God kväll!
Jag hade tidigare ett konto här, men jag har tyvärr glömt lösenordet likväl den temporära email-adressen jag registrerade det på så fick bli ett helt nytt konto. Hoppas ni har överseende med det.
Hursomhaver, jag håller för närvarande på med mitt gymnasiala projektarbete där jag hade tänkt konstruera en teslaturbin med en tillhörande generator och sedan räkna lite på effektiviteten. Arbetet går sakta men säkert frammåt trots en del motgångar.
Teslaturbinen skiljer sig från konventionella turbiner i det avseendet att den använder sig av diskar istället för blad och att kraften överförs radiellt istället för axiellt. Principen bygger på att man låter valfri fluid strömma över diskar varpå man nyttjar den laminära gränsskiktseffekt som uppstår. Tänk er hur en vattendroppe rinner längs en sked. Om ni inte förstår nu är jag säker ni förstår efter hand.
Här har vi CAD-orginalritningen som jag haffsade ihop, något(!) halshuggen och begränsad:

Diskarna, som för närvarand endast är 9 st efter en mindre olycka, kommer från 6 st olika 3,5 tums hårddiskar som jag plockat isär med måttligt våld

På god väg... 71 st kvar!

Tada!
Vidare har jag låtit en bekant svarva axeln. Tyvärr blev toleranserna något för höga och presspassningen av kullagrena gick sisådär efter uppvärmning med gasolbrännare och en alldeles för stor axelände.

Sähär går det när man presspassar utan pressverktyg och med besinningslöst våld, måste varit bristen på ventilering som orsakade detta - helvete!

Men har lagt en ny beställning på en CNC-fräst axel som förhoppningsvis skall möta mina krav. Förhoppningsvis anländer den i veckan så jag kan montera kullagrena. Den enda skillnaden nu är att jag tänker fästa lagrena med Loctite eller kanske stuka axeln med en tjörnslagare. Vi får se.
Stoppringar fanns inga handeln med mina önskade mått så fick be att få dessa svarvade också:

Rostfritt stål, gängade och med stoppskruvar.
Sidorna skall vara i klart plexiglas. Det visade sig dock att det är en sjuhelvetes utmaning att borra igenom 12 mm plexiglas

30 hål senare...
Lösningen skulle dock visa sig vara mycket simpel

Hederlig 2-taktsolja smorde väl och sprickor och smält plast uteblev. Kunde t.o.m. använde mig av ett ett vanligt träborr nu, då hålsågen var för kort.

Med lite tejp satte sig kullagret fint i 22 mm hålet. Får nog gå ner en en storlek.
Näta vecka skall jag se till att borra färdigt plexiglaset med pelarborr och 2-taktsolja:

Måttad och klar. Lite brickor till höger, skall ligga som distans mellan diskarna.
Mata på med frågor, funderingar, förslag och förolämpningar nu