SoC (System On Chip) innebär att flera enheter bäddas in i samma kiselkapsel. Alltå ett system på ett chip. Ofta görs detta med en ASIC eller FPGA. Har ingenting med kretskort att göra, vilket jag tolkar det som när Du skriver 'kort'.TomasL skrev:Det finns en del färdiga SOC (System On Chip), dvs färdigbyggda kort alternativt programmerade uProc med FAT-bibliotek mm att köpa, klara att ansluta till minneskort.
Minneskretsar (flash)
Re: Minneskretsar (flash)
Vad jag menade att, man kan köpa färdiga kretskort med exempelvis CF-hållare och en förprogrammerad processor, med alla IDE och FAT-drivrutiner, med vilken man sedan kan kommunicera med, för att få ut det man vill ha, alternativt tillverkar man ett eget kretskort och köper en förprogrammerad uC.
Det kan vara två bra alternativ till att utveckla ett eget. Men som sagt, det är något annat än ett SoC.
Det Du beskrev är vad som brukar kallas System On Module, SoM, eller Computer On Module, CoM. Visst har jag även sett att företag kallar sådana system för SoC, men det är när företag använder begreppen alltför vitt som det uppstår missförstånd.
Det lär nog krävas en hel del utvecklingsarbete innan det är klart, främst mjukvara.Borgen skrev:Det kan vara två bra alternativ till att utveckla ett eget.
Ett CF skulle ju vara att föredra, då krävs ingen hårdvara för programmeringen.
Det gör det visst! Det behövs en PC eller liknande med kontaktdon till detta.
Sedan får du ut data i seriell form (byte för byte) och ska sedan omvandla dessa till parallella data i den rätta hastighet. För att begära data från filen som sparas på CF-kortet måste du ha en mikroprocessor till att skicka "ge mig"-kommandot och då kan den likaväl ta hand om resten också.
Så hur du än vänder dig är rumpan bak, du kan essentiellt välja mellan att göra hårdvaran på samma sätt som förut (fast med större minne och högre uppspelningshastighet), alltså en ganska enkel hårdvara eller att använda en mikroprocessor med lite muskler och då kvittar det om du har extern krets till att styra filsystemet eller gör det direkt i mikroprocessorn, programmering o skit ska göras ändå.
Vill du ha enkel och relativ billig hårdvara till kunden: bygg som i gamla dagar med moderna kretsar.
Vill du ett fräckt system med massor av möjligheter: bygg med filsystem - och lägg till en solid post på mjukvaruutveckling.
Sedan får du ut data i seriell form (byte för byte) och ska sedan omvandla dessa till parallella data i den rätta hastighet. För att begära data från filen som sparas på CF-kortet måste du ha en mikroprocessor till att skicka "ge mig"-kommandot och då kan den likaväl ta hand om resten också.
Så hur du än vänder dig är rumpan bak, du kan essentiellt välja mellan att göra hårdvaran på samma sätt som förut (fast med större minne och högre uppspelningshastighet), alltså en ganska enkel hårdvara eller att använda en mikroprocessor med lite muskler och då kvittar det om du har extern krets till att styra filsystemet eller gör det direkt i mikroprocessorn, programmering o skit ska göras ändå.
Vill du ha enkel och relativ billig hårdvara till kunden: bygg som i gamla dagar med moderna kretsar.
Vill du ett fräckt system med massor av möjligheter: bygg med filsystem - och lägg till en solid post på mjukvaruutveckling.
Lite rättelser, ett CF kort ger antingen 8 bitar parallellt eller 16 bitar parallellt, det ger inte seriella data.
Fel! Man får datan i den form du beskriver, 8 eller 16 bit i parallell men de kommer seriellt ändå, en byte/word efter det andra.
Detta är användbart (om det är 16 bit) till detta projekt, det är ju precis vad som önskas.
Tyvärr måste en begäran om "skicka filen en gång mer" skickas när den är slutspelat vilket gör det nödvändigt att buffra så pass mycket data att en ny request kan exekveras under tiden de buffrade data spelas upp och då är vi på en mikroprocessor ytterligare en gång, gärna med minne nog att buffra data nog...
