LED konvertera gammalt cykelbakljus till fiddyn [LÖST]
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Re: LED konvertera gammalt cykelbakljus till fiddyn [LÖST]
De är ju inte i serie? De ser parallellkopplade ut.
- Klas-Kenny
OK, det har du rätt i, såg fel
Ja då är det ju inte överdrivet smart.

Ja då är det ju inte överdrivet smart.
- ochkl0620
- Kontakt:
Hallo!
Jag ber om ursäkt om ni tyckte att jag ignorerade era svar...
Jag har byggt om lyset så nu är det seriekopplat
Bilder på resultatet
Jag tycket att det lyser riktigt bra
Bilden i mörkret är tagen ca 10 meter ifrån så jag tycker att jag borde synas nu

Jag ber om ursäkt om ni tyckte att jag ignorerade era svar...
Jag har byggt om lyset så nu är det seriekopplat

Bilder på resultatet

Jag tycket att det lyser riktigt bra

Bilden i mörkret är tagen ca 10 meter ifrån så jag tycker att jag borde synas nu

Det var ljusa lysdioder för att vara matta!
Bra gjort!

Bra gjort!
Kul sida. Kanske man skulle beställa därifrån någon gång 

- Klas-Kenny
kankki: Kan varmt rekommendera den sidan!
Beställde igår klockan 16.20 lite grejer där ifrån, idag vid 12 låg paketet i min brevlåda, dessutom innehållande lite extra godis i form av ett par småbitar LED-list
Har beställt en gång tidigare därifrån, ruggigt bra service.
Det var så att jag beställde saker, men när jag skickat in beställningen så hittade jag en grej till jag ville ha.
Jag mailade till han som har butiken, och han sa att det inte var några problem att lägga till det i ordern, dock var jag ju tvungen att betala för det, och jag betalade med kreditkort.
Jag fick alltså då beställa som vanligt, men systemet tillåter inte att beställa utan att betala in fraktkostnaden!
Vad gjorde han då? Jo, han la upp en ny "fejkad" produkt, som då kostade som det jag skulle ha minus frakt, så när frakten sedan plussades på blev det rätt pris.
Grymt bra service!
Beställde igår klockan 16.20 lite grejer där ifrån, idag vid 12 låg paketet i min brevlåda, dessutom innehållande lite extra godis i form av ett par småbitar LED-list

Har beställt en gång tidigare därifrån, ruggigt bra service.
Det var så att jag beställde saker, men när jag skickat in beställningen så hittade jag en grej till jag ville ha.
Jag mailade till han som har butiken, och han sa att det inte var några problem att lägga till det i ordern, dock var jag ju tvungen att betala för det, och jag betalade med kreditkort.
Jag fick alltså då beställa som vanligt, men systemet tillåter inte att beställa utan att betala in fraktkostnaden!
Vad gjorde han då? Jo, han la upp en ny "fejkad" produkt, som då kostade som det jag skulle ha minus frakt, så när frakten sedan plussades på blev det rätt pris.
Grymt bra service!
Om batteritiden är för kort kan man seriekoppla lysdioderna 4 och 4, så räcker batteriet dubbelt så länge.
För att få samma ström oavsett matningsspänningen, kan man strömkoppla LM317 (sök på nätet), och koppla denna till 4 seriekopplade dioder. Om dioderna lyser vid 2.1 volt, borde det bli för ett fulladdat batteri ca 13.7-(4*2.1)= 5.3V.
Dioderna slutar att lysa när batteriet är nästan slut, spänning nånstans runt 9V. Dioderna och soänningsfallet över LM317.
För att få samma ström oavsett matningsspänningen, kan man strömkoppla LM317 (sök på nätet), och koppla denna till 4 seriekopplade dioder. Om dioderna lyser vid 2.1 volt, borde det bli för ett fulladdat batteri ca 13.7-(4*2.1)= 5.3V.
Dioderna slutar att lysa när batteriet är nästan slut, spänning nånstans runt 9V. Dioderna och soänningsfallet över LM317.
Med den logiken borde batteriet alltså räcka fyra gånger längre om man istället seriekopplar alla åtta lysdioderna (om batterispänningen räckt till)... verkar inte så troligt tycker jag...
Låter revolutionerande att man skulle spara ström genom att använda seriekoppling istället för parallellkoppling, fungerar det i andra applikationer med?
Låter revolutionerande att man skulle spara ström genom att använda seriekoppling istället för parallellkoppling, fungerar det i andra applikationer med?
Men i just det här fallet stämmer faktiskt logiken då strömmen genom led+motstånd är konstant och
man har justerat spänningsfallet över motståndet för att få fram ca 20mA så kan man sätta en lysdiod
till i serie och ett mindre motstånd och fortfarande ligga på samma ström och spänning över kretsen =
samma effekt men dubbelt ljus, eller samma ljus och hälften så många slingor.
Dock kan du inte sätta fler lysdioder än att deras totala vF är under vIn
Dock blir det hela känsligare för spänningsvariationer då.
man har justerat spänningsfallet över motståndet för att få fram ca 20mA så kan man sätta en lysdiod
till i serie och ett mindre motstånd och fortfarande ligga på samma ström och spänning över kretsen =
samma effekt men dubbelt ljus, eller samma ljus och hälften så många slingor.
Dock kan du inte sätta fler lysdioder än att deras totala vF är under vIn
Dock blir det hela känsligare för spänningsvariationer då.