Elnätsfrånkopplare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jaxzjaxz

Elnätsfrånkopplare?

Inlägg av jaxzjaxz »

Hej!
Jag vill ta reda på var jag kan köpa följande:

En pryl - tror det kallas Nätfrånkopplare (eller spänningsfrånkopplare)
Men hittar inte när jag söker på nätet.
Funktion - den stänger ner spänningen i anslutna ledare direkt från elcentralen när ingen ström längre går ut.
Exempel: när man släcker lampan vid sängen och vill att alla ledningar dit ska kopplas bort - typ som att dra ur säkringen.
Syftet: Minimera exponering för EMF

Och jag vill åxå få reda på hur man ansluter en sådan till en modern elcentral med vippsäkringar.
Jag ska skaffa nya elcentraler och denna mojäng till en ny lägenhet inom kort.

Och vad kan denna Nätfrånkopplare heta på Tyska?

Maila mig gärna svaret på:
jaxzjaxz@gmail.com

MVH,
Jaxz
Senast redigerad av blueint 1 april 2011, 17:31:16, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: Nätfrånkopplare?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Nätfrånkopplare?

Inlägg av tecno »

Dags att ta hjälp av en elektriker!
blueint
Kontakt:

Re: Nätfrånkopplare?

Inlägg av blueint »

Dubbelpoligt relä som installeras i elcentralen av elektriker.
Nerre

Re: Elnätsfrånkopplare?

Inlägg av Nerre »

Med den beskrivning du ger så kommer man behöva springa till elcentralen för att tända lampan igen ju??
YngLi

Inlägg av YngLi »

Det finns säkert någon apparat som med t ex DC och låg spänning kan mäta om någon belastning kopplas in, en apparat som kopplar in nätspånning om mätströmmen överstiger ett visst värde, och kopplar bort nätspänningen (230V) om strömmen understiger ett visst värde.

Ändring, Att koppla som ovan blir ganska farligt, så det är inte en bra idé.
Senast redigerad av YngLi 2 april 2011, 09:01:47, redigerad totalt 1 gång.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Tja kan ju alltid bryta huvudbrytaren. :wink:
Ett sätt är att satsa på knx. Då bryter du spänningen vid centralen och brytarna är bara anslutna till en buss.
Dock är det DYRT och man normalit inte bryter uttagen.
Ovavsett vilken lösning du kommer fram till så kommer det kosta och du behöver hjälp av en elektriker. Absolut inget du ska pilla i själv. Brukar normalt inte avråda folk men ditt dilemma verkar såpass omfattande.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om man är rädd för ElektroMagnetisktFält så räcker det att slå av strömbrytare så det inte flyter STRÖM genom ledningen. Ingen ström ingen magnetism.

Eftersom jag använder hörapparater så går jag ofta omkring och lyssnar efter magnetfält och i lägenheter/hus är det inget problem. I vissa offentliga miljöer kan det finnas starka magnetfält, t.ex så ska man inte befinna sig nära spårvägen i Göteborg. Eller en bit vid sidan av receptionen i stadshotellet i Mariestad.

Magnetfält eliminers enkelt med tvinnad ledning.

Är man rädd för elektriska fält så är det skärmad kabel som gäller, t.ex EKLK.

Protte
mjv

Inlägg av mjv »

Men man har ju fortfarande ett elektriskt fält, även om ingen ström flyter.
Fast det kanske inte är det som är problemet för allergikerna?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jag har byggt några sådana för ett antal år sedan.
Det var en herre som kom in på mitt dåvarande jobb med en "uppfinning" som skulle koppla bort matningen, till mer eller mindre hela huset, om ingen ström drogs.
Nu var ju inte hans uppfinning helt färdig, han hade bara fått idén och tyckte att vi skulle göra resten mot en smärre ersättning.
I vilketfallsomhelst så blev det nog för dyrt och svårsålt, så jag tror inte det blev mer än de 10-15 lådor jag byggde.
Han ville dessutom ha allt galvaniskt frånskilt med stora brytavstånd, vilket vissa myndigheter bråkade lite om, de vill inte bryta jorden, så helt skilt blev det aldrig.

I princip bestod den av två strömmätningar en AC och en DC, en timer, en kontaktor, och några laddbara batterier.
Funktionen var att om det gick en AC ström genom lådan så hölls kontaktorn dragen.
När strömmen hamnade under en inställd nivå så släppte kontaktorn efter en tid och en batterimatad likspänning kopplades på istället.
Denna likspänning var för att kunna dra kontaktorn igen när man ville tända en lampa eller så, och för att mata DCströmmätaren.
När man tände en lampa gick det en liten ström genom den, som DCströmmätningen kände och slog till kontaktorn.
Detta förutsatte oftast att glödljus var inblandat för att fungera.
Kommer inte ihåg speciellt mycket mer än att det var lite knöligt att få ACströmmätningen någorlunda okänslig för störningar och ändå tillräckligt känslig för det den skulle mäta.
Vill minnas att det slutade med en ringkärna med en parallell kondensator som resonerade vid ~50Hz.

Nu vet jag ju inte om detta kan hjälpa dig, men det du vill ha fanns i början på 90-talet iallafall. 8)
Nerre

Inlägg av Nerre »

mjv skrev: Fast det kanske inte är det som är problemet för allergikerna?
Eftersom ingen elallergiker hittills har kunnat detektera varken elektriska, magnetiska eller elektromagnetiska fält i blindtest så tvivlar jag starkt på att någotdera är ett problem för dem...

(Men jag tror vi har en gammal tråd om det.)
*Teknikern*

Inlägg av *Teknikern* »

Jag kan bara hålla med, men "elallergin" kanske behöver få en renässans? Jag glömmer aldrig en "elallergiker" (psykfall) som jag träffade för länge sen. Hon bodde i ett gammalt ruckel i skogen (var annars), och ville ha hjälp med än det ena och än det andra, gratis naturligtvis. Hon var så "allergisk" så hon kunde inte åka bil eller ha en ficklampa, men min gamla hajfenemobil som jag hade påslagen i innerfickan reagerade hon inte på, och att gå till grannstället och sträcka sig över elstaketet för att klappa hästarna gick hur fint som helst. :lol:
Skriv svar