AVR-studio 5 beta

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: AVR-studio 5 beta

Inlägg av swesysmgr »

Om du går in på Help -> Manage Help settings så kan du växla mellan lokalt installerad och onlinehjälp, testa det alternativet du inte använder nu?

På min dator så ligger alla hjälpfilerna för AVR Studio i "C:\Program Files (x86)\Atmel\AVR Studio 5.0\help" finns de där på din med? I så fall är det kanske att hjälpen försöker öppna en version med annat språk/locale som inte finns installerat.

Titta även i Help library managerns tilläggs- och uppdateringsfunktioner om den anser att du har AVR Studio help korrekt installerat eller inte.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag valde online help och det blev inte bättre för det. Browsern öppnade, och adressen som gav error 404 var:

http://msdn.microsoft.com/EN-US/library ... OUSERGUIDE

Antagligen är det nåt fel med den. swesys, Vad är adressen i adressfältet på förstasidan i din onlinehjälp?
Användarvisningsbild
MinusPol

Inlägg av MinusPol »

Tror ni dom kommer skrota stödet för STK500 helt eller kommer det komma i nya versioner?

Isf kanske man skulle skaffa sig en annan programmerare eller iaf en dragonrider till min AVR Dragon.
ds77

Inlägg av ds77 »

Stöd för STK500 ska komma.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Så här ser hjälpen ut hos mig. När jag startar hjälpen för första gången så startar något som heter Library Agent, se högra hörnet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ser inte så lovande ut för stödet för STK500 / AVRISP mkI.
Orsaken är antagligen att Atmel anser dessa verktyg är föråldrade.
(dom skriver det inte rakt ut, men jag får den uppfattningen när jag försöker söka info på deras hemsida).

OK, nu när jag startade upp Avrstudio5 igen så får jag upp en meddelanderuta: "configured for online help which is unsupported. Do you want to switch to offline to be able to use the installed help" så uppenbarligen finns det ingen onlinehjälp. Så jag måste alltså fucka igång min lokala hjälp på nåt vis. Jag antar att ingen annan har behövt ladda ner hjälpsidorna från microsoft (det finns inga där för avrstudio5) utan de finns där direkt efter installation av AS5?

Jodå, min help library agent startar när jag klickar på "view help".

...

aha, jag hittade komprimerade hjälpfiler i "C:\Program\Atmel\AVR Studio 5.0\help" och gjorde så att jag körde "help management" och valde installera från lokal disk, och valde den mappen - där fanns en fil som gjorde att hjälpfilerna installerades. Dock så fastnar den i installationsprocessen i "merge indexes" och det kan vara orsaken till att de aldrig blev installerade från början.

Om det kommer loss nån gång ska jag kolla om det fungerar... (väntar fortfarande på "merge index")
EDIT: FIXAT! hjälpen fungerar !
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Grattis Jesse! :)

Atmel-folk har skrivit i forumet på AVRFreaks att stöd för STK-500 och kompatibla (serieports) enheter skall komma i releaseversionen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OK, då behöver man inte rusa iväg för att köpa en AVRISP mkII .... kan ju programmera med AVRstudio4...

<promotion> (men oftast, när jag väl lagt in min bootloader och ställt fuses i mina utvecklingskort så kör jag det smidiga bootloaderprogrammet chip45boot2 GUI. Det är snabbt och smart, man använder samma comport som övrig kommunikation med processorns UART. Bootloadern finns gratis men man kan köpa det också (som jag har gjort).) </promotion>
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Ser rätt trevlig ut, hoppas att den stöder delbugning i mix mode (delvis assembler och c samtidigt)
Dock synd att linux inte stöds...
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Så här gjorde jag för att skapa ett menyalternativ för programmering med STK500 direkt inifrån Studio5. Det borde gå att koppla det till en knapp i programmet om man hellre vill det.

Jag har ingen erfarenhet av att använda kommandoradsverktyget sedan tidigare, någon annan får gärna komplettera med fler/andra parametrar, detta var vad jag fick att fungera. Varför kan man t.ex. inte programmera direkt från en .elf fil?

Project -> Properties -> Build, Generate files, klicka i .hex
Tools -> External Tools, klicka Add

Fyll i valfritt namn under Title

Command, bläddra till den plats där stk500.exe ligger på din disk, för mig C:\Program Files (x86)\Atmel\AVR Tools\STK500\stk500.exe

Du behöver ha AVR Studio 4 installerat där den följer med. Antagligen går den att ladda ner/installera separat, det kanske någon annan kan svara på?

Under Arguments sätt kompilatorflaggorna och makroparametrar (de med $ före) tillgängliga parametrar finns under pilknappen till höger. Jag hittade inget sätt att få den att automatiskt sätta rätt processor med en parameter men det kanske går att lösa. Mina Arguments ser ut så här:

Kod: Markera allt

-b -t -J -dATMega16 -pf -vf -if$(ProjectDir)debug\$(ItemFileName).hex
Ett sätt att gå runt det är att skapa flera olika external tools för olika processorer
och debug- respektive releasekoden, de hamnar som menyalternativ direkt under Toolsmenyn.

