T: Hjälp att omvandla ritningar från Sketchup... TILLSATT
T: Hjälp att omvandla ritningar från Sketchup... TILLSATT
Sketchup verkar inte göra så bra prylar när det gäller att sedan köra in filerna för hantering av t.ex. CNC fräsar, linjer hänger inte ihop etc.
För att jag ska slippa lära mig ett nytt program, söker jag därav dig som kan göra om mina ritningar i sketchup till vettiga filer i DWG-format eller corel.
Jag kan inte lägga ut filerna här, då jag gör nya hela tiden så det är omöjligt att säga hur mycket eller hur lite varje jobb uppgår till.
Alla mått finns i sketchupfilerna, så en fördel är väl om du använder sketchup för att mäta ut de olika prylarna, kanske finns andra metoder också.
I dagsläget har jag ett 20-tal filer som behöver arbetas om, och det lär tillkomma 2-5st i veckan löpande.
Ritningarna jag gör är bara 2D så de är inte så avancerade.
Du bör kunna fixa första filen innan söndag e.m., då den sedan ska prövas i cnc för att se att den håller måttet, sen blir det mer arbete direkt.
Skriv i tråden eller skicka PM om du är intresserad.
Inkludera också vad du vill ha per timmes jobb, eller om vi kommer överrens om slant per fil beroende på dess innehåll.
Jag skickar därefter en fil du får kika på, och Du gör en uppskattning på tidsåtgång.
Går också fint att ringa, om så önskas
Tel 070-3906886
För att jag ska slippa lära mig ett nytt program, söker jag därav dig som kan göra om mina ritningar i sketchup till vettiga filer i DWG-format eller corel.
Jag kan inte lägga ut filerna här, då jag gör nya hela tiden så det är omöjligt att säga hur mycket eller hur lite varje jobb uppgår till.
Alla mått finns i sketchupfilerna, så en fördel är väl om du använder sketchup för att mäta ut de olika prylarna, kanske finns andra metoder också.
I dagsläget har jag ett 20-tal filer som behöver arbetas om, och det lär tillkomma 2-5st i veckan löpande.
Ritningarna jag gör är bara 2D så de är inte så avancerade.
Du bör kunna fixa första filen innan söndag e.m., då den sedan ska prövas i cnc för att se att den håller måttet, sen blir det mer arbete direkt.
Skriv i tråden eller skicka PM om du är intresserad.
Inkludera också vad du vill ha per timmes jobb, eller om vi kommer överrens om slant per fil beroende på dess innehåll.
Jag skickar därefter en fil du får kika på, och Du gör en uppskattning på tidsåtgång.
Går också fint att ringa, om så önskas
Tel 070-3906886
Senast redigerad av HCP 17 mars 2011, 23:18:47, redigerad totalt 1 gång.
Re: T: Hjälp att omvandla ritningar från Sketchup till DWG
Du vet väl att det finns gratis-plugins till sketchup för att exportera i dwg?
Jag har exporterat till dwg, men herrn med fräsen sa att det såg väldigt konstigt ut, linjer satt inte ihop m.m.
Inte ens när man använde verktyget för att göra en rektangel satt linjerna ihop.
Därav skissar jag hellre lite i sketchup och släpper ner slantar i någons ficka för att slutföra filen, för mig blir det billigare än att sätta mig in i ett konstruktionsprogram som spottar ur sig korrekta filer.
Inte ens när man använde verktyget för att göra en rektangel satt linjerna ihop.
Därav skissar jag hellre lite i sketchup och släpper ner slantar i någons ficka för att slutföra filen, för mig blir det billigare än att sätta mig in i ett konstruktionsprogram som spottar ur sig korrekta filer.
Det var lite märkligt, jag har själv kört den vägen. Ritat i sketchup, exporterat i dwg, importerat i lazycam och fräst. Men det var iofs inga särskilt komplicerade detaljer. Eller stop ett tag, det var kanske dxf, inte dwg...
Men det borde väl också gå bra.

Jo men det finns väl en "inbyggd" export också, och den fungerar åtminstone väldigt dålig när man exporterar till DXF, men med det här pluginet fungerar det utmärkt:
http://www.guitar-list.com/download-sof ... dxf-or-stl
http://www.guitar-list.com/download-sof ... dxf-or-stl
Jag kan bara inte låta bli..
Yo DaWG ! ..I heard you like vector based images so we put a sketchup image into an dwg file so you can export while you export!
Yo DaWG ! ..I heard you like vector based images so we put a sketchup image into an dwg file so you can export while you export!
Tack för tipset om dxf, kanske funkar det också
Re: T: Hjälp att omvandla ritningar från Sketchup... TILLSAT
Behöver inte mer hjälp just nu, har fått lite förslag på PM och inväntar hur fräsmannen ser på detta innan jag går vidare.
Tack för alla förslag utöver ni som PM;at om jobbet
Tack för alla förslag utöver ni som PM;at om jobbet