Retrodatorprojekt....... (6502+UART+FDC+VIA)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Retrodatorprojekt....... (6502+UART+FDC+VIA)

Inlägg av 6502 »

Jag har varit mycket tveksam till att lägga upp mina senaste projekt här, mest på grund av att jag suger purjo på att uppdatera trådar som jag påbörjat. Men men efter lite på tryckning från kompisar så ploppar jag i allafall upp detta projekt. Och vem vet, i framtiden kanske det kommer fler.....

I alla fall. Det började en helg i februari. Jag höll på att röja upp i labbet, mer specifikt i sektionen för saker som kan komma till användning någon gång i framtiden. Bland prylarna där så hittade jag några kartonger med sprillans nya 3.5" floppy diskstationer. Cool tänkte jag, dom här kommer nog till användning nån gång..... La dem i högen med saker som skall sorteras in i de nya hyllorna, och fortsatte med rensningen. Efter att ha rensat ett bra tag blev jag uttråkad och diskettstationerna kom tillbaka i huvudet. Ett kort i 3.5" storlek började ta form och jag kunde inte hålla mig ifrån att börja kadda lite.

Hmmmm, processor. Tja, 65C02 blev det självklara valet för en man i min ålder. En processor som jag skrivit program för i ungefär 30år kändes som ett naturligt val, och som ett lagom projekt att ro i hamn på en inte allt för långt utdragen tid.

Ett schema ritades och min vana trogen hade jag ett utskrivet schema på nattduksbordet i över en vecka för att röka ut eventuella mindwarps eller rena ritfel. Schemat uppdaterades ett par gånger innan jag kände mig säker på att saker och till skulle kunna fungera i verkligheten.

Jag brukar normalt sett inte använda autorouters men det här kändes mer som ett mjukvaruprojekt än hårdvara, så efter att ha manuellt råjtat kraftanslutningar och avkopplingskondingar så tröck jag igång autoråjtern och resultatet kändes helt okej faktiskt. Fan vore väl annars med tanke på hur enkelt kortet är.

Schema och kortlayout finns bifogat för intresserade.

/Pontud
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Retrodatorprojekt.......

Inlägg av Electricguy »

Detta gillas!! ska följas med stort intresse! :P
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it.
–Brian W. Kernighan"

Haha! Jättebra signatur. Den ska jag sätta upp på väggen på jobbet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Vilket sött litet bygge. Nu får du allt fixa lite bilder!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

:tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Inlägg av 6502 »

Som sagt, är ingen kung på att uppdatera mina trådar.
Men ! Jag har tagit lite bilder i alla fall och har totat ihop en liten skrivelse om hur långt jag kommit hitintills.
IMG020-800.jpg
IMG026-800.jpg
IMG030-800.jpg
Sådär, slut på porren :D

PCB'erna kom mitt mitt i veckan för några veckor sedan, och jag hade för en gångs skull förberett både PLD och Monitor. Så efter en liten lödsession så drog jag igång kortet ett steg i taget. Oscillator och delare lirade ju på en gång, hade ju vart synd om man misslyckats med det :roll: Efter det tryckte jag i processor och ett FLASH-minne med en enkel loop designad att vara enkel att se på logikanalysatorn. Poff, inget händer. VA F......N ! Började kika lite på signalerna runt omkring processorn och insåg snabbt att DS1813 kretsen var numrerad fel i mitt schema. Bara att löda loss och vända på. (Klick) Jodå, nu snurrade processorn så fint så. I med ett RAM och ett lite mer utbyggt testprogram. Jepp det fungerar också. Sporrad av min framgång så här långt så gör jag mitt första misstag. Jag trycker dit både UART'en, FDC kretsen och VIA'n med inställningen här kan ju ingenting gå fel :roll:. Jag monterade min monitor, som i nuläget är en variant av NoIce debuggerns monitor, och slog på strömmen igen. I dom här lägena förväntar man sig ju egentligen inte att systemet skall fungera rakt av, men man blir ju alltid lite besviken när man inser att det faktiskt inte gör det heller. Jaja, fram med logikanalysatorn och börjar mäta......

Nu följer många timmars puckomätningar, dumantaganden och en massa generellt sett riktigt dåliga beslut, som jag inte tänker gå in närmare på. MEN, det slutade i alla fall med att jag till slut (oh ja) tittade lite närmare i schemat (A2 storlek utskrivet på A4 :doh: ) och upptäckte att chip select signalen till FDC kretsen var felbenämnd vid PLD'n. Vilket såklart betyder att den inte var ansluten till FDC kretsen. Detta ledde i sin tur till att den kretsen förmodligen var selektad (heter det så ?) lite till och från... förmodligen till.

En lite tråd patch senare och voila, systemet tickade igång som det aldrig varit något problem. Tjohooo, touchdown, faan vad kul. Det är lika roligt varje gång nånting tickar igång som man tänkt. Det blev ytterligare två tråd patchar då jag insåg att monofloppen också var lite felkopplad, men det verkar så här långt vara allt som jag fuckat upp.

