Jag håller fortfarande på med mitt projekt.. En Arduino som skall kontrollera tändningen på min hobbybil. So far so good.. har testat programmet med en insignal från en NE555, med en frekvens motsvarande nästan dubbla max rpm, och det ser ut att funka (räknar pulser rätt o hoppar in i interrupt när det skall osv).
Jag har sedan en tid trott att jag har varit tvungen att lägga ner möjligheten att få bilens hastighet på displayen pga den höga frekvensen från hastghetsgivaren (en VR abs-sensor som sitter i bakaxeln).. den kan gå upp i ända 2,5 kHz.
Att införa ett externt interrupt till hade varit okej kanske med inte med den frekvensen.... känns INTE bra.
Men så kom jag på för en vecka sedan att Timer2 är ledig i processorn och man kan ha en extern klocka till den..VR-sensorn!!

VR sensorn ger ut en växelström med frekvens motsvarande hastigheten på bilen. Problemet är att amplituden OCKSÅ beror på hastigheten...från tiondelar av volt upp till en massa volt. Här har vi mitt dilemma. Jag är väl okej på elektronik för att vara mekanist/energiare, fast det säger inte så mycket och nu är jag verkligen i gränslandet för mina kunskaper.
(Det finns faktiskt en krets färdig för sånt.. kanske är bäst.. men lite bökigt att köpa den tycker jag)
Jag leker med tanken på en ful-lösning: Signalen från sensorn till en OP Amp med runt 1000 ggr förstärkning. En zener mot jord på ingången för att den inte skall få för stor insignal. Opampen får "bottna" på utgången motsvarande sin drivspänning.
Ett motstånd i serie på utgången för att begränsa utströmmen och en zener igen för att dra ner spänningen till en nivå som min arduino gillar. För att göra livet ännu enklare så får opampen vara single supply så behöver man inte bry sig om den negativa delen på insignalen
Det borde väl funka va ???