LCD Displayer trasiga av kyla?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: LCD Displayer trasiga av kyla?

Inlägg av Swech »

En av displayerna kommer ju från mig.
Jag har inga andra rapporterade med fel / skadade av de som sålts.
Det verkar vara något märkligt som sker i detta fallet,
och det finns en hel del möjliga orsaker listade i tråden.

Hursomhelst, trots att den faller utanför garantin så skickar jag en ny till dig.
Var nu försiktig med den :D

Swech
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Swech, Du får gärna göra ett test med en frysbox ;)

E24: Iphone tål inte kyla 2011-01-18

"Din Iphone kan explodera i minusgrader. Men Apples garanti gäller bara i plusgrader. Apple vägrar ersätta telefoner och nu växer problemet för försäkringsbolaget If.
Vad gäller saken?

I garantin till Apple 4 står ordagrant att den inte gäller ”för skador orsakade när produkten använts utanför Apples godkända och rekommenderade användningsområden.

Går man sedan in på Apples hemsida står det, längst ner under ”tekniska specifikationer” en kort text som reglerar inom vilka temperaturspann man ska använda telefonen: ”Temperatur vid användning: 0 till 35° C och temperatur vid förvaring: -20 till 45° C” står det där."
olof_n

Inlägg av olof_n »

Swech, väldigt vänligt av dig :)
Jag är helt införstådd med att det här inte går på någon garanti.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har aldrig vart med om annat än att displayerna blir sega eller "oläsliga" pga kylan. Jag ställe en testdisplay ute på bron i kylan en gång (för att kolla tempen) och den fungerade då bra då och troligen nu också.

blueint:Min Iphone fick rejäl dimma på sig när den var innanför jackan när jag alpinåkte lite. Kändes väl lite sådär med tanke på äppelgarantin. Dock lever den än :)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Ännu ett skäl till att inte använda prylar märkta med en äppleskrutt.
Visserligen gillar jag Steve Jobs ledarstil, men deras censur och moralpanik kan jag inte med.

Åter till topic, eller nästan i alla fall.
Jag handlade av Swech häromdagen för första gången och blev positivt överraskad.
Snabb frakt, betalning på faktura direkt och välpackat.
Dessutom var varje påse märkt med en etikett med begriplig OCH användbar text.
Det står på påsen vad den faktiskt innehåller samt de viktigaste data som spänning, effekt, sort, kapsling m.m.
Exakt det man behöver veta.
Inte några meningslösa siffror, streckkoder, lagernummer, packnummer eller annat idiotkrafs så man tvingas sätta dit egna etiketter och med spretig stil försöka skriva nåt med en alldeles för grov tuschpenna.
Extra plus för detta till Swech. :tumupp:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade en inomhusmätare med display när jag skulle se tempen i frysen som jag precis fixat, då denna mätare har minne för min och max som ju var perfekt, så den lade jag in men jag glömde dock bort det så jag kom inte på det förrän 2 dagar senare.

Tog ut mätaren och hela displayn var svart men visste att de kunde blir så av kraftig kyla så det var inget jag brydde mig om men hade en varmluftspistol bredvid som jag drog igång så det skulle gå snabbt att värma upp den vilket tog en 10 sek innan jag kunde se något och tempen i frysen hade varit -28.

Trots minusgraderna och värmechocken från varmluftspistolen så fungerade den åndå precis som den skulle så jag gissar nog på ESD eller dylikt i ditt fall för kyla tycker jag låter lite lite konstigt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nä, kyla och värme gör dem bara oläsbara under drift, i princip (under rimliga förhållanden)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

I vissa Svenska städer är -25 °C vanligt. Något att tänka på vid konstruktion..

För övrigt föredrar jag hela äpplen framför sönderbiten äppelskrutt.. :badgrin:
ds77

Inlägg av ds77 »

Tala om detta för de som konstruerat inpasseringsterminalerna på jobbet.... De är aningen sega i displayen nu när det är lite kyligt, flera texter ligger överlagrade på varandra, som tur är har man ju lärt sig vad man ska göra och när..

Edit: Jo ESD låter ju som en trolig orsak i det här vädret. Katten har det inte lätt nu, hon gillar ju att bli klappad men verkar inte tycka om alla stötar hon får :D
Skriv svar