Det var någon vecka sen eller två. Sedan dess har jag totat ihop ett testprogram, som så här långt kan starta och stoppa diskmotorn, köra stegmotorn dit man vill, läsa ett spår och skriva ett spår samt formatera ett spår. Jag ska färdigställa programmet med att kunna läsa och skriva enstaka sektorer också samt göra lite prestandamätningar med 65C22 timern för att se hur olika parametrar påverkar systemet.

Vad är målet med det här då kan man undra !? Initialt bara tänkt som ett roligt projekt att pula lite med på kvällarna, men nu efter att tankarna har börjat ta form så är jag sugen på att porta in DOS/65 och bygga nått roligt grafikkort till den och kanske leka lite spelprogrammerare :mrgreen:

Jag fortsätter att uppdatera tråden när och om det händer något mer roligt.

/Pontus

P.S. vad gillar ni bildkvaliteten ? Tog dem med min nya Optimus 2X telefon. Jag är riktigt nöjd faktiskt D.S.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

En plattform man kan använda för att läsa 8-bits disketter och skicka till PC för att köra i emulator ;)
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Re: Retrodatorprojekt....... (6502+UART+FDC+VIA)

Inlägg av Stolleman »

Bilderna blev riktigt bra för att vara tagna med en mobil och i som jag ser det inte det mest optimala ljusförhållandet :)

Så vi ser fram emot många fler bilder!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Retrodatorer är ju hur kuliga som helst. Det är ju lite sorgligt att tillgång på (balla) datorkretsar börjar bli ganska dålig och man får offra en njure för att fixa en ljudkrets eller klockgenerator till någon gammal datorfamilj.
Mitt projekt med RCAs 1802 har liksom bromsat upp, men det kommer en dag.

mri skrev:Haha! Jättebra signatur. Den ska jag sätta upp på väggen på jobbet.
En kollega hade följande text på väggen:
Don't patch bad code - rewrite!
Och en bild föreställande djävulen på psykdoktorns soffa sägande:
"Did he wanted money? Did he wanted women? NO! He wanted 1000 lines of error-free Fortran-code!"
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Så jävla coolt!!! :D måste få se den i action senare! snyggt jobbat!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

soundbrigade skrev:sorgligt att tillgång på (balla) datorkretsar börjar bli ganska dålig och man får offra en njure för att fixa en ljudkrets eller klockgenerator till någon gammal datorfamilj.
Dom var väl inte så billiga då dom var aktuella heller. En enkortsdator gick väl på 1000 kr bara i komponentkostnad? Vilket gör t.ex hemmanätverk rätt dyrt..
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det här är ju hur coolt som helst. Har funderat ibland om det skulle vara svårt att läsa / skriva diskett med en mikrokontroller. Nu ser jag att det finns (fanns) speciella kretsar. För det är väl det som U20 gör? Förklara gärna lite mera hur FDD interfacet fungerar.

Glöm inte bort att uppdatera tråden :) We want moooore.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag kan inte annat än hålla med de tidigare kommentarerna. Häftigt bygge! :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@Oskar, Oftast så skickar man parametrar i stil med track=25 sector=6 cmd=write dma=read sen gör diskchippet resten. Och det är ganska ofta rätt dumt och låst till vissa format. Amiga utgör däremot ett rejält undantag, kanske finns det andra datorer med flexibla floppykontrollers.

Standard 3,5" 1,44 MB floppy använder en hastighet på 500 kbit/s av rådata. Så om mikrokontrollern klarar att sampla fyra ggr ~ 2000 000 sampels/s (1-bit!). Och bearbeta datat så borde det gå. Det finns förstås ett krav på att samplingen sker synkront.

Undrar var man kan köpa en "Optimus 2X" kameramodul.. :humm:
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Inlägg av 6502 »

Hej på Er,
Alltid lika kul med glada tillrop, tackar för det.

Den floppystyrkrets som jag valt att använda heter WD2793 (TMS2793) som är en gammal goding från 80-talet. Som blueint sa så är dom här gamla styrkretsarna lite begränsade i vilka format som dom kan hantera på disketten. T.ex. så kan inte den här styrkretsen hantera Amiga'ns format eller gamla Apple II'ans disketter. Ingen större förlust för min del iofs eftersom jag inte har något behov av kunna läsa eller skriva till dom disketterna.

Jag kan köra med format upp till dubbel densitet (250 kbit/s) vilket ger 360 KByte per sida av disketten och med två sidor så blir det ju 720 KByte (Dual Side Double Density DSDD). En ytterligare fördel med detta format är att du kan skriva/läsa rådata till och från kretsen i en PC, vilket förenklar debuggingen en del.

Styrkretsen är riktigt enkel att använda. Den har ett kommandoregister, ett statusregister, ett spårregister, ett sektorregister och ett dataregister. För att sätta läshuvudet till ett givet spår så laddar Du dataregistret med spårnumret (0-79) och skickar kommandot seek till kretsen, så swip, så sticker huvudet ditt du vill. Att läsa och skriva data är bara lite trickigare eftersom du måste se till att processorn är beredd att läsa data när kretsen kräver det, annars så tappar du data för det finns ingen buffert intern i kretsen. Samma sak vid skrivningar och formateringar. CPU'n måste kunna se till att mata data i rätt takt till styrkretsen annars blir det inte bra....
Skriv svar