ta reda transformator effekt.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 552
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

ta reda transformator effekt.

Inlägg av Repaterion »

Jag har en trafo som sitter i ett Yamaha pasteg men hittar inget på det av värde när det kommer till effektuttag, det står ett namn och nummer men hittar inte något på det.
Det som står på den är Tamradio 1J19T...

Det enda jag vet om den är att den lämnar 2X46VAC och 2X15VAC eller det dubbla om jag mäter "mellan faserna" och steget är specat max 180Watt, inte uteffekt nu utan förbrukning.
Kabel arean på sekundärsidan är ca 0.5mm2 +/- har inte mätt upp det själv.

Detta är det jag vet om den, funderar för jag har en liten teori att använda chassit till att bygga mig ett spagg ala rack 19, det hade ju varit guld att använda trafon som redan sitter på plats.

Eller är det kanske lika bra att prata med Yamaha på en gång?

//Hannes
YngLi
Inlägg: 385
Blev medlem: 27 november 2010, 20:53:23

Re: ta reda transformator effekt.

Inlägg av YngLi »

Jag vet inte :)
Men om du Googlar med sökorden "determine rating unknown transformer" (eller något liknande) så hittar du en hel del.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7159
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: ta reda transformator effekt.

Inlägg av psynoise »

Annars borde man kanske kunna räkna ut maximala effekten. Vad jag kan komma på är det två saker som kan begränsa strömmen, först är det ledararean på båda sidor och sedan hur mycket magnetiskt flöde kärnan tillåter innan den mättnar.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: ta reda transformator effekt.

Inlägg av rehnmaak »

Hur många gånger behöver vi påminna om att en transformator *aldrig* går i mättning pga strömmen. Mättning är ett fenomen där transformatorn inte klarar av att generera en mot-emk pga för hög pålagd spänning.

I princip är det som begränsar effekten på en transformator endast ledarnas tjocklek och därmed värmeutvecklingen vid full last.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: ta reda transformator effekt.

Inlägg av blueint »

DC resistansen (DCR) och värmeutveckling som beroende av tillförd effekt (eller spänning?) borde ge en hint?

Det är väl ändå värmen som har sönder transformatorn i slutändan?
(lacken på lindningstråden smälter)
Skriv svar