Indikator för full dammsugarpåse

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Johanb

Indikator för full dammsugarpåse

Inlägg av Johanb »

Är det någon som har förslag på hur man kan realisera en indikering för när dammsugarpåsen är full? Det är en centraldammsugare som sitter i källaren och det är lite bökigt att kontrollera i tid och otid. Jag funderar på att mäta differenstrycket före/efter påse. Skillnaden borde öka ju mer påsen fylls. Vad tror ni? Tips? Man kanske kunde mäta gångtid men det blir ju lite mer godtyckligt och inte lika roligt projekt.
Användarvisningsbild
goran.jon

Re: Indikator för full dammsugarpåse

Inlägg av goran.jon »

Differenstryck borde funka. Det görs ju för tex andra filter .
Blir differens trycket för högt är fiter / påsen tät/full . Är differenstrycket för lågt kan ju indikera hål på filter/ påse.
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

En liten flärp i röret som är lätt fjädrad och direkt påverkar en potte. Är trycket bra viker den undan, minskar trycket drar fjädern in den och potten ger mer/mindre motstånd. Sen lowpass = lämplig konding efter potten på det för att filtrera fladder?
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag visste inte att man använde den tekniken och hade ingen tanke på filter :wall: som det ju egentligen kan jämföras med. Jag tyckte bara det verkade vara en rimlig lösning. Ska nog se om jag hittar en passande difftrycksensor.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Sånhär indikator finns ju på dom flesta vanliga dammsugare, slakta en sådan för att se hur det fungerar, och kanske bara montera dit den med någon optisk avkänning.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det hade jag också missat, länge sen jag såg en vanlig dammsugare av modern modell :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag misstänker att den mäter undertrycket mellan påsen och motorn. Det är en flärp som flyttar sig och därmed byter färg från grön till röd. Ju mer full påsen blir desto mer rött visas. Håller man för munstycket så går den direkt över på rött, och ramlar tillbaka på grönt när man släpper.

Det här kanske skulle vara en rolig lösning: http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... VC6T1TR-ND
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

En dammsugare med sensorer och kringelektronik för detta hittar du alldeles säkert på återvinningen, jag har varit till återvinningen med ett antal dammsugare som haft denna funktion under åren...
Johanb

Inlägg av Johanb »

Nån flärp lär det inte bli då jag vill ha indikering i boutrymmet och en trycksensor verkar vara det jag söker, en med differentiell mätning.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag vet inte vilket inlägg du svarar på men kan förtydliga att mitt inlägg *inte* gällde mekaniska indikatorer utan LED:ar och vakuumsensorer 8) (den sista jag slängde för ett år sen, en Electrolux Silent, hade tre vakuumsensorer i sig)
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

kan återigen slå ett slag för sensorer som sitter på bilar. DPFE-sensor. Matas med 12v och ger 0-5v ut beroende på differenstryck (1v vid ingen skillnad). Mkt bra känslighet. Mäter flödet i egr-system på fordar.

sök på dpfe-sensor på ebay.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag kastade nog mest ur mig det för att det pratades om det tidigare :)
Fick bråttom iväg från jobbet och var tvungen att skicka de stackars orden jag författade innan :)
Skriv svar