Nätverksansluten musikspelare med missljud
Nätverksansluten musikspelare med missljud
Hejsan!
Jag håller på med en nätverksansluten musikspelare baserad på Netduino mini (en Arduino-liknande sak) som kör MS NETMF CLR i firmware. Fusk enligt vissa men det går grymt mycket snabbare att ta fram en prototyp när man kodar i Visual Studio 2010 med kompletta debug-möjligheter, m.m.
Har programmerat PIC18 i både assembler och C och märker rätt stor skillnad om man säger så. Netduino har förvisso en snabb 48Mhz Atmel ARM CPU men hårdvaruabstraktionslagret segar ner maskinen REJÄLT så det är inget för produktion, inte minst med tanke på kostnaden på 299 kr som är snorbilligt för ett utvecklingskort men asdyrt för ett produktionschip.
Här är länken till beskrivning av mitt projekt, m.m:
http://forums.netduino.com/index.php?/t ... -the-mini/
Finns en video på youtube också:
http://www.youtube.com/watch?v=NapXP28cZq0
Jag har dock problem med missljud (pip om ca 300 Hz) som kommer sig av klockfrekvensväxlingen som sker då jag omväxlande kör den delade SPI-bussen (finns bara en) på 5 MHz för ljudkortet respektive 10 Mhz för SD-kortet. Jag är 99% säker på att det är detta är källan till missljudet.
Är själv inget vidare inom den analoga domänen och undrar därför om någon här på forument har några idéer om vad jag kan göra för att bli av med missludet på bästa/enklaste/billigaste sätt?
Jag håller på med en nätverksansluten musikspelare baserad på Netduino mini (en Arduino-liknande sak) som kör MS NETMF CLR i firmware. Fusk enligt vissa men det går grymt mycket snabbare att ta fram en prototyp när man kodar i Visual Studio 2010 med kompletta debug-möjligheter, m.m.
Har programmerat PIC18 i både assembler och C och märker rätt stor skillnad om man säger så. Netduino har förvisso en snabb 48Mhz Atmel ARM CPU men hårdvaruabstraktionslagret segar ner maskinen REJÄLT så det är inget för produktion, inte minst med tanke på kostnaden på 299 kr som är snorbilligt för ett utvecklingskort men asdyrt för ett produktionschip.
Här är länken till beskrivning av mitt projekt, m.m:
http://forums.netduino.com/index.php?/t ... -the-mini/
Finns en video på youtube också:
http://www.youtube.com/watch?v=NapXP28cZq0
Jag har dock problem med missljud (pip om ca 300 Hz) som kommer sig av klockfrekvensväxlingen som sker då jag omväxlande kör den delade SPI-bussen (finns bara en) på 5 MHz för ljudkortet respektive 10 Mhz för SD-kortet. Jag är 99% säker på att det är detta är källan till missljudet.
Är själv inget vidare inom den analoga domänen och undrar därför om någon här på forument har några idéer om vad jag kan göra för att bli av med missludet på bästa/enklaste/billigaste sätt?
Senast redigerad av hanzibal 1 april 2011, 14:13:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: Nätverksansluten musikspelare med missljud
Hur ser din audioutgång ut, har den separat A/D-omvandlare, hur kommer störningar dit, genom matningspänningen???
Hej och tack för svar!
Ingen extern DAC utan detta sitter i ljudkortet vars utgång är kopplad via ett sigma/delta-filter och och DC-blockerare på chiptillverkarens rekommendation. Jag matar förstärkaren med 18,5 volt separat från laptop-kraftaggregat anslutet till nätspänning. Själva spelaren och dess ljudchip får sin sitt från ett 9v batteri (och sedan 5v regulator och 3,3v regulator) men allt har gemensam jord.
Vet inte var störningen inkommer men den tenderar att bli väsentligt mindre hörbar när jag höjer volymen rejält, vilket ju skulle tyda på att den introduceras efter förstärkaren.
Ingen extern DAC utan detta sitter i ljudkortet vars utgång är kopplad via ett sigma/delta-filter och och DC-blockerare på chiptillverkarens rekommendation. Jag matar förstärkaren med 18,5 volt separat från laptop-kraftaggregat anslutet till nätspänning. Själva spelaren och dess ljudchip får sin sitt från ett 9v batteri (och sedan 5v regulator och 3,3v regulator) men allt har gemensam jord.
Vet inte var störningen inkommer men den tenderar att bli väsentligt mindre hörbar när jag höjer volymen rejält, vilket ju skulle tyda på att den introduceras efter förstärkaren.
Mät med oscilloskop över matningsspäningen till de delar efter förstärkaren som du misstänker, mät direkt på IC-kretsars ben om du använder några. Om du hittar störningen där är det lättast att koppla en kodensator över matningen och kolla igen, försvinner det inte tillräckligt kopplar du en annan eller en till kondensator parallellt.
Alternativt kan även störningen kopplas till signalen. Använd lägre impedanser, använd jordplan, dra ledningar smartare, t.ex ha att analogt på ena sidan av ett kort och allt digitalt på andra sidan.
Alternativt kan även störningen kopplas till signalen. Använd lägre impedanser, använd jordplan, dra ledningar smartare, t.ex ha att analogt på ena sidan av ett kort och allt digitalt på andra sidan.
Tackar för alla dina tips, har tyvärr inget oscilloskop men eftersom störningen är hörbar kanske jag lika gärna kan testa att trycka ner en kondensator lite här av var under uppspelning?
