Lära sig mer om MCU

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
grusmacka

Lära sig mer om MCU

Inlägg av grusmacka »

Hej,
för att ge lite bakgrund så är jag sedan snart 3 år färdig elektronikingenjör (3-årig) där jag läste en del om MCU och diverse programmering (väldigt lite C tyvärr). Efter studierna har jag inte jobbat med MCU alls förutom nu de senaste 6 månaderna då jag fått nytt jobb. Och både av den anledningen att jag vill kunna göra mitt jobb bra och att jag verkligen vill lära mig mer om MCU programmering så tänkte jag fräscha upp det jag fick lära mig i plugget och helst massa mer såklart =)

Nu till frågan:
Är det någon som har något skönt tips på litteratur (böcker, guider, tutorials, rapporter etc.) på nätet eller i pappersformat som skulle vara bra för en som vill lära sig mer om MCU:er generellt och vad man ska tänka på osv. när man programmerar dessa? Fokus får gärna ligga på 8-bitars då detta är det mest intressant för mig och mitt jobb men finns det något bra där 16/32-bitar används i exempel osv. så är det också guld värt.

Mycker tacksam för tips och ideér!

/Jonas
sodjan
EF Sponsor

Re: Lära sig mer om MCU

Inlägg av sodjan »

Förrutom att använda "sök" funktionen i forumet (du är naturligtsvis
inte först med denna fråga) så kan du kolla forumets Wiki :
http://elektronikforumet.com/wiki/index ... kontroller.

Ska du bara läsa eller ska/vill du även labba praktiskt ?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Rekommenderas:

Om du vill ha en bra genomgång av hårdvara, arkitektur, I/O-enheter mm samt hur programmeringen fungerar så kan du läsa Per Foyer's "Mikroprocessorteknik"

Även om de inledande kapitlen är generella för MCU så fokuserar andra halvan av boken på 8-bitars AVR och assemblerprogrammering för dessa.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Vill du gå in på 32-bitar, och mer specifikt Cortex-M3, så rekommenderar jag "The definitive guide to Cortex-M3" den går riktigt bra igenom funktioner i de MCUerna och är riktigt pedagogisk.
Skriv svar