LED-matrix som inte hänger med.. Men varför ?
LED-matrix som inte hänger med.. Men varför ?
Försöker bygga en ledscroller (Utgick från denna). Dock ville jag ha lite större "pixlar" så jag kör med fyra led:ar per pixel (2x2).
För att slippa löda 512 motstånd så kör jag de fyra ledarna i serie och driver dem på 12v. Ledarna vill ha 3v var.
Eftersom kretsarna vill ha 5v och led:arna äter 12v så satte jag en optokopplare, EL817 (U3 & U4) emellan.
Alla anoder i en kolumn är sammankopplade och alla katoder är sammankopplade per rad.
Den övre 74HC595:an (U1) kontrollerar vilken rad som ska lysa. Medans den undre (U2) styr raden.
Jag tänder ledarna en rad i taget.
Mitt problem är att den inte riktigt hinner släcka ledarna innan den tänder den nya raden. Detta gäller även när jag har så lång delay som 100ms / rad.
Så min teori är att det är nånting elektriskt som inte hinner med.
Här är en liten filmsnutt som visar problemet:
Det ska stå "1 x 2"...
Någon som har några förslag ?
För att slippa löda 512 motstånd så kör jag de fyra ledarna i serie och driver dem på 12v. Ledarna vill ha 3v var.
Eftersom kretsarna vill ha 5v och led:arna äter 12v så satte jag en optokopplare, EL817 (U3 & U4) emellan.
Alla anoder i en kolumn är sammankopplade och alla katoder är sammankopplade per rad.
Den övre 74HC595:an (U1) kontrollerar vilken rad som ska lysa. Medans den undre (U2) styr raden.
Jag tänder ledarna en rad i taget.
Mitt problem är att den inte riktigt hinner släcka ledarna innan den tänder den nya raden. Detta gäller även när jag har så lång delay som 100ms / rad.
Så min teori är att det är nånting elektriskt som inte hinner med.
Här är en liten filmsnutt som visar problemet:
Det ska stå "1 x 2"...
Någon som har några förslag ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: LED-matrix som inte hänger med.. Men varför ?
Optokopplaren U4 finns det ingen anledning att ha om du inte måste ha elektrisk isolering.
Sedan är det antingen fel ritat eller synnerligt fel kopplat!
Q2 är OK, koppla dock istället direkt till porten och spola optokopplaren.
Men vad har du tänkt på vid U3? Strömmen genom LED'na går ju genom optokopplaren, vad sitter transistorn där för alls?
Och när du ändå har optokopplare + transistor kan du likaväl ha en korrekt koppling. Då tar du kolumnerna och driver med en PNP-transistor, för att styra kolumn-transistorerna tar du var sin NPN som i sin tur styrs direkt från mikroprocessorn (med lite lämpliga strömbegränsarmotstånd lite här och var) och saken är biff.
Sedan är det antingen fel ritat eller synnerligt fel kopplat!
Q2 är OK, koppla dock istället direkt till porten och spola optokopplaren.
Men vad har du tänkt på vid U3? Strömmen genom LED'na går ju genom optokopplaren, vad sitter transistorn där för alls?
Och när du ändå har optokopplare + transistor kan du likaväl ha en korrekt koppling. Då tar du kolumnerna och driver med en PNP-transistor, för att styra kolumn-transistorerna tar du var sin NPN som i sin tur styrs direkt från mikroprocessorn (med lite lämpliga strömbegränsarmotstånd lite här och var) och saken är biff.
Här finns nog lite feltänk. Som Icecap säger, så är optokopplarna inte nödvändiga. Dessutom tar de stor plats och kostar päng.
Du har 4 LED i serie, då kan du bara tända 4 LED som minst. Nu vet jag inte om dina pixlar skall vara 4 LED eller en LED. Om det skall vara 4 LED i varje pixel, så kan du göra så här:
Låt den undre transistorn styras direkt av logiken. I den övre ändan där Q1 sitter sätter du en PNP-transistor till LED:arna. Emitter till +12 och kollektor till LED. Den styrs på basen av Q3, en NPN som är kopplad på samma sätt som Q2, men kolletorn går via 10k till basen på Q1 och basen till U1. Sedan måste du även ha strömbegränsningsmotstånd till lysdioderna. I annat fall lyser de intensivt och kortvarigt.
Det här blir lite svårt att beskriva med ord, men jag skall se om jag kan rita i kväll eller om någon annan gör det.
