Serieport PC kass

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hauge

Serieport PC kass

Inlägg av Hauge »

Har en jobbdator stående i hallen som jag inte riktigt har lust att ta tag i.

I produktionen använder vi den till att skriva program för cnc-svarvar samt tanka över och tillbaka (när minnet i svarven är fullt) program från svarvarna. För kommunikationen så används serieporten på datorn.
I vilket fall som helst så går det att tanka program till svarvarna men inte tillbaka. Testade en annan seriekabel och samma fel. Har också testat med en reservdator och då funkar det.
Okej, fel på serieporten.. åkte iväg och tjackade ett nytt kort med serieportar och fick datorn att acceptera det efter ett antal gråa hår. Operativsystemet är windows XP (tror sp3).

Funkar det nu då ?? Nää (ja vi har kollat hastighet Xon/Xoff o sånt). Efter att operatören sa att den inte funkade nu heller så slogs jag lite med det också. Jag hade ena handen på datorns baksida för att koppla in sladden på porten (jord) och så råkade seriesladdens jord... metallringen runt kontakten... komma emot min arm och jag fick en stöt. Närmare undersökning gav att det var ca 112V mellan maskinens chassie och datorns chassie. Inte bra, skall kalla på en elektriker på måndag.

Jag tog o kopplade in ett modem på datorn för att försöka vara säker på att det verkligen är serieportarna det är fel på. Felet är samma (både på gamla o nya portarna).. dvs man ser att modemet svarar datorn genom att tx-lampan på modemet blinkar, men datorn hittar inget. Testade med en gammal seriemus också o ingen reaktion (kommer dock inte ihåg om xp hittar seriemöss själv).

Tankade ner ett portsniffningsprogram... men det verkar inte funka då det inte registrerar nån trafik.. och porten kan bevisligen skicka info.

min 1:a tanke är att de nya portarna blev blåsta direkt som de kopplades in på svarven.. de dära 112 volten i potentialskillnad på jorden. Okej, men varför blåstes inte portarna på den andra datorn ? den datorn är identisk...de står dock i olika typ av skåp o jag har inte kollat om det blir samma potentailskillnad med det andra skåpet.

En kollega föreslog att jag skulle göra en ren inst. av xp på en extradisk o testa med den..

VAD GÖR JAG NU ?? ...
sodjan
EF Sponsor

Re: Serieport PC kass

Inlägg av sodjan »

Jadu... :-)

Se till att det inte är skillnad på jord-potential ?
Samma jondade uttag ? Ingen aning....

Sen kolla med seriekommunikation en igen.
Kasnke testa med en terminalemulator eller liknande ?
Finns en den fria emulatorer. t.ex Putty.
Pucco

Inlägg av Pucco »

Mäter du 112V med digital multimeter mellan chassi på båda sidorna så saknas skyddsjord på ena sidan. Det du mäter och känner är kapacitiv läckström som inte är farlig för kroppen men obehagligt. Däremot kan elektronik skadas när man kopplar ihop apparaterna om signalledarna ansluts före signal/skärm-jord.
Många äldre typer av kontaktdon dom tex Dsub är odefinierade när det gäller den ordning pinnarna ansluts. Modernare kontaktdon som tex USB garanterar att skärm/signaljord ansluts före signalerna.
Det är orsaken att det i nästan alla instruktioner för att koppla ihop separata enheter i datorsystem eller audio/video-system rekommenderas att man stänger av utrustningen och kopplar bort elnätet när man kopplar in eller ur enheter.

Sedan är det olämpligt att ansluta en tunn signalkabel med jord mellan en kraftig maskin och en dator som sitter på ett annat ställe. Man skapar en jordloop som kan leda strömspikar vid start och stopp av motorer. I den miljön bör man ha optoisolerade gränssnitt.

Först av allt, se till att allt är skyddsjordat ordentligt.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Bygla stift 2 och 3 i kontakten, kör sedan ett terminalprogram t.ex. gamla Terminalen i Windows.

Det du skriver ekas omedelbart tillbaka till skärmen om porten är OK

Kjelle
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Ja, som de andra säger så går det att börja med att se till att både dator och maskin är korrekt jordade.

En lösning skulle kunna vara att köra RS422 mellan dator och maskin. Balanserade signaler utan referens mot jord. Dessutom klarar de mycket längre avstånd. Har förvisso funkat innan (om jag inte missuppfattat något), men det kan ju ändå vara ett alternativ.
Två sådana kopplade mot varandra bör funka finfint.

