Tillverka täckram i rostfritt för 47" TV ? [KLART]
Tillverka täckram i rostfritt för 47" TV ? [KLART]
Har fällt in en 47" LCD-TV i väggen och behöver en snygg tunn ram för att dölja glipan och TV:ns plastram.
Finns här någon på forumet som är fena på sådant och kan hjälpa till mot ersättning, eller rekommendera någon som kan?
Så här hade jag tänkt mig den (obs! mått kan komma att ändras några mm):
Hade tänkt sammanfoga hörnen med en tunn plåt och epoxi på hörnens baksida och sedan limma ramen mot väggen och sätta en svart tätningslist mellan TV:ns front och ramen.
2 mm plåt är kanske lite för tjockt, men den bör nog vara minst 1.5 mm för stabiliteten.
Förmodligen måste kanterna fräsas med radie för att få de snygga och mindre dödliga...
Förslag?
Finns här någon på forumet som är fena på sådant och kan hjälpa till mot ersättning, eller rekommendera någon som kan?
Så här hade jag tänkt mig den (obs! mått kan komma att ändras några mm):
Hade tänkt sammanfoga hörnen med en tunn plåt och epoxi på hörnens baksida och sedan limma ramen mot väggen och sätta en svart tätningslist mellan TV:ns front och ramen.
2 mm plåt är kanske lite för tjockt, men den bör nog vara minst 1.5 mm för stabiliteten.
Förmodligen måste kanterna fräsas med radie för att få de snygga och mindre dödliga...
Förslag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jah 4 mars 2011, 20:01:31, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tillverka täckram i rostfritt för 47" TV ?
Köp en plåt och vattenskär ut en ram ur, kanske inte så billigt, men du slipper allt krångel med att få till hörnen snyggt plus att måtten är väldigt lätta att få till bra då..
Re: Tillverka täckram i rostfritt för 47" TV ? - KLART
Har fått hjälp av "Robe" på forumet att vattenskära detaljerna.
Lägger upp några bilder när jag monterat upp det hela.
/J
Lägger upp några bilder när jag monterat upp det hela.
/J
Re: Tillverka täckram i rostfritt för 47" TV ? - KLART
Som jag lovat Robe så visar jag här hur slutresultatet blev efter en h-es massa strul.
Murphy gjorde verkligen sitt yttersta för att försöka stoppa det här projektet.
Det var som sagt Robe som skar ut plåtbitarna och så långt var väl allt ok.
Sedan la sig posten i leken och stukade till ett par av de spetsiga hörnen i transporten
.
Nåja, efter lite lätt riktning med hammare och fil blev det ganska bra ändå.
Har dock lärt mig att limning av rostfritt är ett no, no no - med undantag av pl400 som fäster hjälpligt.
Dubbelhäftande tejp (foam-typ) verkar annars hålla bra.
Hörnen hoplimmade på baksidan, dubbelhäftande tejp runt om: Färdig och monterad på väggen: [Edit] Baksidan: /J
Murphy gjorde verkligen sitt yttersta för att försöka stoppa det här projektet.
Det var som sagt Robe som skar ut plåtbitarna och så långt var väl allt ok.
Sedan la sig posten i leken och stukade till ett par av de spetsiga hörnen i transporten

Nåja, efter lite lätt riktning med hammare och fil blev det ganska bra ändå.
Har dock lärt mig att limning av rostfritt är ett no, no no - med undantag av pl400 som fäster hjälpligt.
Dubbelhäftande tejp (foam-typ) verkar annars hålla bra.
Hörnen hoplimmade på baksidan, dubbelhäftande tejp runt om: Färdig och monterad på väggen: [Edit] Baksidan: /J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av jah 28 mars 2011, 08:49:54, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tillverka täckram i rostfritt för 47" TV ? [KLART]
Tjusigt
Hur har du löst ventilationen, det lär ju bli rätt varmt om du har sänkt ner den i väggen, eller hänger den som en tavla? Ser ut att vara mycket litet avstånd mellan väggen och ramen, fräckt
Snygg bild förresten, kan man få en kopia för att använmda som bakgrund på datorskärmen?

Ventilation, no problem. Hål genom väggen in i mitt teknikrum
"Bakgrunden" är ingen bild, utan ett virtuellt akvarium. Googla "DreamAquarium" - sanslöst snyggt gjort, saknar bara en 3D-TV
/J

"Bakgrunden" är ingen bild, utan ett virtuellt akvarium. Googla "DreamAquarium" - sanslöst snyggt gjort, saknar bara en 3D-TV

/J
Riktigt snyggt gjort! Jag har två garderober bakom väggen där jag har min TV (ej upphängd i dagsläget). Nu blev jag riktigt inspirerad att göra en liknande variant!