HEj!
Har nyss köpt en SATA II-hårddisk till min dator. Denna dator har några år på nacken så moderkortet har bara stöd för SATA I.
När jag kopplar in den så hittas den inte, och vad jag förstår så är en möjlighet att köpa ett kontrollerkort för SATA II hårddiskar. HAr kollat runt lite på olika sajter o det verkar som de flesta kontrollerkort kräver Windows! Jag har för avsikt att köra Ubuntu..
Någon som har erfarenhet av detta o kanske kan ge några tips? Har inge lust o gå och köpa ett kontrollerkort som sedan inte funkar!
Tack!
MVH// Thomas
Sata-kontrollerkort
-
Re: Sata-kontrollerkort
Hej!
Under vilka förutsättningar är det som disken "inte hittas"? Är det när du försöker installera nytt operativsystem? Windows XP, 7 eller Ubuntu?
Under vilka förutsättningar är det som disken "inte hittas"? Är det när du försöker installera nytt operativsystem? Windows XP, 7 eller Ubuntu?
Re: Sata-kontrollerkort
Jag har haft samma problem. Mina diskar gick inte att bygla, det kunde man däremot på generationen före. Nu var man tvungen att ladda ner en speciell programmvara från tillverkaren för att ställa om. Det krävde naturligtvis också att kontrollern hittade diskarna varför man var tvungen att göra det på en dator med stöd för sata 300. Jag löste problemet genom att köpa billigaste, eller kanske näst billigaste, sata 300 raid-kontrollern från dustin. Jag kör Ubuntu och det funkar.