Denna kanske också kan funka. Optoisolerad USB-RS232
Verkar ha FTDI-chipset. Jag köper aldrig andra USB-RS232-produkter än de som bygger på dessa.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Något av detta krävs:
* Gemmensamt jordsystem och fas.
* Optoisolering
* Signaltransformator
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Eller differentiella signaler? :?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Nej, eftersom transceiverkretsarna är mer begränsade i spänningstolerans än en signaltransformator (30 vs 4000 V?)
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Förvisso. :doh:

Dock är ju problemet till största delen löst om allt är jordat, vilket man antagligen borde kunna kräva på en industri.
Många fältbussar jobbar ju med RS422/RS485.

Finns en lösning till förresten, som vi kör hos oss. Bluetooth. Funkar finfint, och man slipper kabeldragningen.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Var det inte problem med buffringen under XP ?

Portinställning under Enhetshanteraren, i Avancerat, prova minska FIFO buffrarna.

Kjelle
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Något specifikt om XP känner jag inte till, men särskilt på USB-RS232-omvandlare kan detta vara problematiskt. Påverkar ju timingen av data kraftigt, så om man får problem med detta så kan man ju sänka dessa lite.

Till trådstartaren:
Funkade allt perfekt, och så började det strula helt plötsligt, eller gjorde man någon ändring i samband med att det slutade fungera?
Hauge

Inlägg av Hauge »

Tacksamt med så många svar :)

Jodå.. det har funkat i flera år... 1/2 år med denna datorn ( nån Dell 3Ghz, utrangerad från kontoret) o kanske 5 med den gamla utrangerade före det. Grabbarna har inte pillat på/lekt med datorerna. Det enda de gör är rena användarsaker med programmerings/kommunikationsprogramvara. Enda gången datorn har kontakt med övriga omvärlden är när JAG kopplar in den på nätverket (sladd)för att ta backup.

Ström till datorn tar vi från maskinen bredvid, så ett jordfel kan ev bero på den maskinen också... har inte kollat om stickkontakterna på maskinerna är kopplade/dragna från deras serviceuttag eller direkt från vanliga elnätet ... har ju inte varit en intressant fråga förrän nu.

Att bygla två ben på seriekabeln och sen kolla kommunikationen är ju ett felsökningsverktyg förståss.
Kanske skulle börja med att koppla in det nya kortet på min personliga hemma dator o se hur det beter sig. Jo det blir en bra idé.. då har jag en fungerande referens.

Självfallet skall elektrikern komma...
Hauge

Inlägg av Hauge »

Skitjobbigt med sånt man höll på med 8-10 år sen, men har i alla fall lyckats konfigurera ett modem... windows vägrade hitta det även på en av mina hemdatorer .. inte heller lyckades jag få en seriemus att funka på hemdatorn. Fick i alla fall att acceptera ett std 28,8 modem även på jobbdatorn och körde nån form av diagnostics... (datorn skickar iväg lite frågor till modemet som svarar osså ser man om porten funkar på det viset)
De båda nya portarna är hela och den som förutsattes vara trasig (com1) är trasig. Då är frågan varför det inte funkar i alla fall
Tar med mig eländet tebax till jobbet o testar lite varianter som t.ex ställa in i windows vilken porthast vi skall ha på porten så att det blir samma som i programmet.. även om jag inte riktigt tror på det.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Ställa in hastigheten på porten i windows ska inte spela någon roll. Programmet sköter om det ändå.
För att vara säker på att kortet funkar som det borde i datorn på jobbet (som det ska sitta i), så kan du löda ihop en nollmodemkabel och koppla mellan de två serieportarna på det nya kortet. Sen kör du ett terminalprogram (t.ex putty). Starta programmet två gånger och koppla upp dem till varsin serieport. Det som skickas på ena porten borde komma in på den andra och tvärtom.
Hauge

Inlägg av Hauge »

Ja, det vore ju en variant förståss. Och ja programmen skall ta över portarna, men nu litar jag inte på någon sanning längre utan att den verifierats.

Ang inlägget om att det sannolikt var kapacitiv potentialskillnad (även om jag bara delvis fattar hur det funkar)... så hade han rätt. Lyckades inte ens få uA att flöda trots potentialskillnad på över 100 volt... ibland så är de moderna instrumenten med nästan oändlig ingångsimpedans lite luriga.
Skriv svar