Telefonfunderingar (mobiltelefonköp)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Telefonfunderingar (mobiltelefonköp)

Inlägg av AndersG »

Förr eller senare måste jag byta det jag har i dag:
http://nokia6300.net/wp-content/uploads ... -large.jpg

Men vad katten skall man köpa? iPhone är inte aktuellt. Inte heller Motorola eller HTC (eller överhuvudtaget något som kör Windows). Jag vill ha en telefon som fungerar, som inte tar 30 min att starta om (HTC) och där man kan hålla den i handen (Motorola) eller använda i minusgrader (iPhone) utan att garantin upphör att gälla.

Kamera är inte speciellt viktigt. GPS vore bra. Synk med GroupWise (via ActiveSync) är ett krav.

Denna verkar lovande:
http://www.swedroid.se/test-av-lg-optimus-2x/
Användarvisningsbild
MinusPol

Re: Telefonfunderingar

Inlägg av MinusPol »

30 minuter för att starta om? Vilken HTC gäller det e.g? Min HTC Desire tar ca 10 sekunder (visserligen ganska lång tid) om jag behöver starta om den.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag kör en Sony Ericsson xperia X10 mini pro och är nöjd :)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Vilken HTC gäller det e.g?
Det var en äldre modell med Windows
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Samma som AndLi, SE Xperia X10 Mini Pro, supernöjd :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Min Hero tar i iofs uppemot en halv minut att starta om men å andra sidan startar jag ju inte om telefonen mer än ett par gånger i månaden...

Men sen finns det nästan ingen telefontillverkare som specar att telefonen går att använda i minusgrader. Spelar ingen roll om det är Nokia, S-E, HTC eller Apple.

När det gäller Android så är det ju mer eller mindre bara hårdvaruskillnaderna man ska titta på. Iofs har nästan alla tillverkare lite anpassningar av Android, men i botten är det ju samma operativ så det finns inge skillnader där mer än vilken version av Android de kör.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

HTC Desire eller den jag har, Google Nexus One är två bra Android-telefoner.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Ericsson garanterar visst Experian ned till -10 och min Nokia fungerar alldeles utmärkt i -20, dock sjunker batterikapaciteten.

Däremot så är de flesta tillverkare utpräglat dåliga på att ange temperaturområde.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag har använt min HTC Legend, som för övrigt startar på ca 30 s, i ca -20 utan problem. Om det sedan innefattas av garantin om den skulle ta skada av det vet jag inte. Enda nackdelen är att du inte kan använda en touchskärm med handskar och det är förbannat kallt att hålla i en aluminiumtelefon när det är så kallt ute. Tillhör det vanligheterna att du ringer i de temperaturerna kan jag nog rekommendera att titta på en telefon med plastskal.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det beror ju litet på vad man skall använda den till. Dvs jag vill ha en telefon som jag alltid kan ringa med. Allt annat är mindre viktigt.
Användarvisningsbild
MinusPol

Inlägg av MinusPol »

Då går en SmartPhone bort tycker jag, dem har för kort batteritid pratar/mailar jag mycket i mobilen på kontoret får jag ofta ladda den på eftermiddagen redan.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

MinusPol: Vilken telefon ha du?

Jag tror TS inställning till smartphone är just för han aldrig ägt en smartphone innan.
Jag vet dessvärre inte hur lång tid de tar för min Iphone 4 att starta om för jag har aldrig behövt göra det, men jag vill minnas på den gamla goda tiden med skräplurar som behövdes starta om stup i kvarten.
Mitt batteri håller 2+ dagar med mycket Surf, Mail, Telefon, osv. Behöver man längre Batteritid stäng av 3G, Wlan osv.
Och vem har inte tillgång till el på 48 timmar, dvs vem är aldrig hemma, med Apples docka har de aldrig vart så bekymmerslöst att ladda mobilen, jag testa en Samsung Galaxy S i ett par månad och bytte lur i princip bara för att de hade den där jävla lilla usb porten!

Jag har ett par vänner med Sony Ericsson Xperia X-nånting(mini?) och de är inte alls nöjda med batteritiden så håll dig borta från dom.
Håll dig även borta från Windowstelefoner som du själv sa.

Men att inte köpa en smartphone idag känns bara dumt.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Ni som säger att man ska hålla sig borta från telefoner med Windows, har ni testat senaste WP7? Jag har inte gjort det själv nämligen så man är ju lite nyfiken. Det jag har hört och läst är dock att många tycker att det är riktigt bra.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

gOry skrev: jag testa en Samsung Galaxy S i ett par månad och bytte lur i princip bara för att de hade den där jävla lilla usb porten!
Är det inte just denna lilla usb port som telefon leverantörerna kom fram till skulle vara standard?
gOry skrev: Jag har ett par vänner med Sony Ericsson Xperia X-nånting(mini?) och de är inte alls nöjda med batteritiden så håll dig borta från dom.
Och jag har ett par vänner som spräckt displayen på iPhone, så håll dig borta från dem
Och sen har jag några andra vänner som älskar sina iPhones, så köp den :D
Användarvisningsbild
MinusPol

Inlägg av MinusPol »

gOry : Jag har en HTC Desire. Men jag tror vi har lite olika definitioner på mycket användande av mobilen är :P men visst är den fullladdad så nog håller den väll 24 timmar iaf men jag tycker ändå att om det är ett krav att det SKA gå att ringa på den så kan ändå smartphones kännas som ett litet gupp i vägen, batteritiden är sämre helt enkelt och ibland blir det problem. Vi utvecklar en hel del till både Apple och Android främst Iphone4 och HTC Desire och Desire HD. Telefonerna är vad vi har funnit vid samma bruk i princip likvärdiga (Vilket är varför vi har valt dem) och enligt mig några av dom just nu bästa smart phone telefonerna på marknaden.

Wp7 är ett mycket kompetent OS och har mycket att ge i framtiden tror jag, men det har ett ganska annorlunda tänkt kring navigering och om man är van normala smartphones kan detta nog ställa till det lite för dig. Kan du C# och .Net kan tröskeln för att börja utveckla till dem kännas lägre.
Skriv svar