Autonom gräsklippare med extra allt, byggsats mm
Re: Autonom gräsklippare med extra allt, byggsats mm
Jättekul att du gör en byggsats, är ju onödigt att alla som bygger sin egen klippare ska börja från scratch - men... Har du kollat så du inte får problem med patenten genom att sälja denna byggsats?
Jag har inte tänkt nånting... Menar du att husqvarna eller elektrolux eller annat märke kanske har patent på nån av de kretslösningar jag använder? Så kan det ju inte funka heller?
Jag har ju inget företag och säljer den heller inte med intentionen att tjäna pengar.
Jag har ju inget företag och säljer den heller inte med intentionen att tjäna pengar.
Jag har inte koll på det juridiska alls, minns bara att det var något liknande projekt som la ner för dom fick problem med Husqvarna.
Det var säkert robocut du tänkte på.. Jag har hört att han fick "ett erbjudande han inte kunde tacka nej till"
av Husqvarna. Men jag har såklart ingen aning om vad som verkligen hände
av Husqvarna. Men jag har såklart ingen aning om vad som verkligen hände
Vad är det för mått i diameter på klippdisken och vad är den lämpligast tillverakd av ?
Ojdå.. Grimeton. nästan granne ju
Klippdisken har jag byggt av 2mm lexan och den är 20cm i diameter

Klippdisken har jag byggt av 2mm lexan och den är 20cm i diameter
Det finns ingen som har en ritning till robocut, eller liknande konstruktion ?
edit: eller mått på själva "lådan" till robocutten ? Hade tänkt att svetsa en i någon form av plåt...
Jasså haha ? vart bor du då ?
edit: eller mått på själva "lådan" till robocutten ? Hade tänkt att svetsa en i någon form av plåt...
Jasså haha ? vart bor du då ?

Jag bor i Himle.
En låda i plåt är nog ingen bra idé.
Om du har läst min tråd från början, så beskriver jag ju en fyrhjulsdriven variant som jag byggde i plåt. Trådavkänningen känner ju av ett elektromagnetiskt fält. Risken är nog rätt stor att lådan kommer att skärma av signalen.
Så mitt metallchassie hamnade på skroten.
ang. mått på robocuten.. varför?
Bygg en låda där du får plats med din elektronik/motorer/batteri och som är tillräckligt stor för att täcka klippdisken så blir det bra.
Kom ihåg att robocuten oxå byggdes av en hobbynörd/hemmapulare.
Den har många svagheter i konstruktionen, framförallt elektronikmässigt.
Så den bör inte ses som ett "facit" på hur man bygger robotklippare
En låda i plåt är nog ingen bra idé.
Om du har läst min tråd från början, så beskriver jag ju en fyrhjulsdriven variant som jag byggde i plåt. Trådavkänningen känner ju av ett elektromagnetiskt fält. Risken är nog rätt stor att lådan kommer att skärma av signalen.
Så mitt metallchassie hamnade på skroten.
ang. mått på robocuten.. varför?
Bygg en låda där du får plats med din elektronik/motorer/batteri och som är tillräckligt stor för att täcka klippdisken så blir det bra.
Kom ihåg att robocuten oxå byggdes av en hobbynörd/hemmapulare.
Den har många svagheter i konstruktionen, framförallt elektronikmässigt.
Så den bör inte ses som ett "facit" på hur man bygger robotklippare
Okej, tänkte inte använda någon slinga under marken, inte tillräckligt med kunskap för det. Tänkte använda en arduino som styrning och p.g.a. att våran gräsmatta är staket runt så behövs bara ultraludssensorer så när den är för nära något så ska den backa lite o byta rikting ...
Ok, ja ultraljud hade nog funkat då.
Kör du med såna som sitter bak på bilar? Som man kan köpa på biltema för några hundringar?
Jag antar att man måste ha nån form av vattentäta ultraljudsensorer om det ska funka.
Har själv aldrig pillat med ultraljud.
Utan slinga blir det klurigt att återvända till en laddstation, men det är inte tanken då eller?
Kör du med såna som sitter bak på bilar? Som man kan köpa på biltema för några hundringar?
Jag antar att man måste ha nån form av vattentäta ultraljudsensorer om det ska funka.
Har själv aldrig pillat med ultraljud.
Utan slinga blir det klurigt att återvända till en laddstation, men det är inte tanken då eller?
Hej.
Skulle vilja veta vad det är för motorer du använder? Har du ngn länk kanske?
Skulle vilja veta vad det är för motorer du använder? Har du ngn länk kanske?
Klippmotorn kan du läsa lite om på sidan två i denna tråd.
Drivmotorerna är från Elfa. artnr: 54-455-56
Drivmotorerna är från Elfa. artnr: 54-455-56
Dags för uppdatering!!
Ni som har hängt med från början vet att jag fick skrota mitt tidigare 4wd chassie för att motorerna var för klena. Detta i kombination med för dålig motordrivkrets.
