Gemensam plattform för ROV?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre

Re: Gemensam plattform för ROV?

Inlägg av Nerre »

Som de skrev på sidan där: Ju krångligare kabel du behöver desto mer problematiskt blir det (dels blir kabeln tyngre, men det blir ju också svårare att hitta rätt typ av kabel). Behöver man bara en "elsladd" så går det ju att hitta hur många varianter som helst, till vettigt pris.

Vad kostar 100 meter SKX jämfört med 100 meter CAT5e?

Och att skicka video analogt långa sträckor är ju inte helt oproblematiskt. För att inte tala om att det är svårt att hitta små billiga kameror som ger analog video ut. Det är betydligt enklare att hitta små billiga USB-anslutna kameror... (och även små dyra!).

Kör du "powerlan"-prylar så har du 80 Mbit/s ethernet mellan land och ROVen, plus att du har spänningsmatning i kabeln (och med 120-130 V i kabeln kan ju använda standard switchade nätdelar i ROVen, de klarar ju normalt 100-240 V 50-60 Hz).

För att inte tala om att det är rätt enkelt att lyxa till med en nätverksansluten kamera om man nu redan har ethernet.

Så kan man fokusera på de ROV-specifika grejerna, motorer och roder och sånt.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Jag gillar tanken med PoE helt klart. Dock ser jag två nackdelar med en färdig sådan lösning.
En är storlek och vikt, tycker min nuvarande ROV blir på tok för stor och tung och en färdig lösning blir lätt lite stor.
Den andra är svårigheten att koppla på sensorer, ska man ha som jag: 2 temp, 2 fukt, 1 djup, 1 kompass, 1 gyro och 1 spänning så blir det inte så smidigt längre.

Men kul att ha någon att diskutera med!
Nerre

Inlägg av Nerre »

PoE? Men det har väl ingen snackat om? Powerlan/Homeplug är det som jag har snackat om.

Kör man strömmen via kabeln så behöver man ju inte ha batterier nere i ROVen, jag tror att den utrymmesvinsten rätt bra kompenserar för att grejerna eventuellt blir lite större.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Jag menar såklart inte poe, det är ju typ tvärt om. Problemet med att lätt kunna stoppa dit olika sensorer finns ju fortfarande kvar. Då måste man ju ändå bygga nått externt. Men om man nöjer sig med bara en kamera går det ju bra. Funderar hur svårt det kan vara och bygga nått med ethernet över strömkabel själv? Hade varit en intressant lösning!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Om vi säger så här, om du inbillar dig att du kan bygga ett ROV-styrkort med videoöverföring billiggare och snabbare än att använda något befintligt så lurar du dig själv, big time! Om du dessutom vill bygga något som inte spänningssätts via ethernetkabeln, och lyckas, så kommer jag att jubla.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Har aldrig pratat om varken pris eller hastighet. Bara flexibilitet och att det är kul att bygga : p
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jösses, varför denna negativitet?

Min ROV kör med en Mega128 och en billig videobalun via en ethernetkabel. I ROV:n sitter det ett 12 V batteri, Den går alldeles utmärkt (alltså ur elektronisk synvinkel, läckage är en annan sak ;))! Visst, har man en minidator i ROV:n kan man göra fler tricks än vad man kan med en enkel 8 bitars mikroprocessor, t.ex. avancerade flyttalsoperationer för stabilisering i vattnet men vi pratar om hobbynivå här, inte profesionella system för djuphavsdykning. I enklare ROV:er kör man utan mikroprocessor utan nöjer sig med att direkstyra länspumpar med några reläer med hälp av knappar på ytan. Det funkar också alldeles utmärkt!

Att hitta små billiga analog kameror är inga större bekymmer. Marknaden kryllar av dem. Att hitta bra och billiga är förstås svårare men det gäller även USB kameror.

