Jag har inte tröttnat ännu även om det börjar bli lite tungt att byta kretsar. Jag har bytt dåliga kretsar på teletype-interfacets TX kort (3st) och på ett och ett halvt M220 (main registers, totalt 28 kretsar). På det kortet jag håller på med nu så verkar kvaliteten vara sämre än innan. På det första förstörde jag en pad, på detta så följet paddar och ledningsbanor med hej vilt... Surt...
säter skrev:Moderna och moderna, det fanns i alla fall med RS-232 anslutning.
På den tiden det var aktuellt, handlade jag remsrullar på StellaData.
Jag har hört ryktas att svart remsa är svårt att få fatt i, vit däremot ska finnas.
Beror på hur kinkig remsläsare du har.
Stelladata har fortfarande till det facila priset av 225kr/rulle (moms och frakt tillkommer).
Jag har också börjat fixa med ett strömslinge till RS-232 interface (jag har ett utbyteskort som gör att man kan få RS-232 direkt ur PDP:n men det är ju bara nästan rätt).
Data:
* Galvaniskt skiljd PC/RX loop/TX loop
* Har ingång för "reader run" från PDP:n, kopplas till CTS.
* Har två galvaniskt skiljda strömgeneratorer (för säkerhets skull). Dessa behövs inte om man kopplar sig mot PDP:n men kan vara bra att ha om man vill testa en teletype.
De hålmonterade komponenterna är valda eftersom de finns i mina lådor. Tänkte först klämma dit ett USB interface med en FTDI krets, men de går inte långsamt nog. PDP:n vill ha 110 bps men FTDI kretsen klarar "bara" ner till 300 bps.
SCHEMA