Köpråd Reläer
Köpråd Reläer
Har ett projekt där jag skulle behöva en styrning för att växla rotationsriktning var 4 sekund för en liten elmotor så den går fram och tillbaka.
Motorn i fråga ska vara en skruvdragarmotor 12-16V och 1.5-2A.
Har fått tips om att det ska gå att lösa med ett tidrelä och ett relä med 2 växlande kontakter.
Vet bara inte i djungeln av reläer vilka som skulle kunna passa så jag undrar om någon kan ge något tips.
Mvh Daniel
Motorn i fråga ska vara en skruvdragarmotor 12-16V och 1.5-2A.
Har fått tips om att det ska gå att lösa med ett tidrelä och ett relä med 2 växlande kontakter.
Vet bara inte i djungeln av reläer vilka som skulle kunna passa så jag undrar om någon kan ge något tips.
Mvh Daniel
Re: Köpråd Reläer
Relän som slår var 4'de sekund med 1.5-2 A över kontakterna.
Frågan är hur länge det orkar med. Kanske någon hel-elektronisk
lösning vore bättre (typ "H-brygga") ?
Frågan är hur länge det orkar med. Kanske någon hel-elektronisk
lösning vore bättre (typ "H-brygga") ?
- Klas-Kenny
H-bryggor finns i princip att köpa färdigt, dock är det nog inte enkelt att hitta just som växlar exakt var 4'e sekund.
Vet inte hur mycket koll du har på elektronik, men det är inte överdrivet svårt att konstruera med 4st FET'ar, 4st småsignaltrissor, en liten µC (tex. PIC) och några motstånd.
Eller så kan man lösa det utan µC genom en astabil vippa av ett par trissor, några motstånd och ett par kondensatorer, men det blir lite dumt med dödband och sådant, samt inte lätt att få till *EXAKT* 4 sekunder, men jag vet inte hur mycket tolerans där finns?
Vet inte hur mycket koll du har på elektronik, men det är inte överdrivet svårt att konstruera med 4st FET'ar, 4st småsignaltrissor, en liten µC (tex. PIC) och några motstånd.
Eller så kan man lösa det utan µC genom en astabil vippa av ett par trissor, några motstånd och ett par kondensatorer, men det blir lite dumt med dödband och sådant, samt inte lätt att få till *EXAKT* 4 sekunder, men jag vet inte hur mycket tolerans där finns?
Är tyvärr inte så hemma på elektronik. Hade tänkt försöka köpa hem delarna som behövs och be någon kunnigare koppla samman.
Och 4 sekunder är bara på ett ungefär, kan vara 3-6 sekunder också så fixar jag resten så det stämmer mekaniskt. Enda viktiga är att det blir lika lång tid i båda rotationsriktningarna.
Och 4 sekunder är bara på ett ungefär, kan vara 3-6 sekunder också så fixar jag resten så det stämmer mekaniskt. Enda viktiga är att det blir lika lång tid i båda rotationsriktningarna.
-
Ett mittemellan alternativ är att man har relät för att ändra riktning och en transistor som bryter/sluter strömmen. Reläkontakterna slits mest när de sluter/bryter strömmen, om man ser till att växlingen sker utan ström håller de riktigt länge. Men helt klart är en H-brygga det som ger längsta livslängden.
Då återstår samma problem som med en helrelälösning och med H-bryggan lösningen. Vad ska styra omslagen?
Då återstår samma problem som med en helrelälösning och med H-bryggan lösningen. Vad ska styra omslagen?
En fundering. Är inte så hemma i rcvärden än, men borde man inte kunna utgå från ett fartreglage från en bil?
Nån som har lust att utveckla detta?
Nån som har lust att utveckla detta?
Är tacksam för alla goda råd, men är alldeles för oerfaren inom elektronik för att förstå det mesta
Så är det någon som kan tipsa om något företag/person som kan göra en h-brygga och tidsstyrning för något sådant här?

Du skrev att det är viktigt att tiden är lika åt båda håll och att du kan justera mekaniken så att det passar beroende på vad tiden blir.
Är det så att mekaniken är något som rör sig fram och tillbaka och måste gå lika långt framåt som tillbaka?
Jag tror att det isåfall behövs ändlägesbrytare eftersom du kommer troligtvis få små skillnader i friktion i motorn eller mekaniken som gör att hastigheten inte blir exakt lika åt båda håll.
Det beror ju iofs på hur många gånger den går fram och tilbaka...
Är det så att mekaniken är något som rör sig fram och tillbaka och måste gå lika långt framåt som tillbaka?
Jag tror att det isåfall behövs ändlägesbrytare eftersom du kommer troligtvis få små skillnader i friktion i motorn eller mekaniken som gör att hastigheten inte blir exakt lika åt båda håll.
Det beror ju iofs på hur många gånger den går fram och tilbaka...