PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pbgp

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

cl3mens skrev:Jag har lite dålig koll på åttorna måste jag erkänna, finns det interface för att använda RA/RL/RK/osv-diskar eller floppy? Eller är du hänvisad till band och pappersremsa? Det verkar vara det som folk kör i allmänhet.
Hårddiskarna jag vet funkar med PDP-8:a hette DF-32 och RK05. 8" - floppydiskar som heter RX01 och RX02 funkar också. Jag är dock osäker på vad som funkar med PDP-8/L, antagligen DF-32, då den i stort stod på egna ben. DECtape och halvtums pappersremsa räcker dock ganska långt.

/P
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet att RL01 och RL02 fungerade till PDP-8/A, även RX02 funkar till 8/A. Detta vet jag säkert eftersom vi har dessa till vår 8/A.

Till 8/L var det nog vanligast att man körde pappersremsa, om man ville ha diskar ock grejjor köpte man nog 8/I istället. De vanligaste tillbehören är troligtvis 4K minnes expantionen och I/O (digitala in/ut samt A/D och D/A).

Nerre: Jag tror inte man kommer laga 386:or på samma nivå som jag gör med PDP-8:an. Det beror nog på att det finns för många tillverkade och att man inte gjorde service på chip-nivå på dessa datorer. När man kom till PC-eran så började man byta kort istället för komponenter. En PDP-8:a servade man faktiskt på samma nivå som jag meckar nu. Jag har hittat chip som bevisligen är bytta i efterhand. Men det kommer troligtvis finnas människor som pysslar om sin kära gamla 386:a på samma sätt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Min tanke var liksom att folk skulle sitta i renrum med svepelektronmikroskop och laga kiselplattor:)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

:)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

pbgp skrev:halvtums pappersremsa räcker dock ganska långt.
Är det något "miniformat" på remsa?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag vet inte, men till PDP-8 och PDP-11 brukade remsanvara 1" bred om jag inte minns fel. Det räcker långt, speciellt till min PDP-8/L som bara har 4Kword @ 12bits i minne. Jag menar, det är inte mer data än vad man kan stå ut med att ladda från remsa.

Snabbt räknat skulle det gå 17,8 meter papersremsa att fylla hela minnet. 8 bitar varav en är paritet, 10 bytes/tum.

Fick för övrigt ett paket hem idag. 250st 7410, kunde inte låta bli eftersom säljaren sålde ett rör (25st) för $2. Lustigt, det första röret jag fick upp innehöll 7410 tillverkade 74 vecka 10!

Edit: Stavning
Senast redigerad av anders_bzn 21 mars 2011, 22:21:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jo, 1" är samma som på NC-system. Därför vart jag nyfiken vad ½" var för något.

Stansar du med någon modern maskin, eller kör du med Teletype?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Inget av det ännu så länge! Först tänker jag använda strömslinge-RS232 omvandlare. Sen ska den gå mot en ARS-33:a. Men någon sådan har jag inte ännu. ASR-33 levererades med som standard konsol till PDP-8 ( ialla fall de tre första generationerna). Vet inte om man gjorde det till 8E.

Sen har jag en Facit stans, men till den måste det byggas något interface först.

Finns det moderna grejjor? Var hittar man tom remsa? Jag har en del av DEC:s service mjukvara på remsa.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Moderna och moderna, det fanns i alla fall med RS-232 anslutning.

På den tiden det var aktuellt, handlade jag remsrullar på StellaData.
Jag har hört ryktas att svart remsa är svårt att få fatt i, vit däremot ska finnas.
Beror på hur kinkig remsläsare du har.
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

säter skrev:
pbgp skrev:halvtums pappersremsa räcker dock ganska långt.
Är det något "miniformat" på remsa?
Nej det är jag som rör ihop saker. Det är vanligt entumsremsa.

Anders: Du kan få en grön rulle oljad papertape av mig. Jag har letat i sverige men inte hittat, så jag samköpte med en kille i holland (tror jag det va).
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

säter skrev:Moderna och moderna, det fanns i alla fall med RS-232 anslutning.

Jag har hört ryktas att svart remsa är svårt att få fatt i, vit däremot ska finnas.
Ok, StellaData verkar finnas kvar även om de gått ihop med någon. Jag skickade ett mail. Får se om jag hör något.

pbgp: Tack gärna!
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har inte tröttnat ännu även om det börjar bli lite tungt att byta kretsar. Jag har bytt dåliga kretsar på teletype-interfacets TX kort (3st) och på ett och ett halvt M220 (main registers, totalt 28 kretsar). På det kortet jag håller på med nu så verkar kvaliteten vara sämre än innan. På det första förstörde jag en pad, på detta så följet paddar och ledningsbanor med hej vilt... Surt...
säter skrev:Moderna och moderna, det fanns i alla fall med RS-232 anslutning.

Stelladata har fortfarande till det facila priset av 225kr/rulle (moms och frakt tillkommer).

Jag har också börjat fixa med ett strömslinge till RS-232 interface (jag har ett utbyteskort som gör att man kan få RS-232 direkt ur PDP:n men det är ju bara nästan rätt).

Bild

Data:
* Galvaniskt skiljd PC/RX loop/TX loop
* Har ingång för "reader run" från PDP:n, kopplas till CTS.
* Har två galvaniskt skiljda strömgeneratorer (för säkerhets skull). Dessa behövs inte om man kopplar sig mot PDP:n men kan vara bra att ha om man vill testa en teletype.

De hålmonterade komponenterna är valda eftersom de finns i mina lådor. Tänkte först klämma dit ett USB interface med en FTDI krets, men de går inte långsamt nog. PDP:n vill ha 110 bps men FTDI kretsen klarar "bara" ner till 300 bps.

SCHEMA
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

110 baud är väl standardhastigheten på en ASR33'a.
Jag har för mig att den gör en komplett "carrage return" över
hela skrivbredden på samma tid som att skriva ett tecken, så
den kan köras vid 110 baud utan handskakning. Om jag minns rätt
så sitter den en "stötdämpare" i ena änden, som en fast klocka med
en kolv på skrivvalsen som dämpar inbromsningen vid en CR...
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Kan väl knappt stämma? Varje tecken tar ju 1/10s.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jo det stämmer! Tänk på att teletypen (modell ASR-33) är elektromekanisk, den har ingen buffert att spara data i. Kommer det ett tecken måste de skrivas ut innan nästa kan tas emot!

Därför är det ganska modigt att hantera 10 tecken/sekund. Speciellt eftersom CR (att flytta skrivhuvudet tillbaks och mata fram papper) måste ske på 1/10 sekund. Se Sodjan kommentar.

ASR-33 på Wikipedia. ASR-33 var också standard teletypen till PDP-8. Jag har ingen ännu...

EDIT: En teletype är som en elektrisk skrivmaskin kopplad till datorn via något seriellt interface. Den kan oftast även skriva ut/läsa in data från remsa. Bortsett från remsläsaren så är den att jämföra med en vanlig seriekonsol/terminal. Teletypen kallas även för fjärrskrivare.
Senast redigerad av anders_bzn 5 april 2011, 14:31:09, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar