Trappljusautomat udda inkoppling, hitta ersättare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Trappljusautomat udda inkoppling, hitta ersättare?

Inlägg av DjAlbert »

God dag.

Jag brottas med ett problem på arbetet gällande några hus med udda inkoppling av trappljusfunktionen.
Normalt sett har man två trådar vid automaten, alltså en kombinerad tändtråd och tryck-knappstråd.
Den väldigt gamla automaten som satt där vid byggnationen 1971-72 har ju rätt funktion, men en ny automat
har inte denna anslutningsmöjlighet då de kräver två trådar, en för knappen och en för lampan.
Har prövat de flesta på marknaden förekommande automater, men inte hittat någon som fungerar oavsett hur man än vänder och vrider på det.

Normalt sett har man en inkoppling likt denna, med två trådar till automaten samt Fas o Nolla.
Bild

I mitt fall har jag denna inkoppling, med Fas o Nolla till automaten samt en kombinerad tråd för knapp och lampa.
bild.JPG
Eftersom det är så många fastigheter med säkert 5 olika kretsar i varje så är omkoppling/omdragning en absolut sista lösning, då det skullle innebära alldeles för mycket jobb.

Så jag undrar, är det någon som vet om en automat med samma inkoppling som min önskade, eller som har möjlighet att plocka fram en produkt med den önskade funktionen ?
Eftersom det är firman som ska ha dom, och det finns åtskilliga som skulle behöva bytas så kan det bli akutellt att köpa ett större antal om det visar sig att det funkar och är hållbart.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Cryptomaster

Re: Trappljusautomat udda inkoppling, hitta ersättare?

Inlägg av Cryptomaster »

Ser ut som ett "vanligt" 3-ledarsystem. En Theben Elpa-6 ?
Bifogar .pdf med manual.
E-nr: E133411
Elpa6.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Funkar tyvärr inte, eftersom automaten måste ha separata trådar för lampkretsen och tryckknapparna.
Som du ser på bilden på den nuvarande automaten så finns där bara en tråd till bägge, och eftersom det är inte aktuellt att dra om all tråd o koppla om alla kopplingspunkter så går det ej med " dom vanliga" som går att hitta hos de flesta grossister.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Den du för söker ersätta är det en riktigt gammal elektromekanisk ,de som låter klonk ,tick,tick,tick.
Hade själv en sådan som gick sönder. Ersatte den med ett relä och en frånslags timer. Då jag inte hittade någon ersättare. Blev relä som tog självhållning , samt startade timern som fick bryta självhållningen.
Problemet var att glimlampan i tryckströmbrytarn gav en läckström som fick reläet att surra när det inte var aktiverat. Kommer inte just nu ihåg hur jag löste det ,tror jag tog bort glimlampan. Nu har jag bara 3 våningar i huset och där var nog bara en glimlampa. De övriga 2 saknade lampa i knappen.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Haha såg inte problemet först. Kan bara instämma med föregående inlägg. Det funka för mig med. :)
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Jo så är det. Dock är dessa helt knäpptysta, hörs bara ett svagt klick när den slår ifrån.
Eftersom det gäller 8 hus med 5 kretsar i varje hus så är det knappt aktuellt att börja bygga egna lösningar.
Det sitter en modern ersätter där idag, men denna går det inte heller att hitta en ersättare till, och dessa har inte ens hälften av de gamlas livslängd. Dock har vi haft tur och hittat några få gamla som funkat fortfarande, i bl.a några skyddsrum i samma hus. Men att plocka dessa o lämna det som det blir där är knappast smart, samt att dessa också lär gå sönder nån dag.

