Autonom gräsklippare med extra allt, byggsats mm
Re: Autonom gräsklippare med extra allt, byggsats mm
Oj.. det va snabbt! Posten gör sitt jobb. Är ju typ fyrtiotusenmiljarder mil mellan varberg å säffle.
Du får gärna bidra med lite bilder medans bygget fortskrider
Du får gärna bidra med lite bilder medans bygget fortskrider
- Anahka1975
Tänkte skapa en egen tråd när jag börjar få nått att visa.
Just nu är kortet bestyckat med det jag hade hemma (alla motstånd, trissor, lite kondingar och IC hållare)
Satt och funderade på resonanskretsen. Är det en helt vanlig spole typ 58-481-48 eller vad har du använt?
Sen vet jag inte om du skrivit vad du använder som fuktsensor (isf. har jag missat det).
Ser bra ut "so far" iaf.
Edit:Elfa art.nr
Just nu är kortet bestyckat med det jag hade hemma (alla motstånd, trissor, lite kondingar och IC hållare)
Satt och funderade på resonanskretsen. Är det en helt vanlig spole typ 58-481-48 eller vad har du använt?
Sen vet jag inte om du skrivit vad du använder som fuktsensor (isf. har jag missat det).
Ser bra ut "so far" iaf.
Edit:Elfa art.nr
58-088-29 har jag använt... är väl samma spole fast axiell istället. Jag monterade den stående hur som helst.
73-026-65 borde funka bra som fuktsensor.
Nu i somras hade jag ju en disktrasa med två komponentben instuckna.
Egentligen vill man bara uppnå en balans mellan vald sensor och motståndet R10 eller R11 eller va det va. Så att man får referenspoten hyfsat på mitten vid omslagspunkten.
Fotomotståndet är typ ett sånt här 60-289-53
Alla nr från ELFA
Har du inte beställt än så rekommenderar jag att du beställer ifrån mouser istället.. Dom har allt
(Elfa har inte L6205 i DIP kapsel)
73-026-65 borde funka bra som fuktsensor.
Nu i somras hade jag ju en disktrasa med två komponentben instuckna.
Egentligen vill man bara uppnå en balans mellan vald sensor och motståndet R10 eller R11 eller va det va. Så att man får referenspoten hyfsat på mitten vid omslagspunkten.
Fotomotståndet är typ ett sånt här 60-289-53
Alla nr från ELFA
Har du inte beställt än så rekommenderar jag att du beställer ifrån mouser istället.. Dom har allt
(Elfa har inte L6205 i DIP kapsel)
Det här med att roboten kommer utanför staketet.
I robocut koden så är det nog så att den känner BWF så ska den backa. om den vänder för att undvika sladden tex. i en kurva så "kommer den inte ihåg" att den redan backar, så när den backar över kabeln tror den att den ska backa mer och vipps, utanför !
Har för mig det var så.
I robocut koden så är det nog så att den känner BWF så ska den backa. om den vänder för att undvika sladden tex. i en kurva så "kommer den inte ihåg" att den redan backar, så när den backar över kabeln tror den att den ska backa mer och vipps, utanför !
Har för mig det var så.
Titta på reglerna för hobbyverksamhet om du inte vill skaffa F-sedel. Fritt ur minnet så tror jag att du bara behöver deklarera eventuell vinst men kostnaderna får inte dras mot annan inkomst som lönen från ditt ordinarie jobb.sinistry skrev:hmm.. det jag är mest orolig för om jag börjar uteckla andra versioner och ta betalt för dom är att skatteverket kommer å tar mig. Det är är ju ett öppet forum dessutom, så särskilt hemligt blir det ju inte. Nån som vet hur det funkar?
Så har du kvar kvitton från Cogra, Mouser m.m. från de senaste åren så kvittar du först dessa mot intäkterna från försäljningen av kort och kits och det är inte förräns tidigare kostnader är inhämtade du behöver deklarer vinst och skatta.
Struktur på alla papper och det kommer att gå fint, vad jag minns så behöver du inte köra med vanlig bokföring utan bara ha papper på allt i god ordning.
Intressant projekt och kul tråd att läsa!
Japp.. jag borde egentligen kolla upp dom där reglerna.
Men än så länge är det ju så lite pengar så det inte gör nåt.
Här kommer en viktig ändring på byggsatsen.
