eFFeT - Motorstyrning PnP

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ToPNoTCH

Re: eFFeT - Motorstyrning PnP

Inlägg av ToPNoTCH »

Det här drar ihop sig till en RIKTIGT spännande tråd.

Keep up the work, den följs med intresse :tumupp:
eFFeT

Inlägg av eFFeT »

Kvällens porrsurfning lönade sig. Hittade den här fräcka prylen rykandes färsk från Analog Devices.
3-axlig gyro, accelerometer och magnetsensor i ett!! :) COOL!!
http://www.analog.com/static/imported-f ... S16405.pdf Endast 5500kr :)

Har inte CADat nå i helgen utan bara luskat på om jag ska byta processor. Har insett att jag har nog överdrivit mitt processorval lite.. :/ Kommer kunna bestämma noggrannheten med tändningen på 0.000864 grader vid 18000rpm. Känns som att sensorn, vibrationerna i vevaxeln eller vad man åt till frukost kan bidra till ett större mätfel än de. :P
eFFeT

Inlägg av eFFeT »

Eftersom motorstyrningen ska vara odödlig så har jag nu infört justerbar strömbegränsning på alla spridarkanaler samt att man kan sampla strömmen genom spridarna för att analysera öppnings egenskaperna för enskilda spridare. Så man kan kompensera för eventuella differenser mellan dem.

Har även gått ner i processorval.. Med lite förenklingar och några genvägar kunde jag gå ner till en LPC1768.
All analog behandling kommer ske med externa ADC/DAC för att kunna skilja det analoga från det digitala på rätt sätt, samt att det ryms inte på processorn.
Kommer behöva göra ca 36 A/D omvandlingar. De kommer göras av några ADC12138 på en SPI bus.
Kommer även att behöva göra 4 st D/A omvandlingar. De kommer göras av en MAX5135 på samma SPI bus.

Jag måste räkna på om jag kommer kunna komma upp i önskad hastighet på A/D omvandlingarna eftersom bussen kommer vara ganska belastad. Men jag tycker inte det borde vara nått problem då båda klarar en överföringsfrekvens på 5MHz.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Funkar hembyggda ION-sense bra? Hur visar den trycket? Något du vill dela med dig av? :)
eFFeT

Inlägg av eFFeT »

Nu har jag ju krånglat till det och byggt så att man ska kunna använda vanliga spolar där primär och sekundärsidan är ihop kopplad i ena änden. Det gör att det blir mycket svårare att få en ren och fin mätning på joniseringsströmen.
Det är ju en extremt jobbig miljö att mäta i där både komponentval och layout har stor betydelse. Där man verkligen måste tänka på hur transienterna går och areorna blir i varje loop.

Jag har ingen aning om andra fått de att funka. Jag bygger på helt egen design och det fungerade då hyfsat i första prototypen.

Joniseringsströmen genom tändstiftet är proportionell mot trycket och temperaturen i gasen. För att mäta strömmen används i mitt fall ett shuntmotstånd där jag mäter spänningen över och förstärker den. På så sätt får jag ut en spänning som motsvarar trycket/temperaturen i cylindern. Förhållandet är inte helt linjärt och kanske bör valideras med exakta tryckmätningar.. men det kommer jag inte göra än iaf.
Här är en länk till hur Delphi har löst det. http://delphi.com/shared/pdf/ppd/pwrtrn/gas_ignics.pdf
Skriv svar