Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
*Teknikern*
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 februari 2010, 17:05:50

Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av *Teknikern* »

Det är så att jag har en äkta ostrypt Öststats"moped", en Simson, som går "lite" för fort om nu farbror blå skulle få chansen att provköra den. :vissla:
Den gör inte mer än 80 blås men eftersom jag ju vill vara laglig i alla lägen (om nu farbror blå skulle få chansen att vara åskådare) så behöver jag ha nån form av varvtalsbegränsning på den. Den har vanlig biltändspole i ramen och gott om plats för givare i magnethuset men jag har aldrig pysslat med att reglera varvtal på bränsledrivna fordon så, hur gör jag enklast? Microcontroller är uteslutet, jag kan varken programmera eller har kunskap i microcontrollerbyggen.

"Trottelbegränsning" är ju det första dom tittar efter så det är ingen bra lösning.
bearing
Inlägg: 11340
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av bearing »

Det borde vara möjligt att orda så att signalen som går till tändspolen skapar en varierande spänning som ökar med varvtalet. Borde gå att fixa med en 555:a. Vidare borde det gå att göra så att vid en viss spänning kopplas tändspolen ur. Helst ska spolen kopplas ur när det inte går någon ström genom den, för då kan den ge gnista vid fel tillfälle.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns färdigt, lönar sig knappt att bygga själv.

http://www.hobbex.se/produkter/204-varv ... llbar.html
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av Glenn »

Sen blir det ju inte LAGLIGT hur du än gör.. (om du inte stryper och typgodkänner den)

Om du hittar en korkad polis kanske det hjälper med varvtalsbegränsning, men annars är det kört oavsett.
bearing
Inlägg: 11340
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av bearing »

Menar du att den ska användas kontinuerligt?
I så fall är det inte någon bra idé med något som bryter tändningen, för det innebär ju att oförbränt bränsle kommer gå genom motorn. Inte särskilt miljövänligt.

I så fall verkar det ju som att t.ex. en bricka med liten diameter, som sätts mellan cylindern och insugsröret är den enklaste lösningen. Brickan kommer antagligen göra moppen för svag med nuvarande utväxling, så den kommer behöva drevas ned.
Användarvisningsbild
wombat
Inlägg: 720
Blev medlem: 6 november 2006, 16:39:08
Ort: Stockholm

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av wombat »

-"för det innebär ju att oförbränt bränsle kommer gå genom motorn. Inte särskilt miljövänligt."

Det är en tvåtaktsmoped designad på femtiotalet.
Den släpper igenom massor av oförbränt bränsle hela tiden. :vissla:

/W
bearing
Inlägg: 11340
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av bearing »

Haha, jo, den släpper väl ut uppemot hälften av bränslet. Men det är väl illa nog. Verkar ju klokare att begränsa insläppet av bränsle från början.

En bättre lösningar än att strypa med bricka är ju att sätta dit mindre förgasare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34111
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av Glenn »

fast det är lite tjurigt att strypa bränslet på tvåtaktare, iaf om dom har oljeinblandat bränsle, om du stryper mängden färskgas så stryper du även smörjningen, inte bra.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av LHelge »

Den har inte elektronisk (CDI) tändning? I så fall är det riktigt enkelt fixat. Hjälpte brorsan med vad han kallade för en "blackbox" till en moped han hade för ett tag sedan. Det var i princip ett lågpassfilter på kabeln för tändsignal som var konstruerat så att fasförskjutningen började försena tändningen vid ett visst varvtal, detta gjorde att motorn tappade effekt vid högre varval. Han hade en strömbrytare med vilken han kunde bryta filtrets koppling mot jord och låta det vara flytande och på så sätt inte påverka signalen.