Om jag använder vanliga 1:8 buggyhjul från RC bil så orkar motorerna utan några större problem.
Dock så finns det ju ingen plats till en klippdisk, så den fick hamna framför i en gångjärns-upphängd låda.
Fördelen är att jag kan ha större klippdisk på denna samt att den är väldigt följsam i övergångar mellan platt mark och lutningar.
I min byggsats-tråd har jag kämpat med och löst ett problem som rör pwm med L6205 som drivkrets.
Det handlar egentligen om att man inte kan skicka pwm på enablepinnarna på denna krets till skillnad från många andra. Men i den elektronik som var tänkt att sitta i denna klipparen så har jag ju gjort på det viset, och då den är ytmonterad blir det krångligt med instickskort för att fixa om logiken. Sen har jag ändå ett par ytterligare funktioner jag vill ha med, så det kortet hamnade i byrålådan för tillfället.
Jag har så mycket annat nu så avancerat styrkort får bli ett vinterprojekt. Undersidan. Större klippdisk skall byggas sen
Men för att ha en klippare till i sommar så slängde jag ihop ett enkelt kort utan några överflödiga funktioner. Detta är i stort sett en kopia på robocut fast jag har lagt till lite larmfunktioner samt fuktsensor.
I nuläget ingen kantklippning och ingen laddstation.
Bara ut och klipp tills batteriet tröttnar eller det blir blött eller överströmskyddet går in.
Om nåt av ovanstående inträffar så stannar klipparen och en lysdiod blinkar på olika sätt beroende på vad som hänt.
Kan tillägga att i den gamla klipparen sitter mitt byggsatskort för test och vidareutveckling.
Idag klippte den lite över 5 timmar på en laddning! Inte illa alls...
Detta är min nya variant av fyrhjulsdriven klippare.Ni som har hängt med från början vet att jag fick skrota mitt tidigare 4wd chassie för att motorerna var för klena. Detta i kombination med för dålig motordrivkrets.
Om jag använder vanliga 1:8 buggyhjul från RC bil så orkar motorerna utan några större problem.
Dock så finns det ju ingen plats till en klippdisk, så den fick hamna framför i en gångjärns-upphängd låda.
Fördelen är att jag kan ha större klippdisk på denna samt att den är väldigt följsam i övergångar mellan platt mark och lutningar.
I min byggsats-tråd har jag kämpat med och löst ett problem som rör pwm med L6205 som drivkrets.
Det handlar egentligen om att man inte kan skicka pwm på enablepinnarna på denna krets till skillnad från många andra. Men i den elektronik som var tänkt att sitta i denna klipparen så har jag ju gjort på det viset, och då den är ytmonterad blir det krångligt med instickskort för att fixa om logiken. Sen har jag ändå ett par ytterligare funktioner jag vill ha med, så det kortet hamnade i byrålådan för tillfället.
Jag har så mycket annat nu så avancerat styrkort får bli ett vinterprojekt. Undersidan. Större klippdisk skall byggas sen
Men för att ha en klippare till i sommar så slängde jag ihop ett enkelt kort utan några överflödiga funktioner. Detta är i stort sett en kopia på robocut fast jag har lagt till lite larmfunktioner samt fuktsensor.
I nuläget ingen kantklippning och ingen laddstation.
Bara ut och klipp tills batteriet tröttnar eller det blir blött eller överströmskyddet går in.
Om nåt av ovanstående inträffar så stannar klipparen och en lysdiod blinkar på olika sätt beroende på vad som hänt.
Kan tillägga att i den gamla klipparen sitter mitt byggsatskort för test och vidareutveckling.
Idag klippte den lite över 5 timmar på en laddning! Inte illa alls...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skön lösning med med att hänga på ytterligare en vagn.
Jag har läst om dina problem med L298 och har själv skaffat mig ett par L6205 för att försöka få ihop en H-brygga för 2 liknande motorer som du kör.
Har du en fungerande H-brygga med denna krets eller strulade det med din övriga design? hängde inte med helt...
Om så är det ngt du vill dela med dig om hur du kopplat ihop den?
Jag har läst om dina problem med L298 och har själv skaffat mig ett par L6205 för att försöka få ihop en H-brygga för 2 liknande motorer som du kör.
Har du en fungerande H-brygga med denna krets eller strulade det med din övriga design? hängde inte med helt...
Om så är det ngt du vill dela med dig om hur du kopplat ihop den?
L6205 har ju två drivers inbyggt, så jag driver båda motorerna med samma krets.
Kolla i min andra tråd om byggsatsen. Där förklarar jag alla bekymmer jag haft och hur jag löst dom.
Så här ser schemat ut för drivningen/logiken:
Kolla i min andra tråd om byggsatsen. Där förklarar jag alla bekymmer jag haft och hur jag löst dom.
Så här ser schemat ut för drivningen/logiken:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.