Hur fungerar RCO-magnetläsare?
Hur fungerar RCO-magnetläsare?
Sitter läsare av typen RCO MAG-60 på jobbet.
Har sett att den del chefer har egna koder som de knappar in istället för att använda kortet.
Min fråga är därför, hur fungerar knappsatsen? Är den skild från magnetläsaren i form av auktorisering eller kan kortets innehåll matas in på något sätt i läsaren?
Har läst av kortet och får ut ett 10-siffrigt nummer, men att mata in det låser inte upp dörren.
Någon som vet?
Har sett att den del chefer har egna koder som de knappar in istället för att använda kortet.
Min fråga är därför, hur fungerar knappsatsen? Är den skild från magnetläsaren i form av auktorisering eller kan kortets innehåll matas in på något sätt i läsaren?
Har läst av kortet och får ut ett 10-siffrigt nummer, men att mata in det låser inte upp dörren.
Någon som vet?
Re: Hur fungerar RCO-magnetläsare?
Jag har ingen aning, men skulle jag bygga en sån där så skulle den ju inte kolla koden själv. Den skickar alltså troligen info till en centralenhet om vad som hänt.
Många gånger så ska man ju både dra kort OCH sen slå kod.
Ex. "Kort 1234567890 draget", "Kod 3456 inknappad"
Och sen skickar centralenenheten en "lås upp"-signal när det är rätt kort/kod. (Ska man he en bra tamperproof lösning så ska ju upplåsningen av dörren inte ske från knappsatsen utan med separat kablage som inte går att nå utifrån.)
Många gånger så ska man ju både dra kort OCH sen slå kod.
Ex. "Kort 1234567890 draget", "Kod 3456 inknappad"
Och sen skickar centralenenheten en "lås upp"-signal när det är rätt kort/kod. (Ska man he en bra tamperproof lösning så ska ju upplåsningen av dörren inte ske från knappsatsen utan med separat kablage som inte går att nå utifrån.)
Dom flesta inpasseringssystem går att ställa in för att acceptera en eller alla av följande:
* kort+kod
* endast kod
* endast kort
Dessutom går det spärra så tex "endast kod" bara fungerar på dagtid.
* kort+kod
* endast kod
* endast kort
Dessutom går det spärra så tex "endast kod" bara fungerar på dagtid.
Varför vill du veta? Om du skall ha access till samma ställen som cheferna är det väl bara att säga till, eller vill du ha access utanför arbetstid?
Om det var så att du bara var intresserad av kortläsare i allmänhet var det kanske av teknisk natur, men nu vill du ha information om en specifik modell av läsare
Och självklart har inte knappsatsen något direkt att göra med kortläsaren, det kortläsaren gör är att läsa en kod från kortet som skickas via en processor till en centraldator. Centraldatorn håller reda på vilka koder som har access. Du kan naturligtvis också använda knappsatsen för att skicka en kod, fortfarande centraldatorn som håller reda på godkända koder. Mest troligt funkar varken kort eller koder vissa tider på dygnet för vissa katergorier anställda (som dig), medans andra kort och koder fungerar dygnet runt...
Edit: frenzy hann före...

Och självklart har inte knappsatsen något direkt att göra med kortläsaren, det kortläsaren gör är att läsa en kod från kortet som skickas via en processor till en centraldator. Centraldatorn håller reda på vilka koder som har access. Du kan naturligtvis också använda knappsatsen för att skicka en kod, fortfarande centraldatorn som håller reda på godkända koder. Mest troligt funkar varken kort eller koder vissa tider på dygnet för vissa katergorier anställda (som dig), medans andra kort och koder fungerar dygnet runt...
Edit: frenzy hann före...
Min tanke har inget med att utöka min access utan snarare att inte begränsa mig till mitt passerkort.
Tack för svaren jag har fått, inser att jag får använda kortet eller fjäska och be om en egen personlig kod
Tack för svaren jag har fått, inser att jag får använda kortet eller fjäska och be om en egen personlig kod

