dar & arrobarro CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: dar & monoton CNC

Inlägg av gunne »

Jag röstar på HOs förslag.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Postade en annons om bearbetningen i köp/sälj, kanske ser folk den bättre där.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=49789
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det ser lite ljusare ut, den enklaste lösningen verkar var den bästaoch ibland behöver man hjälp att se det uppenbara!

Var fjärde hål passar så man kan montera med mutter i dem och sedan körna/borra gänga resten av hålen och sen behöver man ta upp hålen bak i balken också så man kommer åt att hålla muttern när man ska dra fast bultarna i den existerande hålen.
Det verkar som att det löser sig med bearbetningen också pga. snälla forumister!

Här kommer en bild på härligheten som den ser ut idag:
Bild

Jag passade på att svarva ner ett gäng insexbult med min lilla EMCO Compact5 CNC så de passar i hålen också, så kom den till användning!
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

haha "Arro" fick svarva ner alla skruvar till min fräs också när det begav sig. Sjukt irriterande att det skall vara specialskruv(?). Hittade ingen standard som passade..
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det var ganska skoj, min son tittade på och såg mycket nöjd ut han med, han är ett år och verkar redan gilla hantverk och verkstadsarbete! Prägling... :)
ds77

Inlägg av ds77 »

Kan de vara anpassade för någon tum-storlek?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

De är ju M6 och sitter 60mm från varandra så jag tror inte det, nåt storföretagspåhitt! :)
...men det är kul att gymnastisera mini-svarven ibland så det gör inget!
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är samma på THK-skenor har jag fått erfara, någon tiondel som måste bort på vanliga M6 insex.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag tog bort 0,9mm, från 8,9 till 8 för att få lite justermån.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Kan inte påstå att jag mätte, bara svarvade ner lite lagom, men 0,9mm stämmer säkert bra om man vill ha lite justermån också, som man ju vill....
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Nu har ingenjörn åkt till fjälls i en vecka men lämnade en liten present, en pdf exporterad från Solidworks där man kan snurra och titta på maskinen i 3D, fräckt!
Den är inte helt färdig än dock, lite skruvar och motorer saknas.
Maskinen.PDF
Som ni ser kommer det att bli en lösning med två separata Z-axlar, tänkte att det skulle bli en fin touch med laser på ena och kinaspindel 2,2kW på andra, alt två spindlar, en hög och en lågfarts.
Jag har den här saken liggande i gömmorna inkl. en hög verktygshållare. (kulskruven på bilden blir över och ska säljas)
003 spindel och kulskruv.jpg
Till Z-axlarna kommer dessa fina små THK-skenor och vagnar (har två set till) att användas och skruvar kommer att beställas från linearmotionbearings på ebay. Kul storleksjämförelse gentemot Borsch-skenan längst upp!
thk 15mm skenor.jpg
Jag har en hel del saker över från tidigare steg i bygget, bla två 1300mm och två 300mm Iselskenor med 8 vagnar och en kulskruv 470mm inkl. ändlagringar, det kommer kanske upp i en säljtråd om jag behöver pengar eller om intresse finns redan nu.
Har dessutom minst 10 olika stegmotordrivare och annat böös, otroligt vad man samlar på sig, vill inte tänka på vad det har kostat...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
arrobarro

Inlägg av arrobarro »

Har kollat upp grejen med skruvarna. Rexroth-skenorna ska monteras med M5. Samma sak gäller nog THK-prylarna också.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Välkommen hit! Det låter ju aningen mer praktiskt med M5 om man inte redan har väldigt bra precision på hålen och gängningen...
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Här är en fin liten ögonblicksbild på hur Z-axlarna och lagringen ser ut just nu. Kommer säkert att ändras en aning men det börjar arta sig!

Bild
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Japp, så kom då skruvarna från linearmotionbearings, to ca en vecka och kom med DHL, får se om det tillkommer moms och tull eller om man är bortglömd av storebror! :)
1200:- gick det på för paret inkl. lagerhus och ändbearbetning.
De ser ok ut men känns liiiite kexigt på nåt sätt jämfört med THK och ISEL...man får vad man betalar för, hoppas funktionen är bra bara!
Muttrarna ska bearbetas lite i BF20-kopian för att passa Z-plattorna så fler bilder utlovas när vi fått dessa plattor frästa och ska börja anpassa och montera!

Bild
Skriv svar