Jag kan bara prata av egen erfarenhet när det gäller Servomotorer/Servoförstärkare.En amerikanare tror att när maskinen gått ett tag och blivit lite lösare börjar det spöka så här för att fabriklerna alltid har för höga "gain"-parametrar inställda i PLC'n. Han föreslår en sänkning, "så fixar det sig".
För att ställa in en axel så gör man en grund-tuning på axeln, när man ställer in axeln första gången. detta gör man även när man byter en motor.
Därefter kör man ett testprogram. (man kör axeln ca 30 min fram och tillbaka) Skulle axeln vara seg så ökar man "Gain" och skulle den vara för allert så sänker man "Gain". Detta syns i graferna/programmet man använder för respektive servoförstärkare.
När en maskin har fått förändringar i det mekaniska(maskinen har "satt" sig, inkörd, eller glapp eller rent av temperaturförändring) så går axeln lättare/trögare. Detta medför att servoförstärkaren måste jobba på ett annat sätt. I ditt fall låter det som att axeln går "lättare" än förut.
Som Amerikanen säger så skulle även jag ha testat med att sänka "Gain". som medför att du minskar kraften i PID-regleringen. Vid vibrationer är det normalt "Gain" man kontrollerar först innan man gör något annat. Det brukar fixa till problemet.
Har du tillgång till en handenhet eller mjukvara för dessa servoförstärkare?
mvh/Hoocke