Om målet är att undvika mikroprocessor på slutprodukten är alla dessa smarta minnessätt fel ute helt enkelt.
Självklart kan man göra en FPGA-lösning som klarar detta men då behövs det ÄNDÅ en programmeringsenhet, något som det ju behövs idag också med den "gamla" teknik.
Men som allt annat: TS bör fundera på vilka funktioner som ska finnas, inget annat! Hur man ska lösa det hela kan man sedan enkelt räkna ut, det kan mycket väl bli till att det dyraste utvecklingssätt blir det billigaste per enhet då varje enhet kan göras så billig.
Detta är användbart (om det är 16 bit) till detta projekt, det är ju precis vad som önskas.
Tyvärr måste en begäran om "skicka filen en gång mer" skickas när den är slutspelat vilket gör det nödvändigt att buffra så pass mycket data att en ny request kan exekveras under tiden de buffrade data spelas upp och då är vi på en mikroprocessor ytterligare en gång, gärna med minne nog att buffra data nog...
Om målet är att undvika mikroprocessor på slutprodukten är alla dessa smarta minnessätt fel ute helt enkelt.
Självklart kan man göra en FPGA-lösning som klarar detta men då behövs det ÄNDÅ en programmeringsenhet, något som det ju behövs idag också med den "gamla" teknik.
Men som allt annat: TS bör fundera på vilka funktioner som ska finnas, inget annat! Hur man ska lösa det hela kan man sedan enkelt räkna ut, det kan mycket väl bli till att det dyraste utvecklingssätt blir det billigaste per enhet då varje enhet kan göras så billig.
Öh, hur menar du?, man kan ju inte få data från kortet både seriellt och paralellt.
Man får varje byte/word parallellt, men de kommer ett efter ett.
Hursomhelst kräver CF-kort eller andra av dessa "smarta" lagringsmedia någon intelligens på uppspelningskortet och då är resultatet ändå att det blir en mikroprocessor med tillbehör. Om man sedan vill ha FAT-styrningen i en extern krets eller i mikroprocessorn är bara en kostnadsfråga.
Och jag har förstådd att TS inte vill ha med µC då det ger "så mycket" utveckling av mjukvara.
Hursomhelst kräver CF-kort eller andra av dessa "smarta" lagringsmedia någon intelligens på uppspelningskortet och då är resultatet ändå att det blir en mikroprocessor med tillbehör. Om man sedan vill ha FAT-styrningen i en extern krets eller i mikroprocessorn är bara en kostnadsfråga.
Och jag har förstådd att TS inte vill ha med µC då det ger "så mycket" utveckling av mjukvara.
Det måste det väl alltid göra, om man inte har en oändligt bred buss (i alla fall lika bred som antalet bitar man lagrar)Man får varje byte/word parallellt, men de kommer ett efter ett.
Om nu TS inte vill ha någon utvecklingskostnad, och det hela är inom audio-området, varför inte ta en vanlig MP3-spelare, borde klara biffen problemfritt.
Just som TS skrev fungerar MP3 inte, det är ett antal inlägg sedan... Kvaliteten är för låg helt enkelt.
Man kan ju ta en MP3 spelare som även klarar något förlustfritt format. Med tanke på hur han beskrev signalen kan jag tänka mig at MP3 aldrig skulle fungera.
Uppdragsgivaren har troligen ett hundratal PC, så den kostnaden kan vi bortse ifrån.Icecap skrev:Det gör det visst! Det behövs en PC eller liknande med kontaktdon till detta.
En CF-läsare kostar ett par hundra...
Om man skall konstruera och bygga en egen programmeringsutrustning blir det garanterat (mycket) dyrare.
Bottom line är kostnaden.
När jag utvecklade detta från scratch 2000 tog jag 50 000:- inklusive 10 prototyper och alla underlag. Kunden hade PC och prombrännare.
I princip var hela utvecklingskostnaden betald efter 20 sålda enheter.
Jag vet inte hur mycket uppdragsgivaren är beredd att betala för en förbättrad produkt, men med tanke på att marknaden borde vara tämligen mättad och att nykonstruktion med mer avancerad teknik lär kosta betydligt mer än den ursprungliga konstruktionen så är jag skeptisk.