Får nog helt enkelt leta vidare, eller ta ett möte med kundens kontakt och börja diskutera en annan lösning t.ex omdragning för "normalt" system. Dock handlar det om hus med 4 våningar och minst två armaturer och en knapp på varje våning, samt 12-14 armaturer per korridor i källarna a´ två korridorer per källare, så det jobbet lär ta tid, och idag står säkert sammanlagt ett helt hus o lyser p.g.a trasiga automater, o släcka ljuset i en källarkorridor utan fönster är ju knappast att tänka på.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Vad är det för fel på ett relä och ett tidrelä??? Det är väll funktionen du är ute efter.
OM du ska dra om något annat så ska du skippa trappautomater helt och köra med närvarostyrning. Tex. Ensto har bra armaturer med närvarostyrning eller så finns det akustiska sensorer som funkar perfekt.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Sammanstrålar inte alla 3 kablar utifrån anläggningen vid trappautomaten ?
Alltså du har en inkommande Fas, Nolla. Och sen ut till armaturer och knappar har du Fas,Nolla Styrning ?

Ser i så fall inte att det inte skulle gå att lägga ihop "4an" med Nollan och sedan enligt Elpa6 plint 3 och 4.
Eller är jag helt ute och "frikopplar" ? :D
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Har testat det, och det enda som händer är att automaten "repeterar" hela tiden, så fort tiden har löpt ut slår den till igen genom att den självaktiveras när det är överbyglat till 4an.
Den tror mer lr mindre att en knapp är intryckt hela tiden.

Till lampan löper nolla direkt.
Till tryckknappen löper fas.
När man trycker på knappen läggs spänning på ingången på automaten och den drar, samtidigt läggs spänning på lampan som tänder, och hålls tänd när man släpper knappen p.g.a att automaten har dragit och lägger fas på tråden som tidigare aktiverade den via spänning från tryckknappen.

Detta går ej att utföra med ett modernt dito, då det antingen blir "rundgång" eller kortslutning när man byglar.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Den som söker skall finna :)

Kolla databladet på 36-701-62 en bit ner, modell 14.91
det borde vara din modell ?

Elfa har bara 14.71 , men om du hör av dig till Finder får du säkert beställa.

FINDER AB
Skruvgatan 5
SE – 211 24 Malmö
Sweden
Tel: +46 40 93 77 77
Fax:+46 40 93 78 78

Jag har haft ditt problem, men minns inte vilken modell jag köpte, det var några år sedan.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

MathiasP:
"Ensto har bra armaturer med närvarostyrning eller så finns det akustiska sensorer som funkar perfekt."

De akustiska sensorerna fungerar *mycket* bra och är även lätta att montera där de inte syns.
Nackdelen i det här fallet är att de (oftast) bara är just sensorer. Dvs de saknar tidfunktionen
och utan en sådan blir det mörkt så fort man är tyst eller slutar röra sig. :)
DjAlbert skulle alltså ändå behöva lösa problemet han beskriver.
peo007

Inlägg av peo007 »

Den översta skissen visar ju ett 4-ledarsystem
men kan du inte koppla om bakom tavlan där trappautomaten sitter??
Det är ju ett 3-ledardsystem som du har

Den gamla 4:an skall till nollplint/skena
den gamla 2:an skall in på lamputgången på nya trappautomaten (kopplas bort från nollan)
den gamla 6:an skall in på impulsingången på nya trappautomaten (kopplas bort från fasen)
och fas in till nya trappautomaten

är det bara lampor och impulsknappar ute på varje våningsplan
behöver du inte koppla om något där.
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Bakom tavlan ser det ung. likadant ut, fas nolla & impuls/tändtråd,
all "magi" sker ute i första dosan.

Men det ser ut som att vi har hittat en vinnare där på Finder.
Ska ringa o höra med dom imorgon om dom vill sälja en till mig så får vi se om det funkar.
gör det de köper ja på mig ett lager för det vekar som det kommer en period nu där de tänker gå sönder minst en i veckan. och då blir resultatet av bekvämlighet och säkerhet att det lyser dygnet runt.

Tack för hjälpen pöjka!
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Theben har en också

http://www.theben.de/en/Home/Products/L ... ail/ELPA-9

verkar som om dom har en representant i Täby, Gycom.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Har länkat tidigare i tråden till Elpa-6, men eventuellt så får DjAlbert ut i första "magiska" dosan och koppla om för hittar inget som verkar passa rakt av.
Skriv svar