Detta bestod av en konding, ett motstånd och en potentiometer på lite veroboard.
bearing
Inlägg: 11340
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av bearing »

Glenn skrev:fast det är lite tjurigt att strypa bränslet på tvåtaktare, iaf om dom har oljeinblandat bränsle, om du stryper mängden färskgas så stryper du även smörjningen, inte bra.
Hm, ja, det låter ju möjligt. Man kanske behöver gå upp i oljeinblandning då. Fast, enligt det jag läst, behövs mindre mängd olja i förhållande till bränsle med låg BMEP. Det bekräftas ju också av att t.ex. utombordsmotorer bara behöver 1% olja, medan t.ex. crossar behöver typ 4%.

Det bästa sättet vore så klart att minska porthöjderna. Om kolven vänder innan den nått övre cylinderkanten kan porthöjderna minskas genom att byta cylinderfotspackning, byta kolv till kolv med längre avstånd mellan kolvbult och kolvtopp, eller svarva av cylinderfoten.
*Teknikern*
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 februari 2010, 17:05:50

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av *Teknikern* »

För att begränsa dom vilda spekulationer som nu uppkommit:

Moppen ska användas flitigt MEN varvtalsbegränsningen ska bara aktiveras vid risk för poliskontroll. Moppen har vanlig gammal hederlig mekanik a´la 50-tal med separat tändspole, dvs, CDI kunde dom inte ens stava till när den konstruerades.

Jag är över 50 år, har hållit på med motorer i snart 40 år, både turbinmotorer, vanliga stånkor, tändkulemotorer och wankelmotorer så förbränningsteknik kan jag nog säga att jag är rätt bra på vid det här laget. Elektronik har jag inte hållit på med lika frekvent så därför startade jag tråden för att få en enkel och snabb lösning, inget annat. Jag gillar att pula med det mesta så därför har jag gett mig in i elektronernas dansande värld och den blir bara mer och mer spännande,,,,,,,,,,och frågar man inget så får man heller inget svar. :razz:


OT: Vet ni förresten att man i en halvgammal dieselbil kan tanka hydraulolja rätt av? Den går lika bra på det som "diskvattnet" i pumparna. :mrgreen:
*Teknikern*
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 februari 2010, 17:05:50

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av *Teknikern* »

Glenn skrev:Sen blir det ju inte LAGLIGT hur du än gör..
Det skiiiiter jag i, det finns backspeglar och moppen ska mestadels användas ute på vichan. Kan "klientelet" fara runt i tattarbilar som saknar det mesta så gör nog min moppe varken till eller ifrån. Förresten, vem stoppar en medelålders mopedist på en gammal moppe som kör laglig hastighet (där det syns) och kollar efter trim? :D
Användarvisningsbild
Dempoj
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 januari 2010, 21:04:35
Ort: Deje

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av Dempoj »

Kommer ihåg att jag hade en sån "blackbox" på min moppe, så den tände varannat eller nått.
Men det är inte så skonsamt för motorn, vart tvungen att lämna in den tillslut för den sköt packningar.
Så det vore nog bättre att strypa i insuget eller avgasröret.
*Teknikern*
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 februari 2010, 17:05:50

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av *Teknikern* »

Glenn skrev:fast det är lite tjurigt att strypa bränslet på tvåtaktare, iaf om dom har oljeinblandat bränsle, om du stryper mängden färskgas så stryper du även smörjningen, inte bra.
Inte bara smörjningen, bränslet har ju också till uppgift att kyla motorn så, strypning brukar innebära kolvskärning ganska omgående om inte resten av motorn är anpassad till den mindre mängden blandning. Ska jag strypa ner den lagligt så får jag gjuta ny kolv och ny cylinder och göra nytt vevparti också och det har jag ingen lust till, även om jag klarar av det och har utrustning till det.
*Teknikern*
Inlägg: 50
Blev medlem: 13 februari 2010, 17:05:50

Re: Bygga varvtalsvakt till Öststatsracer.

Inlägg av *Teknikern* »

Dempoj: Den här varvtalsvakten kanske aldrig behöver användas, det är bara en "snutsäkring" så att säga. :mrgreen:

Den aktiveras vid ev. poliskontroll så moppen kommer inte att rulla många meter med den inkopplad, bara så mycket så polisen blir nöjd.
Skriv svar