1. Ungefär vilken storlek på kondensator skall jag då använda, duger 10uF eller skall jag räkna ut värdet baserat på mitt uppskattade 300 Hz störningsljud?
2. Vad menar du med att störningen ev. kan kopplas till signalen? Ljudfilerna (192 kbps mp3) innehåller inga störningar och störningen tystnar helt vid låtbyte eftersom jag där gör en kort paus varvid ingen SD-läsning sker. Förresten kom jag på att jag tror mig dra ner de analoga drivarna emellan låtarna så kanske försvinner egentligen inte störningen då. Dock vet jag att störningen ändrar frekvens beroende på hur ofta jag läser från SD vilket beror av bitrate och buffertstorlek (f.n. 8 kB). Vid 320 kbps mp3 (CBR) får t.ex. störningen högre frekvens än vid 192 kbps.
3. Vad menas med jordplan, är det en jordledare med stor yta istället för (som nu) en tunn kabel i kombination med skenor i experimentkortet?
4. Förstår inte det där med impedanser, kan du förklara närmare?
Ledningar kan jag dra smartare, det är rena ormboet idag. Ber om överseende med alla mina frågor men som sagt, jag är rätt ny på det här i största allmänhet och i synnerhet inom det analoga.
1. Ungefär vilken storlek på kondensator skall jag då använda, duger 10uF eller skall jag räkna ut värdet baserat på mitt uppskattade 300 Hz störningsljud?
2. Vad menar du med att störningen ev. kan kopplas till signalen? Ljudfilerna (192 kbps mp3) innehåller inga störningar och störningen tystnar helt vid låtbyte eftersom jag där gör en kort paus varvid ingen SD-läsning sker. Förresten kom jag på att jag tror mig dra ner de analoga drivarna emellan låtarna så kanske försvinner egentligen inte störningen då. Dock vet jag att störningen ändrar frekvens beroende på hur ofta jag läser från SD vilket beror av bitrate och buffertstorlek (f.n. 8 kB). Vid 320 kbps mp3 (CBR) får t.ex. störningen högre frekvens än vid 192 kbps.
3. Vad menas med jordplan, är det en jordledare med stor yta istället för (som nu) en tunn kabel i kombination med skenor i experimentkortet?
4. Förstår inte det där med impedanser, kan du förklara närmare?
Ledningar kan jag dra smartare, det är rena ormboet idag. Ber om överseende med alla mina frågor men som sagt, jag är rätt ny på det här i största allmänhet och i synnerhet inom det analoga.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
"Här är länken till beskrivning av mitt projekt, m.m:
http://forums.netduino.com/index.php?/t ... -the-mini/"
För att det ska vara en projekt-tråd så ska projektet vara beskrivet här.
Fixa gärna det så slipper jag flytta tråden.
Läs här.
http://forums.netduino.com/index.php?/t ... -the-mini/"
För att det ska vara en projekt-tråd så ska projektet vara beskrivet här.
Fixa gärna det så slipper jag flytta tråden.

Läs här.
Flåt, glömde det så du får gärma flytta tråden. Ursäkta besväret.
Inget sånt alls, har bara byggt direkt på labbkort.
När man sitter med labbkort och en massa kablar och annat som man inte har full koll på är nästan ett oscilloskop ett måste. Lättast blir det om man tom har tillgång till ett minnesoscilloskop där man kan spela in förlopp, t.ex när störningarna uppkommer.
Jag hade gärna haft ett skop men det hamnar långt utanför budget och dessutom är det ju lite av en konst att kunna använda på ett effektivt sätt. Jag läser mellan raderna att jag gör enklast/klokast i att lämna detta därhän tills den eventualitet att det blir aktuellt med någon sorts produktifiering.
Tack för all hjälp!
Tack för all hjälp!
Ett sätt att gå annars är att sätta sig ner och konstruera allt efter konstens alla regler. Men även en mycket påläst kan glömma saker där testning med olika instrument behövs.
> Jag har dock problem med missljud (pip om ca 300 Hz) som kommer sig av klockfrekvensväxlingen
> som sker då jag omväxlande kör den delade SPI-bussen (finns bara en) på 5 MHz för ljudkortet
> respektive 10 Mhz för SD-kortet.
Hur ofta switchar du mellan 5 MHz och 10 MHz ? Ca 300 gånger per sekund ?
> som sker då jag omväxlande kör den delade SPI-bussen (finns bara en) på 5 MHz för ljudkortet
> respektive 10 Mhz för SD-kortet.
Hur ofta switchar du mellan 5 MHz och 10 MHz ? Ca 300 gånger per sekund ?
Ja, har inte mätt (räknat) men uppfattar tonen som ett C eller däromkring vid 192 kbps. Eftersom 320 kbps ger högre ton vid samma buffertstorlek, vilket kan förklaras av att det då blir tätare SD-läsningar (och ljudchip-skrivningar), så tror jag att det är klockväxlingarna jag hör. Samt att pipet tillfälligt försvinner i låtväxlingarna då inga klockväxlingar sker pga en kort paus, fn på ca 200 ms.
En BusPirate är på väg så då får jag nog svart på vitt.
En BusPirate är på väg så då får jag nog svart på vitt.
Har visserligen fått min BusPirate nu men tänker köra extern DAC istället och då räknar jag med att komma ifrån nämnda störning.
Admin: Flytta gärna denna tråd då den ju egentligen är mer av fråge-karaktär.
Ha det!
Admin: Flytta gärna denna tråd då den ju egentligen är mer av fråge-karaktär.
Ha det!