AVR-studio 5 beta

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
thepirateboy
EF Sponsor

AVR-studio 5 beta

Inlägg av thepirateboy »

AVR-studio 5 beta finns ute för nedladdning, läs mer om nyheterna här
http://www.atmel.com/microsite/avr_stud ... i=mar_2011

Direktlänk till exe-fil, räkna med några timmars nedladdning från Atmels sega sida
http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... 0.beta.exe
Användarvisningsbild
swesysmgr

Re: AVR-studio 5 beta

Inlägg av swesysmgr »

Tack för tipset! Det var verkligen på tiden att införa en vettig C-miljö med command completion och verktygsstöd liknande vad Visual Studio hade 1998.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Riktigt nice!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Intressant. Ska bli mycket spännande att prova.

Inga buggar upptäckta än så länge?
Atmel är ju kända för att vänta minst ett år innan de rättar några buggar.

Hoppas det går någorlunda bra att importera projekt från AVRStudio4 :doubt:
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Det finns en importfunktion för AVR Studio 4 projekt och den fungerade på det enda Studio 4 (.aps) projekt jag testat med, allt funkar och rätt processor valdes.

Oavsett hur mycket eventuella migrationsproblem du kommer att få så kommer de att vara värda det, programmerar du AVR i C så är bytet av utvecklingsmiljö till en AVR-variant av Visual Studio 2010 ett produktivitetslyft på minst faktor 10 jämfört med det nästan obefintliga metodstödet i Studio 4.

Miljön håller reda på alla structar, funktioner variabelnamn defines etc åt dig och du kan fokusera på programmerandet. Simulatorn ser ut ungefär som tidigare men i VS2010 miljö (jag tyckte den var bra innan)

Nackdelar? STK500 stöds inte i den här betaversionen (gissningsvis pga. serieporten), inga exempel projekt för Mega eller Tiny följer med, bara XMega och AVR32 (som jag inte provat).

Atmel flyttade i ett svep sin utvecklingsmiljöstandard tio år framåt i tiden jämfört med tidigare och det är väldigt smidigt att få allt färdigtestat, paketerat och klart och inte behöva krångla med dåligt dokumenterade inställningar och plugins till Eclipse som byter utseende och namn varanann release.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Tänk på att det är en beta, så det finns nog garanterat en hel del buggar.

Stöd för STK500 ska tydligen komma senare.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Stöd för STK500 ska tydligen komma senare.

hmmm... jag har ju AVRISP. De har väl samma interface?

Men jag kan väl behålla STK500.exe från AVRStudio 4 och köra från kommandoprompten?

Ska precis ladda ner AVRstudio5. Kanske jag skulle testa på en annan dator först för säkerhets skull, bara för att kolla att det funkar.

Angående buggar så är det mesta byggt på gamla pålitliga komponenter som preprocessorn, AVR-GCC och VisualStudio... Så om det är nån bugg kan det knappast vara något väldigt allvarligt, tycker man, utan kanske mer i själva GUI eller länkandet på nåt sätt. Eller just i själva "In System Programming"-delen.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Har du den gamla AVRISP med serieport? Den kanske är lika som STK500, har inte riktigt koll på det.

Testade att köra med AVRISP MKII igår och det funkade efter uppgradering av firmware i programmeraren.

Tycker inte det borde inte vara nåt problem att köra gamla STK500.exe från kommandoprompten.
Det går i alla fall att behålla gamla AVR-studio vid nyinstallation av 5:an.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Hmm, undrar om det fungerar med Pololus programmerare? Annars får man väl använda AVR-studio 4 för den delen.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Enbart USB-baserade tillbehör stödjs i denna första betaversion men det går bra att ha både gamla och nya AVR Studio med tillbehörsprogram installerade samtidigt på samma dator, jag har provat. De ligger i olika kataloger och verkar inte störa varandra, med reservation för att jag inte testat med någon USB-baserad programmerare.

Om du mot förmodan inte har en uppdaterad Dotnet runtime (version 4) så hade jag installerat den separat först och därefter AVR studio 5.

Om du vill köra din STK500.exe programmerare direkt inifrån AVR Studio 5 så kan du lägga in den under Tools->External Tools. Det finns olika makroparametrar för aktuellt projekts katalog m.m. jag fick inte ordning på dem just nu (har nog aldrig kört cmdlineprogrammeraren innan) men det gick bra att starta stk500.exe den vägen.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Det går i alla fall att behålla gamla AVR-studio vid nyinstallation av 5:an.

Aha, då behöver jag inte leta upp en annan dator att testa på.

>Har du den gamla AVRISP med serieport?

jag har den gamla, men jag har även en USB-variant, men det är inte mkII - det är fortfarande exakt samma firmware som serieports-AVRISP, bara det att man satt dit en FT232, så det är ju tveksamt om den stöds.

jag får väl göra ett litet script kanske för SKT500... eller är GUI:et för STK500 som man får upp i AVRStudio4 helt fristående från AVRStudio4, så man kan använda det?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Fick precis hem det. Det blev segare och segare att hämta från Atmel, 3 timmar slutate det med. :)

Tänkte att det kanske kan vara av intresse att köra den som torrent.
Jag har aldrig provat att skapa en torrent förut, så vi får väl se hur det fungerar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Har suttit i två timmar nu. Har minst två timmar kvar :x
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är ingen som vill lägga ut den som Torrent?
Atmels server suger.

avrdude som alternativ till STK500 var inte min kopp of tea.
Inte särskilt bra GUI känner jag. Kommer att köra med Studio4'as STK500.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Hedis la ju ut den som torrent i posten ovanför dig?
Skriv svar