Hej gott folk
Jag behöver lite grundläggande information om LED och strömmatning för LED.
Är det någon som kan hjälpa mig och ge svar på följande frågor?
1 Varför har man konstant-strömreglering för LED-belysning?
2 Vad är det som gör att spänningsreglering inte är lämplig?
3 Måste all ljusdioder vara seriekopplade när man använder konstant-strömreglering?
4 Vad händer med en lysdiod när den går sönder?
a Slocknar och det blir avbrott. (Som en glödlampa.)
b Slocknar och det blir kortslutning.
Några anledningar för konstant-ström är uppenbara, t ex att kunna serie koppla olika antal LED utan att ändra matningen. Motståndet, (Mot-EMK) förändras kraftigt vid uppvärmning. Möjlighet att använda högre spänningar och därmed svagare strömstyrkor och mindre värmeförluster.
Beaktar man även vad som händer i nätet, (ev överbelastning av de övriga), när en eller flera LED har slocknat?
Jag håller på att koppla upp nedanstående uppsättning av lysdioder.
Jag har kopplat upp 16 armaturer i 4 st parallellkopplade grupper.
Varje grupp har 4 st seriekopplade armaturer
Varje armatur har 48 st parallellkopplade LED
Armaturerna är avsedda för batteridrift med 3 st seriekopplade 1,5 V batterier
Driftdata vid batteridrift: 137 mA vid 3,78 V (Kall LED 210 mA vid 3,76 V)
Driftdata med lab.aggr. 41 mA vid 3,57 V
Driftdata med lab.aggr. 269 mA vid 3,94 V
Hela nätet skulle då kunna drivas med ca 1,05 A vid 17V
Vilken typ av drivning bör jag använda?
Hälsningar Sandqvist TechMate
Hur kopplar jag ett LED nät?
-
- Klas-Kenny
Re: Hur kopplar jag ett LED nät?
1. En lysdiod har i princip inget bestämt motstånd, så om du ej har strömreglering av någon sort blir det i princip kortslutning och hur mycket ström som helst kan rusa igenom lysdioden.
2. Ovan bör förklara det ganska väl, utan motstånd vid konstant spänning kan hur mycket ström som helst gå igenom lysdioden.
3. JA. Du kan ej veta hur mycket ström som går igenom varje lysdiod om de är kopplade parallellt till samma konstantström-källa. Lysdioder är aldrig exakt likadana, inte ens i samma "batch", och där med kan det gå olika ström igenom de olika lysdioderna om de är kopplade parallellt.
4. Vågar inte säga säkert, men jag TROR att det blir kortslutning.
Du kan alltså inte koppla armaturerna så, om de inte har motstånd eller liknande i sig, då du som sagt inte kan koppla lysdioder parallellt utan "egna" motstånd eller konstantströmdrivare.
Det bästa är alltid att räkna ut alla variabler, hur hög spänning och ström varje diod håller för och hur mycket du vill driva den med, och utefter det räkna ut exakt hur mycket ström och spänning som bör vara rätt. Sen givetvis testa och mäta också, teorin skiljer sig ofta från praktiken allt för mycket.
Edit: Med reservation för diverse felaktigheter
2. Ovan bör förklara det ganska väl, utan motstånd vid konstant spänning kan hur mycket ström som helst gå igenom lysdioden.
3. JA. Du kan ej veta hur mycket ström som går igenom varje lysdiod om de är kopplade parallellt till samma konstantström-källa. Lysdioder är aldrig exakt likadana, inte ens i samma "batch", och där med kan det gå olika ström igenom de olika lysdioderna om de är kopplade parallellt.
4. Vågar inte säga säkert, men jag TROR att det blir kortslutning.
Du kan alltså inte koppla armaturerna så, om de inte har motstånd eller liknande i sig, då du som sagt inte kan koppla lysdioder parallellt utan "egna" motstånd eller konstantströmdrivare.
Det bästa är alltid att räkna ut alla variabler, hur hög spänning och ström varje diod håller för och hur mycket du vill driva den med, och utefter det räkna ut exakt hur mycket ström och spänning som bör vara rätt. Sen givetvis testa och mäta också, teorin skiljer sig ofta från praktiken allt för mycket.
Edit: Med reservation för diverse felaktigheter

Re: Hur kopplar jag ett LED nät?
Här är 2 bra sidor som ger svar på någon av frågorna.
http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/3256
http://www.ecse.rpi.edu/~schubert/Light ... s-dot-org/
http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/3256
http://www.ecse.rpi.edu/~schubert/Light ... s-dot-org/