Hej.
Vad betyder siffrorna som kommer efter numret på IC-kretsar i 4000-serien?
T.ex.
TC4011 BP och TC4011 UBP
Vad skiljer dem?
Finns någon bra sajt eller bok som förklarar sådana här saker på IC-kretsar och transistorer.
Ofta är ju inte de ersättningskretsar man hittar identiska i de sista bokstäverna.
(Oj ja... jag har Googlat, sökt i detta forum och tittat i datablad utan att hitta svaret.)
Nybörjarfråga om CMOS 4000 serien
-
Re: Nybörjarfråga om CMOS 4000 serien
Jag tror dom bokstäverna är helt tillverkarspecifika, så det är nog svårt att hitta nån generell guide om det.
Som sagt så har varje tillverkare sina egna koder. Ofta är det t.ex. temperaturområde och kapsel som anges.
TC i början står antagligen för Toshiba (tillverkare). pÅ DERAS HEMSIDA KAN DET finnas info om de olika typerna. BP betyder i alla fall DIP-kapsel, BF är SOIC-wide kapsel och BFN = SOIC. U-et vet jag inte.
TC i början står antagligen för Toshiba (tillverkare). pÅ DERAS HEMSIDA KAN DET finnas info om de olika typerna. BP betyder i alla fall DIP-kapsel, BF är SOIC-wide kapsel och BFN = SOIC. U-et vet jag inte.
I detta fall "buffered" resp "unbuffered", se:TC4011 BP och TC4011 UBP
http://en.wikipedia.org/wiki/4000_series
B står för buffrad (utgång) och UB betyder obuffrad (unbuffered). P:et brukar betyda plastic.
En buffrad inverterare består av av tre inverterare i rad. En obuffrad inverterare innehåller bara en inverterare och passar bättre att motkoppla och använda som linjär förstärkare.
En buffrad inverterare består av av tre inverterare i rad. En obuffrad inverterare innehåller bara en inverterare och passar bättre att motkoppla och använda som linjär förstärkare.
-