På mitt jobb styr centraldatorn endast uppdateringen av kortläsarna (eller noderna vad det nu kan heta).PeterH skrev:Centraldatorn håller reda på vilka koder som har access. Du kan naturligtvis också använda knappsatsen för att skicka en kod, fortfarande centraldatorn som håller reda på godkända koder.
Det kanske är lite speciellt, för dom är tvåvägs (in och utpassering) och då lär väl brandsäkerheten kräva det eller något liknande.
Dom funkar autonomt iallafall och även vid strömavbrott.
På vårat jobb fanns nödvred på alla dörrar (förutom kortläsare/knappsats och RFID) vilket jag tror är mer riktigt ur brandskyddspunkt, vad händer vid strömavbrott om det bara finns elektriskt lås?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det är inte alls ovanligt med fjärrprogrammerade läsare som själva håller alla accesser i minnet. Det är tvärtom ganska vanligt.
Det är möjligt att det är vanligt, men det är ju inte särskilt säkert. Då kan man ju antagligen göra som i alla filmer, slita loss kortläsaren och kortsluta ett par sladdar så går låset upp.
-
Vi använder särskilda slutbleck/kistor med brandskyddsfunktion. Dom öppnar vid spänningsbortfall.PeterH skrev:På vårat jobb fanns nödvred på alla dörrar (förutom kortläsare/knappsats och RFID) vilket jag tror är mer riktigt ur brandskyddspunkt, vad händer vid strömavbrott om det bara finns elektriskt lås?
Vilken panik man skulle få om det brinner och så har man inte godkänd passage med sitt kort eller så

Kravet för att nå brandskyddsklassningen är att låset skall hålla dörren stängd under en viss tid. Detta för att branden inte ska sprida sig till andra delar av lokalen eller få syretillskott. Detta ställer också krav på att dörren är brandklassad. För manuell öppning är det vanligt med nödhandtag och dessa är normalt kopplade till passagesystemet. Samma sak med kodläsaren, skulle någon rycka läsaren eller ens belasta matningen/kommunikationen (ex: försöka läsa av kommunikationen med oscillioskop) så går ett larm i passagesystemet, notera att inte alla fabrikat kör med samma teknik.
Men, ingen installation är den andra lik och inte heller kompabiliteten mellan olika produkter, vilket jag fått erfara den hårda vägen!
Men, ingen installation är den andra lik och inte heller kompabiliteten mellan olika produkter, vilket jag fått erfara den hårda vägen!
Så för att komma in på erat företag behöver man bara sabotera närmaste kopplingsskåp för inkommande spänningCryptomaster skrev:Vi använder särskilda slutbleck/kistor med brandskyddsfunktion. Dom öppnar vid spänningsbortfall.PeterH skrev:På vårat jobb fanns nödvred på alla dörrar (förutom kortläsare/knappsats och RFID) vilket jag tror är mer riktigt ur brandskyddspunkt, vad händer vid strömavbrott om det bara finns elektriskt lås?
Vilken panik man skulle få om det brinner och så har man inte godkänd passage med sitt kort eller så

-
Passagen går över UPS såklart. Dessa typer av lås sitter vid alla utrymmningsvägar, men nu när jag tänker efter så sitter det även larmade nödvred på dessa dörrar.
Kan vara att denna typ av lås är till för enklare anläggningar...
Kan vara att denna typ av lås är till för enklare anläggningar...
Ja men om man inte bryr sig om ifall det går ett larm då? Slår man sönder läsaren (eller bara lyckas slita fram kablarna) finns det ju oftast både 12 V och ledningar till elslutblecket. Bara att koppla ihop dem så går dörren upp.opatagio skrev:Samma sak med kodläsaren, skulle någon rycka läsaren eller ens belasta matningen/kommunikationen (ex: försöka läsa av kommunikationen med oscillioskop) så går ett larm i passagesystemet, notera att inte alla fabrikat kör med samma teknik.
Det lär vara väldigt ovanligt med system som bryter matningen vid sabotage (eftersom oftast har ju inte varje läsare en egen matning utan flera läsare delar på matningen). Så 12 V-matningen lär alltid finnas.
Ofta behöver man kanske inte ens det, det sitter antagligen ett halt vanligt relä som styr elslutblecket. Ett relä går ju att manövrera manuellt om man trycker nåt genom höljet.
Och vill man lära sig hur systemet fungerar är det ju bara att köpa ett själv och köra lite reverse engineering.
-
Det är endast mindre fristående enheter som har kabel direkt ut till slutblecket från kodlåset. Anläggningar där det krävs lite skydd mot sabotage så sitter det någon form av dörrcentral på insidan som inte går att komma åt utifrån. Sen styr den i sin tur låset på dörren.