Leker med tanken om den ultimata elMC-styrningen
Leker med tanken om den ultimata elMC-styrningen
Så då har jag lite frågor:
Om jag vill ha "Regenerating Braking" ska det vara en H-brygga, vill dubbelkolla med er, rätt?
Eftersom det blir knöligt att köra all effekt genom en trissa, tänkte jag parallellkoppla flera H'n, då blir också det trevligare kabelareor och sånt, lite modulbygge typ...
Har ni förslag på lämpliga trissor för 48/72/92V och en motor på märkeffekt 10kW?
Om man vill ha det som gasen på en bensinMC, borde "Direct Torque Control" vara idealet, ju mer man gasar, desto mer accar MC på grund av ökat vridmoment, rätt?
"Synchron Collapse Drive" verkar vara den ultimata styrningsmodellen, stämmer det?
Om jag vill ha "Regenerating Braking" ska det vara en H-brygga, vill dubbelkolla med er, rätt?
Eftersom det blir knöligt att köra all effekt genom en trissa, tänkte jag parallellkoppla flera H'n, då blir också det trevligare kabelareor och sånt, lite modulbygge typ...
Har ni förslag på lämpliga trissor för 48/72/92V och en motor på märkeffekt 10kW?
Om man vill ha det som gasen på en bensinMC, borde "Direct Torque Control" vara idealet, ju mer man gasar, desto mer accar MC på grund av ökat vridmoment, rätt?
"Synchron Collapse Drive" verkar vara den ultimata styrningsmodellen, stämmer det?
Re: Leker med tanken om den ultimata elMC-styrningen
Du får förtydliga problemställningen bättre.
Varför då, ska man inte kunna diskutera? Jag är inte tillräckligt duktig på det, så ett bollplank behöver jag.
Jag förstår inte tredje inlägget, varför citerar du det enda inlägget, det är knappast någon chans att man förväxlar det.
Om allt känns virrigt, kan vi väl ta frågorna en i taget.
Jag förstår inte tredje inlägget, varför citerar du det enda inlägget, det är knappast någon chans att man förväxlar det.
Om allt känns virrigt, kan vi väl ta frågorna en i taget.
Först pratar du om regenerativ broms. Och hoppar sedan till förbränningsmotorers gas. Regenerativ förbränningsmotoro har jag ej ännu sett. Så vad du är ute efter är oklart.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kom igen nu blueint, var lite kreativ och märk inte ord!
Hehe, ja det var inte lätt att förstå. =)
Med gas menade jag gashandtagen, borde jag ha skrivit, förlåt.
Såg ett fel också "...köra all effekt genom en trissa, tänkte jag paralle...", menar brygga så klart.
Det kanske blir fyra H-bryggor tex.
Med gas menade jag gashandtagen, borde jag ha skrivit, förlåt.

Såg ett fel också "...köra all effekt genom en trissa, tänkte jag paralle...", menar brygga så klart.
Det kanske blir fyra H-bryggor tex.
Ett exempel:
Om 10000W/72V blir ca 140A, sen kanske peakeffekt är det sex-dubbla(fullgas vid stillastående), det blir 840A momentant.
Om man kan(?) parallellkoppla åtta bryggor, ska varje ta 104A. Om det sen kan fördela sig vidare på flera trissor, eller om varje ska ta 104A, vet jag inte?
Om 10000W/72V blir ca 140A, sen kanske peakeffekt är det sex-dubbla(fullgas vid stillastående), det blir 840A momentant.
Om man kan(?) parallellkoppla åtta bryggor, ska varje ta 104A. Om det sen kan fördela sig vidare på flera trissor, eller om varje ska ta 104A, vet jag inte?
I dom bilder jag sett inifrån kraftiga styrningar är flera transistorer parallellkopplade i varje "hörn" av samma "H".
Måste det vara ett H? Det brukar ju inte vara back på motorcyklar, men jag kanske har missat något, är inte så insatt.
Ändring. Tycker man borde kunna ordna regenerering med ett "Y", eller?
Ändring. Såg på detta forum en Youtubelänk där de hade monterat två motorer "head to head" mekaniskt förbundna, de växlade mellan serie och parallellkoppling av motorerna för att få bra vrid i starten (tror jag det var).
Ändring. Tycker man borde kunna ordna regenerering med ett "Y", eller?
Ändring. Såg på detta forum en Youtubelänk där de hade monterat två motorer "head to head" mekaniskt förbundna, de växlade mellan serie och parallellkoppling av motorerna för att få bra vrid i starten (tror jag det var).
Det har du rätt i. Det behövs bara en halvbrygga för regenerativ bromsning.
Tänkte nog lite fel
, men om man inte behöver kunna köra motorn baklänges så skulle man väl kunna använda dioder istället för transistorer i t ex vänstra sidan av H:et, en diod som leder från + när motorn är motor och en diod som leder från - när motorn är generator, kanske inte går/ fungerar eller är någon vits med det.
Ändring, kanske är bättre att sätta en diod nere till vänster i med katoden mot motorn och en diod uppe till höger med katoden mot batteriets +pol, och transistorer i den andra diagonalen, så att dioderna leder/ kan leda när inte transistorerna gör det.

Ändring, kanske är bättre att sätta en diod nere till vänster i med katoden mot motorn och en diod uppe till höger med katoden mot batteriets +pol, och transistorer i den andra diagonalen, så att dioderna leder/ kan leda när inte transistorerna gör det.
Senast redigerad av YngLi 22 mars 2011, 04:50:41, redigerad totalt 1 gång.
Här är en gammal skiss:
Övre och undre transistor(-bank) leder växelvis. Ifall batterispänning*pulskvot för nedre transistor är högre än motorns EMF kommer motorn accelerera och dra ström från batteriet. Ifall batterispänning*pulskvot är lägre än EMF kommer motorn bromsas och ge ström till batteriet.
Jag har ritat in inre resistans för batteri, kondensatorbank, och motor - fast inte för transistorer, av någon anledning. Antagligen räknade jag in transistorernas resistans i motorns.Övre och undre transistor(-bank) leder växelvis. Ifall batterispänning*pulskvot för nedre transistor är högre än motorns EMF kommer motorn accelerera och dra ström från batteriet. Ifall batterispänning*pulskvot är lägre än EMF kommer motorn bromsas och ge ström till batteriet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
I första inlägget använder du begrepp som du inte har en aning om vad de betyder. För du ska inte vektorstyra en synkronmotor va?
Så jag håller med blueint om att du bör förtydliga vad du ska göra.
Så jag håller med blueint om att du bör förtydliga vad du ska göra.
Inte för att skjuta ner dig totalt, men att lyckas bygga en fungerande och tillförlitlig 840A-drivare av något slag, utan någon som helst grundkunskap, är dömt att misslyckas. Att bara få en H-brygga som pallar att driva en motor med 100A är inte gjort på en eftermiddag.
Bearing,
Har du lust att förklara mer ingående?
Har du lust att förklara mer ingående?