Nybörjar fråga om varierande spänning
-
Nybörjar fråga om varierande spänning
Hej, jag tänkte koppla en krets som jag ska göra till min bil men bilen har varierande spänning (mellan 11,3 till 14,5), hur skapar jag en stadig 12v spänning när det varierar?
-
- EF Sponsor
Re: Nybörjar fråga om varierande spänning
Måste du ha exakt 12V? Det är mycket enklare att konvertera spänningen nedåt, till exempel 10 volt. Vilken ström vill du ta ut?
ska du göra exakt det du säger så måste du nästan först reglera ner den till ett lagom värde under minimal inspänning, och sen switcha upp den till rätt spänning, jobbigt.
Betydligt enklare att stanna på ett lägre värde som thepirateboy skriver.
Betydligt enklare att stanna på ett lägre värde som thepirateboy skriver.
-
Jag har en motor som ska ha 11,1v (kan vara mindre men då mindre effekt) och en microprocessor som ska ha mellan 2 och 5,5v.
Tänkte bara att det skulle bli lättare att räkna med en stabil spänning, eller hur ska jag fortsätta?
Ström har jag ingen aning om vad det kommer sluta på
, vet inte hur mycket processorn drar men motorn drar 0.05 A utan last och 1.3 A belastad
Tänkte bara att det skulle bli lättare att räkna med en stabil spänning, eller hur ska jag fortsätta?
Ström har jag ingen aning om vad det kommer sluta på

För 9 V ut klara du dig med vilken vanlig spänninsregulator krets som helst.
För 10 V får du se till att använda en spänningsregulator med lågt spänningsfall, så kallade LDO.
http://en.wikipedia.org/wiki/Low-dropout_regulator
För 12 V eller högre spänning får du nog göra en lösning med en step-up omvandlare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter
För 10 V får du se till att använda en spänningsregulator med lågt spänningsfall, så kallade LDO.
http://en.wikipedia.org/wiki/Low-dropout_regulator
För 12 V eller högre spänning får du nog göra en lösning med en step-up omvandlare.
http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter
-
Så till motorn behöver jag en LDO och till processorn en vanlig spänningsregulator som denna (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19820)?
> Jag har en motor som ska ha 11,1v
Varför en så pass udda och exakt spänning ?
Vad är det för underlig motor ?
Varför en så pass udda och exakt spänning ?
Vad är det för underlig motor ?
Att motorn måste ha 11,1V är väl OK men hur exakt behöver det vara?
Och det går att reglera ganska enkelt (med PWM) om motorn klarar det, alltså är typen viktig att veta.
Och det går att reglera ganska enkelt (med PWM) om motorn klarar det, alltså är typen viktig att veta.
-
>> Varför en så pass udda och exakt spänning ?
>> Vad är det för underlig motor ?
Förlåt, jag var lite oklar på den biten (a)
Jag ska försöka komma så nära 11,1 volt för det ger mig en optimal kraft och hastighet på motorn men motorn klarar allt från 4,5 till 22,2 men allt under ca 7-8volt skulle vara för lite för mig
>> Vad är det för underlig motor ?
Förlåt, jag var lite oklar på den biten (a)
Jag ska försöka komma så nära 11,1 volt för det ger mig en optimal kraft och hastighet på motorn men motorn klarar allt från 4,5 till 22,2 men allt under ca 7-8volt skulle vara för lite för mig

-
Jag vet faktiskt inte vad PWM är men skulle gissa på en pulserings teknik? Men iallafall så tror jag att min förra post besvara att jag försöker komma så nära 11,1 som möjligtIcecap skrev:Att motorn måste ha 11,1V är väl OK men hur exakt behöver det vara?

Nja, den besvara ytterst lite! Vilken SORTS motor rör det sig om?
-
-
- EF Sponsor
Jag skulle valt t ex LM2576T och reglerat ner till ca 10V och sedan en LDO från 12 V till 5 volt för att driva MCU.
Och vad är problemet om motorn ibland får 14.5V? Går den för fort / för högt vridmoment?
Eller är det för att spara motorn (livslängd?)
Om du vill ha upp till max 11-12 volt kan du reglera ner den med en LDO som gärna ska klara 2A. Det borde finnas någon LDO som har spänningfall på bara 0.3 volt. Helst ska ju motorn inte gå kontinuerigt på mer än 7.4 V enligt rekommendationer.
Har processorn och motorn med varandra att göra på något vis? Ska motorn styras på låg-sidan av en transistor ansluten till processorn?
Eller är det för att spara motorn (livslängd?)
Om du vill ha upp till max 11-12 volt kan du reglera ner den med en LDO som gärna ska klara 2A. Det borde finnas någon LDO som har spänningfall på bara 0.3 volt. Helst ska ju motorn inte gå kontinuerigt på mer än 7.4 V enligt rekommendationer.
Har processorn och motorn med varandra att göra på något vis? Ska motorn styras på låg-sidan av en transistor ansluten till processorn?
Alltså... 11.1V är nominell spänning (3,7V/cell) för ett 3-cells litiumbatteri. Det betyder att ifall motorn drivs av ett sånt batteri kommer spänningen variera mellan fulladdat (4,2V/cell) ner till urladdningsgränsen (ca 3V per cell). Flera av siffrorna i tabellen är baserade på olika litiumbatterier.
De allra flesta elmotorer är inga precisionsinstrument. Ifall du vill ha konstant varvtal måste motorn styras med elektronik som mäter varvtalet och reglerar spänningen (t.ex. med PWM) för konstant varvtal.
De allra flesta elmotorer är inga precisionsinstrument. Ifall du vill ha konstant varvtal måste motorn styras med elektronik som mäter varvtalet och reglerar spänningen (t.ex. med PWM) för konstant varvtal.