Y-axelservot brummar / vibrerar (AC-servo)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Re: Y-axelservot brummar / vibrerar (AC-servo)

Inlägg av CNC Viking »

Nu går maskinen perfekt igen!

I mitten på förra veckan fick jag hem grejorna jag beställde på eBay. Efter att jag betalt tog det bara 2 dagar innan paketet var i Sverige, sedan 4-5 dagar tuggandes genom posten (tull + moms-hantering). Då jag köpte 3 förstärkare, bestämde jag mig för att byta både för X- och Y-axeln. Den 3:e gick ej att sätta på Z-axeln för där behövs 20A-versionen. Skall dock använda den till 4:e axeln. De gamla sparas som backup vid ev. framtida haverier.

Grejorna var ett antal år nyare än mina + nyare modell, så maskinen blir mycket fräschare/modernare nu.
Bild

Men nu bestämde jag mig för att göra livet så lindrigt som möjligt för de nya/gamla servoförstärkarna. Jag tillverkade en
mellanplatta av 5mm alu som gummiupphängdes i skåpet.
Bild

Här syns 3 av de nya och en gammal (för Z-axeln). De nya har identisk hålbild på fäshålen samt identiska yttermått.
Jag lyckades t.om öka c/c-avståndet mellan förstärkarna med ca 10mm, vilket bör öka kylningsförmågan.
De nya har rejäla kylfläktar, även på 10A-versionen. Det finns bara på 20A-versionen av de gamla. Sitter en bit in så den syns inte här.
Bild

Gummidämpare mellan skåp och min nya servo-platta. Skall vara en i vart hörn, men hade bara 3 hemma.
Bild

Här är allt godis på plats och klart för att tas i bruk. Återstår bara att ändra på 2-3 grundparametrar för att tala om att det är en annan modell av förstärkare, samt trimma in 2 parametrar för bästa servo-gång.
Bild

Monterade allt och trimmade in X- och Y-servona förra helgen och sedan har allt fungerat helt kanon. De nya förstärkarna gör att servomotorena går mjukare nu och är så gott som ljudlösa då de står stilla. Maskinen kan stå på hela dagarna nu utan att nåt börjar strula framåt kvällen. Det var alltså Y-axelns servo-förstärkare som la av och inget annat. Servomotorn som jag också köpte hem (passar för X- och Y-axlarna, men är för stor för 4:axel) skall jag också ha som reserv för ev. framtida störningar.

Nu är man glad igen... :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men va trevligt att du har kommit igång igen :tumupp:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

säter skrev:Nja, jag sätter en 50-lapp på att felet sitter i servoförstärkaren. 8)
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tackar...

Svar mitt i Melodi-finalen och allt. Ni har väl inte heller de prioriteringarna :mrgreen:

Jo du säter, du är gammal i gården med många facit i din hand.

Visst är det nyttigt att ventilera felsökning / reparation och slutresultat här på forumet. Går mycket snabbare än att grunna själv, och andra kan få nytta av det också.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Klart impad av ditt jobb Peter och att du löste detta så snabbt! Jag behöver nog gå en sådan där possitivitetskurs hos dej. Inga svordomar trotts 26kkr o en herrans massa jobb.

säter, jag är lite nyfiken på vem som blev 50 kr fattigare :humm:
Magnusan

Inlägg av Magnusan »

Kul att den funkar som den ska :D
Får man fråga hur mycket servoförstärkaren lät när den brumade? Och skull ett fel i servoförstärkaren resultera i tappad precision?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

DW,
Ärligt talat, det är väl den sanna smålänningen som kommer fram när man köper alla dessa enheter för vad bara en stackars förstärkare skulle kosta genom den officiella reservdelskedjan. Och så har jag ju nu redan en förstärkare till min framtida 4:e axel. Snabbheten hängde mycket på vad som fanns därute på eBay just för tillfället. Ibland måste man ha lite tur. 8)

Magnusan,
När det inträffade första gången brummade och vibrerade det för j**ligt i hela maskinen när Y-axeln stannade på ”fel” ställe. Det blev då fula vibrationsmärken i det man fräste, men den höll hela tiden perfekt position och precision. Sedan fick jag reda på att om man ställde om en parameter till 0 (som cancellerar självsvängningar i axeln) så slutar det hejdlösa brummandet i alla fall. Det stämde och jag ändrade även en gain-parameter tills det blev hjälpligt bra så jag kunde använda maskinen igen medan jag väntade på de beställda grejorna. Men efter hand blev maskinen sämre och sämre och till slut började den stanna med larmstopp, som indikerade kommunikationsproblem mellan encodern och förstärkaren, ca 4 tim. in på dagen. Detta pekade ganska tydligt mot att det var nåt elektroniskt som nu var så degraderat att den blev varm snabbare och ballade ur. :shock:
Är det nån som vet vad som oftast brukar haverera i en förstärkare rent statistiskt? Jag skall vid tillfälle öppna den felande förstärkaren för att kolla efter synliga defekter. Jag rapporterar vad jag ser i så fall. Finns det nån liten smidig firma/privat kunnig som kan laga sån’t här på komponentnivå?
H.O

Inlägg av H.O »

Svårt att säga men något att leta efter rent okulärt är svullna elektrolytkondingar. Dom gillar inte värme speciellt bra och har begränsad livslängd vilket kortas ytterligare med stigande temperatur. Kanske sitter problemet i enkoderns strömförsörjning.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag felsökte mitt spindelservo med hjälp av varmluftpistol. Lyckades till slut ringa in felet ganska exakt.
Bytte ett litet simpelt kort som var defekt, sedan var problemet borta.

Det tråkiga var det även uppstod ett helt nytt fel. Detta är ej värmeberoende och jag vet inte vilken ände man ska börja i.
Det är lätt att sådant här bara blir liggande ogjort. Hög tid att ta tag i problemet.
hoocke

Inlägg av hoocke »

Bra jobbat!

/hoocke
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Tackar,

Utan forumet hade det nog varit svårt. Fick också en hel del Mitsubishi-info av en kille på CNCZone.
Håller tummarna på att det skall klara sig länge nu, efter denna överdos av nya elektronikdelar...

Skickar med en bild på dagens arbete. Mycket jobb för 10* lutning.
Bild
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Horisontalare har sina fördelar när det gäller sådant här.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Jo, definitivt i detta fallet. Annars har väl både Vertikal och Horisontal sina för- och nackdelar.

Dock lite bökigt att slänga upp ett sånt här vinkelbord varje gång man skall fräsa nåt lutande, så jag tänker kanske göra en mycket plattare tiltbar basplatta till ett skruvstycke jag har.

Se vidare i denna tråd:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 5&start=15
Magnusan

Inlägg av Magnusan »

Tack för svaret CNC Viking! :)
tkgb

Inlägg av tkgb »

Kul att det löste sig med felet på din maskin :tumupp:
På bilden där du fräser en bit med 10 graders lutning ser det ut som du har 2 korthålsborr
i magasinet,hur funkar det du hade väl ingen kylning genom spindeln på din fräs?

mvh tommy
Skriv svar