Bygga egen elektronisk instrumentpanel till bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Peter_1974

Bygga egen elektronisk instrumentpanel till bilen

Inlägg av Peter_1974 »

En sak jag länge har drömt om är att bygga en egen helt elektronisk instrumentpanel till bilen. Inga mekaniska visarinstrument utan bara TFT LCD-skärmar, dator m.m! :)

Någon här på forumet som har försökt sig på ett sådant projekt?
Användarvisningsbild
xraid

Re: Bygga egen elektronisk instrumentpanel till bilen

Inlägg av xraid »

Freescale arbetar en massa med auto segmentet där allt är omekaniska visare med smarta skärmar ... helst pekbar . du behöver då mer digital + programmerings kunskap än analoggivarmekanikstänk ...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Egentligen är det inte så svårt en dator som tar emot och behandlar, bilpc:s finns ju i parti och minut numera. Denna driver då skärmen och tar emot signaler från alla givare via nåt interfacekort.

Men sen ska man ju ha i åtanke att systemet kan krascha och att moderna bilar (troligast) inte fungerar rätt utan instrumentbräda.

Men i en gammel 240 äre nog inte så svårt alla givare är enkla analoga eller av/på.

Laddlampan måste man nog ha kvar eller åtminstone ett motstånd då den har till syfte att magnetisera generatorn.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

fast en modern generator behöver inte det, och det är inget problem att byta till en sådan :)

Jag har börjat bygga lite på en dash, men den var inte tänkt att ersätta utan mer komplettera.. och i vanlig ordning så avstannade projektet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glenn:Gött precis som det ska vara. Hände exakt samma med min bräsleförbrukningsmätare med allt material köpt och allt :vissla:
Skriv svar