Att man vinner i tid på att använda färdiga paket köper jag absolut. Men att det skulle vara billigare? Inte när jag letade iallafall. Ett Foxboard kostar t.ex. 1600 kr på Lawicel.

Diskussionen ang. högvolt för ROV:er har jag haft innan med Nerre. Jag rekommenderar det absolut inte.

Virror: Jag är (tyvärr :)) lite som dig och tycker det är roligt att ta fram egna lösningar så ett gemensamt kort är inte jag så där jätteintresserad av men kommer definitivt följa tråden om du beslutar dig för att gå vidare. Något som jag hellre skulle se är ett kort med 3 st integrerade ESC:er för BLDC:er. Ett sådant kort hade jag definitivt köpt!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Virror skrev:Jag menar såklart inte poe, det är ju typ tvärt om. Problemet med att lätt kunna stoppa dit olika sensorer finns ju fortfarande kvar. Då måste man ju ändå bygga nått externt. Men om man nöjer sig med bara en kamera går det ju bra. Funderar hur svårt det kan vara och bygga nått med ethernet över strömkabel själv? Hade varit en intressant lösning!
Det finns ju färdiga I/O-moduler med ethernet-anslutning och inbyggd webserver... Och som sagt var, det kryllar av små kort som man kan köra linux på och därmed enkelt få stöd för olika sensorer och styrning (GPIO, owfs etc).

Inga problem att hänga på en extra kamera riktad bakåt t.ex.

Och ett Mini-ITX-kort borde väl duga bättre än ett foxboard? Det går ju att köra disklöst och låta det boota över nätverket.

Googlade lite snabbt och här fanns en rejäl lista på småkort
http://www.linuxfordevices.com/c/a/Linu ... inux-SBCs/
Senast redigerad av Nerre 23 mars 2011, 08:32:17, redigerad totalt 2 gånger.
Nerre

Inlägg av Nerre »

JonasJ skrev: Diskussionen ang. högvolt för ROV:er har jag haft innan med Nerre. Jag rekommenderar det absolut inte.
Högvolt och högvolt. Kör man med 120 V mittjordat så blir det ju 60 V mot jord (och man ska vara bra duktig om man istället lyckas få kontakt med bägge spänningspolerna med vardera handen). Och slänger man dit en jordfelsbrytare så har man lyft säkerheten lite till.

Och ROVen ska ju vara helt inkapslad? Och eftersom spänningen kommer via kabeln är det hur enkelt som helst att bryta spänningen innan man börjar meka med ROVen.

Det är ju inte bara jag som tycker lösningen är smart, de på den där OpenROV-sidan tyckte det ju också.
http://openrov.com/forum/topics/twowire-tether
Fast jag förordar som sagt var en fulltrafo före så spänningen blir flytande, så man sen kan mittjorda den. Fulltrafon kan antagligen också hjälpa till att snygga till sinusformen från en modifierad sinus-inverter.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Dom färdiga Powerline adaptrarna verkar ju väldigt smidiga, och bara 500 spänn för 2 st, billigt.
Blir ju väldigt dyrt bara om man vill ha ner några Amp till ROVen då transformatorer inte är det billigaste : /
Antar att man får hitta ett bättre motoraltenativ i framtiden. Är lite sugen på att testa med magnedkopplade motorer, borde inte vara så svårt att bygga.

JonasJ: Tanken här är ju just att utveckla ; ) Därför jag startade tråden. Bra tillfälle att bolla tankar och idéer.
Sedan hoppas jag (om det blir nåt av detta) att det kommer att leda till fler ROV-byggen vilket i sin tur främjar med kunskap inom området.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nä, trafon bli kanske dyr om man inte hittar nåt lämpligt skrotfynd... Undrar om det blir billigare att köra med en generator istället? Den kan då antingen drivas av en elmotor eller av en bensinmotor (eller av nån som vevar?:).

Men annars blir det ju enklare att få ner hög effekt.

