http://www.solarsolutions.ca/Catalogue/EcoFans.html
bara för o bidra med lite "nyheter"

Var det i princip inte bara bimetallplattor, vad jag vet var det bara själva plattorna, och altså inte några egentliga kylflänsar på dem (antagligen meningen att plattorna i sig hade tillräcklig yta, fast antagligen inga problem med värme (snarare tvärtom) eftersom de endast avsågs drivas av värmen från fotogenlampan (delvis därför den låga uteffekten)), eller?matseng skrev:
Jag har för mig att jag för länge sedan läste om och såg bilder på en grej som man trädde utanpå på det varma glasröret som finns upptill på fotogenlampor. Den hade jättestora kylflänsar och lämnade tydligen någon watts uteffekt. Tillräckligt för att driva en vanlig transistorradio.
Här finns tydligen ett program om hur man beräknar applikationer med Peltierelement:Johanb skrev:Hur kan man komma fram till vilken effekt som kan tas ut?---------------
-------------------
Vad det gäller fotogenlamps historian så var det ordentligt med kylflänsar runt glasröret . Och sedan ett ganska litet element .Mizzarrogh skrev:matseng skrev:
Jag har för mig att jag för länge sedan läste om och såg bilder på en grej som man trädde utanpå på det varma glasröret som finns upptill på fotogenlampor. Den hade jättestora kylflänsar och lämnade tydligen någon watts uteffekt. Tillräckligt för att driva en vanlig transistorradio.
Var det i princip inte bara bimetallplattor, vad jag vet var det bara själva plattorna, och altså inte några egentliga kylflänsar på dem (antagligen meningen att plattorna i sig hade tillräcklig yta, fast antagligen inga problem med värme (snarare tvärtom) eftersom de endast avsågs drivas av värmen från fotogenlampan (delvis därför den låga uteffekten)), eller?![]()
Har för mig dedär fans i nästan varje rysk stuga med självaktning (för att kunna lyssna på radio) som ej hade tillgång till annan el på tiden det begav sig.
Skulle onekligen vara kul att komma över ett exemplar.