R40 ska vara 2,2Kohm inte 220ohm som jag har skrivit i den medföljande beskrivningen
Men än så länge är det ju så lite pengar så det inte gör nåt.
Här kommer en viktig ändring på byggsatsen.
R40 ska vara 2,2Kohm inte 220ohm som jag har skrivit i den medföljande beskrivningen
Senast redigerad av sinistry 23 februari 2011, 21:58:06, redigerad totalt 1 gång.
- Anahka1975
R7 är 1k på min beskrivning
Det enda på 220ohm är R40...
Det enda på 220ohm är R40...

Ojdå.. Sorry!
Blandade ihop layouten med mitt ytmonterade pcb.
Är ju samma laddkrets där.
R40 ska det vara
Blandade ihop layouten med mitt ytmonterade pcb.
Är ju samma laddkrets där.
R40 ska det vara
- Anahka1975
- Anahka1975
Har funderat mycket på chassi, och jag funderar på om jag ska göra en form och plasta ett (polyester och glasfiber, samma som i båtar).
Frågan är om det finns intresse av fler här på forumet, eller om jag strunta i att göra en riktig form och bara göra ett?
Har tittat på Husqvarnas modeller och just nu går tankarna att göra chassit liknande Automower 220.
Vad tror ni?
Frågan är om det finns intresse av fler här på forumet, eller om jag strunta i att göra en riktig form och bara göra ett?
Har tittat på Husqvarnas modeller och just nu går tankarna att göra chassit liknande Automower 220.
Vad tror ni?
Förbannat tufft om du får till det.
Det bästa vore ju om överdelen är upphängd i fjädrar eller nåt så man får till bumper/lyftskydd på ett smidigt sätt.
Jag har aldrig pillat på en automower men jag antar att dom har nån liknande lösning
Om du ändå hade tänkt skapa en egen byggtråd så är jag väldigt intresserad av hur du gjuter chassiet steg för steg med bilder
Det bästa vore ju om överdelen är upphängd i fjädrar eller nåt så man får till bumper/lyftskydd på ett smidigt sätt.
Jag har aldrig pillat på en automower men jag antar att dom har nån liknande lösning
Om du ändå hade tänkt skapa en egen byggtråd så är jag väldigt intresserad av hur du gjuter chassiet steg för steg med bilder
- Anahka1975
Lovar, det blir byggtråd bara jag kommer igång...
Varför har "alla" hembyggen de stora drivhjulen fram medan husqvarna har valt att ha sina drivhjul bak?
Finns det någon logisk förklaring till detta, eller är det smak o tycke?
Vilken hastighet bör klipparen klara som max (man kan ju alltif pwm'a ner till rätt klipp hastighet sedan)?
Varför har "alla" hembyggen de stora drivhjulen fram medan husqvarna har valt att ha sina drivhjul bak?
Finns det någon logisk förklaring till detta, eller är det smak o tycke?
Vilken hastighet bör klipparen klara som max (man kan ju alltif pwm'a ner till rätt klipp hastighet sedan)?
Det är ju bättre att ha hjulen bak om det ska driva bra för ju mer det driver ju mer pressas hjulen mot marken pga att tyngden fokuseras på den axeln.
Men sen kan man ju få problem om framhjulet "stuper" då är det bättre med ett hjul som "släpas" det fastnar nästan aldrig.
Bäst är 4WD
Men sen kan man ju få problem om framhjulet "stuper" då är det bättre med ett hjul som "släpas" det fastnar nästan aldrig.
Bäst är 4WD

- Anahka1975
Förlåt sinistry om jag kapar din tråd för mycket...
Men just nu går planerna åt att ha "stora" drivhjul bak och 2st mindre fram. Har en hel hög rollerblade hjul som jag tror ska kunna agera framhjul.
Bör jag tänka om?
Men just nu går planerna åt att ha "stora" drivhjul bak och 2st mindre fram. Har en hel hög rollerblade hjul som jag tror ska kunna agera framhjul.
Bör jag tänka om?
Jag har skapat en ny tråd där vi kan diskutera byggsatsen:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=49439
Denna byggtråden är främst tänkt att handla om mina egna robotklippare...
Byggsatsen har ju tagit över totalt
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=49439
Denna byggtråden är främst tänkt att handla om mina egna robotklippare...
Byggsatsen har ju tagit över totalt