går sönder.)
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

OK. Har insett nu att det nog inte är så vettigt att ge mig på detta lilla projekt. Synd. Hade ju varit trevligt att få användning av det där batteriet jag köpte i onödan. :cry:
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Borre

Inlägg av Borre »

Den där laddaren fungerar säkert jättebra om han först har en dator att sätta batteriet i...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Trodde inte det fanns batteriladdare som passade apples laptop-batterier.

Tror inte det finns någon laddare till något datorbatteri som är specifikt gjord för att ladda batteriet utan att ha det i datorn. Eftersom du menade att du skulel bygga en själv så menade jag då förstås att du skulle kunna köpa en vanlig batteriladdare istället. Då kan du ladda batteriet vid sidan om datorn och som exempel accucell-6 på den sidan är en batteriladdare som klarar av att ladda batteriet som sådant och mer än det så kan måhända vara lite overkill. Batteripolerna kan sedan dock kanske vara lite svåråtkomliga men borde gå att fixa med rätt lätta medel.

Här är 2 som jag hittade manuellt, deras sök har en del övrigt att önska:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=11060

Och den jag använder:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=7028

Dessa var de billigaste som de fortfarande hade i lager, annars fanns det lite biligare men de vet man aldrig när de får in igen.

Sedan utöver denna behöver du ett strömaggregat med men då kan man ta strömaggregatet från en gammal dator tex, det räcker.
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

De där två ska ju kunna användas till Lithium-batterier. Då borde det väl funka att ladda såna utanför laptopen? :? Då ska jag bara försöka hitta info om vilken spänning den ska laddas med och vilka poler som ska ha ström/spänning. Hmm... :doubt:
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Det går visst att köpa en extern laddstation också:

http://eshop.macsales.com/item/Newer%20 ... TCAPL15AL/

Dyr. Frågan är om det är värt 1000 spänn för att kunna använda laptopen sladdlöst. Tror nog inte det...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Se där, aldrig någonsin sett.

Men som sagt plöja ner runt 1000:- istället för runt 200:- för en laddare som dessutom klarar av alla batterityper på marknaden, inte bara en specifik, har en display som berättar allt om bla laddningprocessen och som man kan ställa in alla parametrar på är ju ett rätt enkelt vad man då väljer.

De där två ska ju kunna användas till Lithium-batterier. Då borde det väl funka att ladda såna utanför laptopen?

Givetvis.

Då ska jag bara försöka hitta info om vilken spänning den ska laddas med

Det sköter laddaren om man ställer den i autoläge, men annars så står det ju på batteriet vilken spänning man skall mata in annars; 10.8V vilket är 3 st seriekopplade li-ion batterier som det också kommer att visas på displayen. Vilken ström batteriet skall laddas med är däremot något man själv måste ställa in vilket är baserat på vilken kapacitet batteriet har men borde inte vara några problem att få fram på nätet.

..och vilka poler som ska ha ström/spänning.

Samma där borde gå att få fram på nätet tycker jag såvida det kanske inte tom hade kunnat funnits något liten + och - över någon kontakt eller så.
Användarvisningsbild
M Blom

Inlägg av M Blom »

Kalas! Tack för hjälpen. :tumupp:
Skriv svar