Har ett Pressverktyg men vad funkar den med för stift?
Har ett Pressverktyg men vad funkar den med för stift?
Har haft detta pressverktyg ett tag nu men inte lyckats lista ut vad för stift/hylsor som funkar med den.
De står LAHN där man pressar, sen så står de vad jag antar är vilken kabelarea som ska i vart.
På handtaget står de Pressmaster och så finns de ett nummer som jag antar är modellnummret 2155
De står LAHN där man pressar, sen så står de vad jag antar är vilken kabelarea som ska i vart.
På handtaget står de Pressmaster och så finns de ett nummer som jag antar är modellnummret 2155
- SeniorLemuren
Re: Har ett Pressverktyg men vad funkar den med för stift?
har du kollat om du kan hitta det här.
Nix, tången är lite äldre än så...
Bifogar lite bilder
Bifogar lite bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ett tips, skicka en fråga till tillverkaren.
Jag är ganska säker på att det där pressverktyget är för ändhylsor av lite grövre kaliber. Altså sådana hylsor som sitter i ändar på kablar som oftast ser ut som en liten tratt (om de är isolerade).

Lite missvisande bild kanske eftersom man absolut inte ska förtenna kabeln innan man trär på en ändhylsa.

Lite missvisande bild kanske eftersom man absolut inte ska förtenna kabeln innan man trär på en ändhylsa.

Bilden visar kanske hur man inte ska göra jämfört med hur man ska göra?
Nja, tången har dels två diametrar och sedan är det format som ett M. M:et är för att vika in flärparna i kardelerna.
Svårt att förklara, men principen liknande denna

Svårt att förklara, men principen liknande denna

Ja, jag tycker också det ser ut att vara för vad jag kallar "rullkrimp", sen är det ju mer frågan om storlek.
eqlaser är nog rätt ute, har nått liknande själv.
Jag har en nästan likadan och min har jag använt till stift typ oisoleade kabelskor.
-
Den kan vara till oisolerade kabelskor oxså, den är inte till ändhylsor då dessa inte pressas med olika steg på backarna. Tången är till "öppna" stift, hylsor och inte till svarvade, den har tydligen två lägen/steg i pressbackarna ett för krimpning över kardelerna och ett för krimpning av avlastningen.