Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

xrayspex skrev:Behövde en "Dummy-load" för att testa förstärkaren. Efter en djupdykning i skrotlåda skapades detta "konstverk".
Klarar 54 Watt per kanal.
Jag "har hört" att sånadär konstruktioner tål rätt mycket högre effekt, men har inte lika fina data, om man stoppar ner dem i en bytta med vatten.

Å andra sidan så ifall det är trådlindande motstånd så är det ju ändå inte några "rena" laster, så vattnet gör kanske varken till eller från...
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

^ En högtalare är ju en renodlad induktor ;) Så jag tycker att ett trådlindat motstånd skulle simulera en högtalare ganska bra..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En högtalare är ju en renodlad indukto
Njae ... inte riktigt, men för att testa en stärkare funkar ju ett motstånd ganska bra ändå.
Ska du vara riktigt förbålt "exakt" får du annars göra en dummy med resistans, induktans och en skvätt kapacitans. Jag har något om detta i en gammal tidning.
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

^ A'happ. :)
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

soundbrigade skrev:
riktigt förbålt "exakt" får du annars göra en dummy med resistans, induktans och en skvätt kapacitans.
Eller gå slackergenerationens väg och helt enkelt ansluta en högtalare? :roll:

Amoraliskt men eXaCKt! :D

Själv hade jag gått all in på en konstlast bara för att sex månader senare
när den är äntligen blivit färdig ha glömt bort vad jag skulle mäta.
:humm:

/W
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Jag har byggt mig en liten 16 kanals inverterare. Jag skall ha den till min PLC som är en japansk modell utav Mitsubishi FX1S som alltid har SINK ingångar. Ifall man hade haft en PLC som var gjord för världsmarknaden så hade man haft möjlighet att välja mellan SINK eller SOURCE. Så för att kunna koppla in PNP-givare på en PLC med enbart SINK ingångar så tyckte jag det var enklast att bygga mig en inverterare.

Nu består varje kanal utav en NPN transistor och två motstånd. Ifall jag får för mig att bygga en version två så skall jag göra vissa ändringar. Dels skall jag göra PCB'en lagom stor för att monteras på en inkapsling för DIN-skenor. Sedan vill jag ha en bypass funktion på varje kanal.

Den blev inte så snygg och blev massa extra arbete för jag vände transistorerna åt fel håll. Så det hade kunnat bli snyggare. Men just nu är det funktionsdugligt.

Här är en bild på skapelsen. Den skall in i en låda innan jag börjar använda den och den skall kompletteras med 12st motstånd till.

Bild
Kalf
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är i ett sådant läge man börjar fundera på integrerade kretsar...
jah

Inlägg av jah »

Eller varför inte vanliga optokopplare? Då kan du koppla sink/source som du vill!

(Sen beror det ju på hur mycket last du vil dra, etc...)

/J
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

jesse skrev:Det är i ett sådant läge man börjar fundera på integrerade kretsar...
Jag uppskattar när folk använder diskreta komponenter.. tycker allting görs med monolitiska kretsar nuförtiden :P
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Hur ofta är det inte som folk använder en 8- eller 14-pinnars IC istället för en transistor och ett par motstånd? I det här fallet var det ju en himla massa lödande.... men jag förstår din invändning. Det kan ju bli tråkigt om allt bara bygger på likadana rektangulära block.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Bra inställning! :D Som när jag gjorde denna:
När jag kunde ha använt en 555 och en 74xx93 istället! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Kalf

Inlägg av Kalf »

Jag är nog inte känd för att tänka igenom allt till 100% innan jag börjar med ett projekt. I detta fallet tyckte jag att det enklaste sättet att bygga en inverterare var just en transistor och två motstånd. När jag sedan kom på att göra en 16 kanalig så var det denna lösningen som jag kände var enklast istället för att leta reda på en IC som klarar 24V.

/kalf
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jo, det hade fått bli en sån där darlingtongrej med sju transistorer i. Men sju??? varför ett så udda tal? Konstigt att det inte finns med åtta i.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Om du tänkter på ULN2003, så finns det ULN2803 med åtta darlington steg...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Och anledningen till att ULN2003/2004 har just 7 steg är afaik att dom är avsedda att driva 7-segmentsdisplayer.

Lite störande är det dock då man har drivor av ULN2003/4 men måste köpa ULN2803 när man behöver..
Skriv svar