Ska du ha ner 500 W och har 24 V matning via CAT5 så handlar det om nästan 21 A som ska ner... Undrar vad det blir för spänningsfall?

Med 120 V så är det bara 4 A och till det räcker 0,75-kvadrat utan problem (i vattnet borde man ju kunna ha ännu klenare eftersom kabeln blir vattenkyld, men man har ju antagligen en del av kabeln kvar på en trumma på land och där får det ju inte bli för varmt).

Min tanke med 120 V var ju att ha utrymme för spänningsfall, så man i alla fall har minst 100 V nere i ROVen, men om spänningsfallet inte blir så stort kanske man klarar sig med lägre.

Ytterligare en fördel är ju längre drifttid. Om vi går på de där 500 W (drar väl motorerna inte kontunuerligt iofs) som blev 20 A vid 24 V, hur många Ah är batteriet på?

Det finns rätt många varianter av såna där "nätverk över elnätet", går att hitta billiga på Blocket. 85 Mbit/s är väl en standardhastighet om jag förstått rätt, och det borde man ju klara sig rätt långt med.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Men ett vanligt switchat nätagg brukar ju fungera ner till ca 100V, vad är det jag missar?

Stora trafos kan ju inte vara smidigare att ha nere i en ROV...
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Som jag ser det är även en viktig del utbudet av vettig kabel som inte kostar både skjortan och alla organ i kroppen.

Edit: Altså typer som inte diffar in för mycket vatten eller lätt böjs av...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Meduza skrev:Men ett vanligt switchat nätagg brukar ju fungera ner till ca 100V, vad är det jag missar?
Inget...? jag skrev ju att man vill ha minst 100 V nere i ROVen? :)

Trafon behövs ju på land för att få ner spänningen lite (för att få det hela säkrare). Vet man vad man pysslar med tror jag iofs inte att det är nån fara att ha 230 V ner.

En fördel till jag kom på: Det är enklare att göra en kabeltrumma med bara två släpringar än om man ska ha många.
Såg annars att Clas O hade den här med "icke roterande" uttag, bara att bygga om så strömmen går baklänges (alltså byta ut uttagen mot ett intag och stickproppen mot en anslutning inne i ROVen).
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156233615

50 m räcker väl till att börja med i alla fall? Nu har den visserligen 3 ledare, men det skadar ju inte att ha jord ner. Går ju alltid att i ett senare skede byta ut själva kabeln.

Hmm, en snabb sökning på Blocket visar att det finns 230:110 V trafos rätt billigt (används av folk som har importerad båt med USA-prylar).
3,3 KVA för 2800 (den är IP 55 också)
lite osäker på effekt, verkar vara 10+ A, 1200 spänn
550 W för 200 spänn
750 W 750 spänn
300 W 650 spänn
3000 W 1850 spänn

och detta var bara i Stockholm.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, men en del av problematiken är ju att tex kablage och annat riskerar att leda ström utanför höljet med de flesta standardtyper under vatten, vilket skulle kunna bli potentiellt farligt om man kör starkström (läs över 120V). :humm:

Edit: Sagt som belysande exempel på relativ problematik om man är hänvisad till "studentbudget" :)
Alltså vad jag ville ha sagt är att det inte är säkert det blir någon besparing mot tex en trafolösning.

Men konceptet är helt klart mycket intressant och det skulle som sagt ge många stora fördelar mot tex batteridrift.

Edit: Sorry, tankelåsning av mig, kom på en rad lösningar som skulle fungera både för kommunikation och matning. :tumupp:

Tror min skalle var låst på C-flex kabeln jag funderade över som alternativ till den gelfyllda CAT-5 jonas använde.

och behövde avsätta ledare till några specialfunktioner jag tänkte, men med ovanstående tankar räcker nog 075an om man gör på det viset. tror jag. Det skulle ju faktiskt vara en kanonlösning om man får till det bra när jag tänker efter...
Skriv svar