Initial directory $(ItemDir), kanske kan man sätta den här till ProjectDir istället och skippa den delen av sökvägen i Arguments?

Bocka för "Use output window" vid felsökning för att kunna se i Outputfönstret längst ner vad programmeraren gjorde, annars stängs kommandoradsfönstret direkt och man hinner inte se vad som blev fel.

STK500 command line programmer, v 2.3 Atmel Corp (C) 2004-2009.

Scanning ports:
COM1 ... Port busy or STK500 not connected
COM2 ... Connected to STK500 v2 on port COM2
Getting revisions - HW: 0x02, SW Major: 0x02, SW Minor: 0x0a
Getting oscillator frequency: 3.686 MHz (P=0x01, N=0x00)
Getting ISP frequency: 28.36 kHz (0x0a)
Device parameters loaded
Programming mode entered
FLASH input file C:\Users\x\Documents\AVRStudio\STK500Test\STK500Test\debug\STK500Test.hex read
Programming FLASH... FLASH programmed
Reading FLASH... FLASH read
FLASH verified successfully
Programming mode left
Connection to STK500 v2 closed
Edit: tog bort blankrader och konstiga radbrytningar
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Bra tips!

Jag gick en annan väg och lade till en rad under Project - Properties - Build Events - Post build event.... för att progga med min AVRISP MKII

C:\"Program Files (x86)\Atmel\AVR Tools\STK500\"STK500.exe -cUSB -dATmega88P -I500000 -e -ifsimple-868mhz-radio.hex -pf -vf
När kompileringen går igen programmeras MCU:n automagiskt. Himla smidigt tycker jag personligen i alla fall.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Japp det finns garanterat flera sätt att lösa allt på med Visual Studio, alla kan anpassa miljön till att fungera exakt som de vill.

Jag ser att jag missat -e för erase bland mina flaggor nu.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

superintressant. skitkul att ni jobbar på det här! :bravo:

Det är helt OK att göra ett nytt verktyg för varje processor. Själv håller jag mig till ett fåtal processorer, för det mesta.

swesg. : hur fick du reda på de där parametrarna , att de hette $(ProjectDir) och $(ItemFileName) och hur vet du att det inte finns ett för processorn, typ $(deviceId)?

Det finns ingen som helst möjlighet att få upp GUI till programmeraren , då man där även kan sätta fuses... Fast fuses och lockbits går väl också att fixa med egna parametrar i stk500?

Nästa steg för min del är att kolla om jag kan göra en kommandoradsfunktion för "mitt" bootloaderprogram, via en knapp "program using bootloader". Det förutsätter ju att jag innan har lagt in bootloadern och alla fuses i processorn. 95% av alla programmeringar jag gör är uppdatering / vidareutveckling av kod i en redan intierad processor, och då brukar jag använda bootloadern, som ju bara behöver installeras en enda gång. Får kolla i morgon på detta, när jag sitter vid rätt dator. :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Men simulatorn har jag inte blivit kompis med än :doubt:

Långsam, och så startar den direkt om jag inte lägger en breakpoint på första raden, blir tokfel om jag försöker starta om den .. hittar inte disassemberfilerna osv... så man får upp blanka sidor...

jag får testa nån gång med ett program som går att simulera. De jag arbetar med nu är lite för komplexa för det.

(sen hade jag önskat att det fanns nån växel som inaktiverade alla fördröjningar. typ
#define SIMULATOR och så hoppar den över dessa (som tar en evighet i simulatorn).

Jag har iofs löst det själv på detta vis:

// #define SIMULATOR

#ifdef SIMULATOR
    #define delay_us(x) // gör inget
    #define delay_ms(x) // gör inget
#else
    #define delay_us(x) _dealy_us(x)  // delayrutinen us
    #define delay_ms(x) _dealy_ms(x) // delayrutinen ms
#endif
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

jesse skrev: swesg. : hur fick du reda på de där parametrarna , att de hette $(ProjectDir) och $(ItemFileName) och hur vet du att det inte finns ett för processorn, typ $(deviceId)?
De vanligaste makrona finns under pilknappen till höger om raden där man fyller i hela sin parametersträng och dessa (mest sökvägar och filnamn) finns även beskrivna i hjälpen.

Det verkar finnas ett makro för devicenamnet också, $(avrdevice) ger processornamnet så det räcker med två egna toolsmenyer för debug respektive release. In med den efter -d parametern -d$(avrdevice) så borde det fungera.

Project -> Properties -> Build Events -> Edit pre-build -> Show Macros

Där ser du alla tillgängliga makron och vad de evalueras till.

Fuses har jag ingen bra lösning på ännu, kanske kanman göra egna makroparamterar eller en plugin med lite checkboxar? Det senare kräver väsentligt mera jobb.

Växlar man till en processor som stödjs av simulatorn och väljer Tools-AVR Programming så kan man se hur det ser ut med fuses m.m. för de programmeringsverktyg som stödjs.
Skriv svar