Du har 4 LED i serie, då kan du bara tända 4 LED som minst. Nu vet jag inte om dina pixlar skall vara 4 LED eller en LED. Om det skall vara 4 LED i varje pixel, så kan du göra så här:
Låt den undre transistorn styras direkt av logiken. I den övre ändan där Q1 sitter sätter du en PNP-transistor till LED:arna. Emitter till +12 och kollektor till LED. Den styrs på basen av Q3, en NPN som är kopplad på samma sätt som Q2, men kolletorn går via 10k till basen på Q1 och basen till U1. Sedan måste du även ha strömbegränsningsmotstånd till lysdioderna. I annat fall lyser de intensivt och kortvarigt.
Det här blir lite svårt att beskriva med ord, men jag skall se om jag kan rita i kväll eller om någon annan gör det.
- prototypen
Eller så använder man ULN 2803 och UDN 2981, inga optokopplare.
Protte
Protte
Så här kan du lösa drivningen med transistorer. Som prototypen anger här ovan kan du även använda drivkretsar, men jag tror att det blir mindre layoutarbete med transistorer. Det är ju små effekter det är tala om så du kan kanske använda en dubbel BC847 till NPN-delen och en BC857 till NPN delen.
- prototypen
Det fattas ett motstånd i den kopplingen.
Protte
Protte
Och ett motstånd är placerat på fel plats också. Men teorin är korrekt...
- prototypen
Nja IceCap, det blir lite strömgenerator över placeringen av 100Ω, kan diskuteras.
Protte
Protte
Exakt - och det är ju problemet!
PNP-transistorn är kolumn-drivningen som driver mellan 0 och 7(8?) LED-slingor och NPN-transistorn är den som ska ha strömbegränsningen då den bara driver 1 LED-slinga åt gången.
PNP-transistorn är kolumn-drivningen som driver mellan 0 och 7(8?) LED-slingor och NPN-transistorn är den som ska ha strömbegränsningen då den bara driver 1 LED-slinga åt gången.
- prototypen
Jag hade inte tittat på länken i första inlägget därför mitt svar men IceCap har fel också, vad är det som är rad och kolumn? Beror på hur man skannar och vänder lysdioderna.
Protte
Protte
Kan bidra med en bild på en 4x4 matrix, med just 4 lydioder per punkt.
Har själv tänkt att koppla ihop flera såna för att göra en större display.
Har själv tänkt att koppla ihop flera såna för att göra en större display.
Jo 100 ohm kom på fel sida om PNP-transistorn om bara det skall vara strömbegränsande. Men sätter man in en zenerdiod mellan bas och +12V på transistorn får man en strömgenerator som också begränsar max ström. Problemet är väl bara att då räcker inte 12V.
Prototypen: Motstånd som fattas har jag inte kommit på ännu. Däremot har jag inte lagt in något som skall ge en svag biasström genom dioderna vilket förhindrar att de får backöverspänning vid switchningen. Men switchar man med lite långsammare flanker bör det gå.
Prototypen: Motstånd som fattas har jag inte kommit på ännu. Däremot har jag inte lagt in något som skall ge en svag biasström genom dioderna vilket förhindrar att de får backöverspänning vid switchningen. Men switchar man med lite långsammare flanker bör det gå.
- prototypen
Lysdioder brinner inte upp vid backspänning, tillåten backspänning brukar vara runt 5 V. du har 4 i serie blir då 20 V
Jag kopplade upp en diod och vid ca 13V så börjar den släppa genom ström och fungerar mer som en flack zenerdiod, den funkade efteråt trots 15 mA i backriktningen.
Gustav, motstånd BÖR sitta bas-emitter på PNP transistorn. Om man gör den spänningsdelaren lågohmig så fungerar den som en spänningskälla till strömgeneratorn, inte lika låg inre resistans som en zener men mycket billigare och många gånger fullt tillräcklig.
Protte
Jag kopplade upp en diod och vid ca 13V så börjar den släppa genom ström och fungerar mer som en flack zenerdiod, den funkade efteråt trots 15 mA i backriktningen.
Gustav, motstånd BÖR sitta bas-emitter på PNP transistorn. Om man gör den spänningsdelaren lågohmig så fungerar den som en spänningskälla till strömgeneratorn, inte lika låg inre resistans som en zener men mycket billigare och många gånger fullt tillräcklig.
Protte
Prutte: jag har erfarenhet av det grafiska skylten jag designade och där fick de en backspänning på 6V - vilket dödade dom. Jag får försvara mig och säga att JAG designade till 5V (som de skulle tåla) men personen som ritade mönsterkortet lade dit en drivkrets som visade sig behöva 6V.
Tiden tillät inte att vi fixade det men resultatet var att det gick sönder LED i besvärlig takt.
Tiden tillät inte att vi fixade det men resultatet var att det gick sönder LED i besvärlig takt.
- prototypen
OK men nu är det 4x5V och drivspänning 12.
P
P