DrLove's CNC-bygge och projekt
Re: DrLove's CNC-bygge och projekt
Jag hade velat ha NC men dem jag hittade var NO. Ser internt ut som nedan. Går inte att koppla direkt mot G540 iom olika spänningar (måste köra dem på 24v) men med en ULN2002a eller liknande mellan bör det gå.

Vad är det för typ och storlek på givare du behöver?
Jag har ett antal liggandes
Jag har ett antal liggandes
Som du säger skall man ha dioder på alla spolar som i relän eller elektriskt styrda ventiler. Bryter man en spole så stiger spänningen över spolen tills dess att den blir hög nog för att hoppa någon stans, eller läcka genom någon annan komponents skyddsdioder. Några hundra volt kan det lätt bli om det inte finns någon lätt väg att hoppa eller läcka. De andra komponenterna kanske håller 500 gånger, men efter ett tag så är sannolikheten stor att något pajjar.
En sak är iaf säker, har man ingen diod kan man få vilka mysko problem som helst.
En sak är iaf säker, har man ingen diod kan man få vilka mysko problem som helst.
Jag behöver minst 3 st 12mm induktiva givare med hysteres, för 24v DC med NPN NO eller NC funktion.
Ang dioder så får det bli att smacka dit ett gäng på lämpliga ställen, förslagsvis över polerna på magnetventilerna gissar jag.
Ang dioder så får det bli att smacka dit ett gäng på lämpliga ställen, förslagsvis över polerna på magnetventilerna gissar jag.
Ja, eftersom strömmen måste gå från spolen till dioden så är det bäst att sätta dioden så nära spolen som möjligt för att minimera strömloopen. Du behöver bara använda en diod som klarar samma ström och spänning som spolen i sig gör.
La en order på 4 st nya induktiva givare, modell TK12N4C. Billiga som attans så frågan är hur kvaliteten är men värt att testa iaf.
Ska ta och montera lite dioder oxå vid tillfälle, iaf INNAN jag monterar de nya givarna
//L
Ska ta och montera lite dioder oxå vid tillfälle, iaf INNAN jag monterar de nya givarna

//L
Uppdatering från igår.
Slängde dit flyback-dioder på processventilerna, får hoppas det gör susen. Använde 400v/3A-dioder för säkerhets skull även om spolen bara drar 3W
Även fått ordning på återrapporteringen av RPM från VFDn till Mach3 (MachStandardMill screenset), det gick inte att ändra DRO i VFD-plugin'et till 39 (standard) utan fick editera MSM-screenset'et så DRO för RPM var 1002 ist för 39, dvs matcha plugin'ets DRO för RPM. Mycket nöjd!
Mina nya givare skickades med brev igår (snabba ryck) så hoppas dem kommer idag. Dock finns ingen tid till mek förrän till helgen som det ser ut men alltid kul med paket oavsett
//L
Slängde dit flyback-dioder på processventilerna, får hoppas det gör susen. Använde 400v/3A-dioder för säkerhets skull även om spolen bara drar 3W

Även fått ordning på återrapporteringen av RPM från VFDn till Mach3 (MachStandardMill screenset), det gick inte att ändra DRO i VFD-plugin'et till 39 (standard) utan fick editera MSM-screenset'et så DRO för RPM var 1002 ist för 39, dvs matcha plugin'ets DRO för RPM. Mycket nöjd!
Mina nya givare skickades med brev igår (snabba ryck) så hoppas dem kommer idag. Dock finns ingen tid till mek förrän till helgen som det ser ut men alltid kul med paket oavsett

//L
Sådärja!!

Ser helt ok ut. Blir kul att få dem på plats framöver.
Kan klart rekommendera elnu.se, dem levererade blixtsnabbt och svarade på mail på kvällar/helger. Mycket nöjd.
//L
Ser helt ok ut. Blir kul att få dem på plats framöver.
Kan klart rekommendera elnu.se, dem levererade blixtsnabbt och svarade på mail på kvällar/helger. Mycket nöjd.
//L
Testade lite igår och blev till en början lite orolig!
Fick enorma störningar och sporadiska av/på-slag från givaren då jag stod i ändläget med givaren triggad. Detta när den var inkopplad till G540 via en ULN2002a. Oscilloskopet visade ganska stora störningar. Kopplade då in ett extra pull up på 1k utöver den som sitter inne i givaren men det blev inge bättre direkt.
Gick över på plan B vilket var att koppla samman givaren och G540 med endast en diod som skydd för spänningen ut från givaren, G540 vill ju inte ha ngn spänning på ingångarna bara dras mot jord.
Helt plötsligt fungerade allt kanon!! Inga störningar och felfri funktion, så här långt.
Tänk va enkelt det kan vara ibland
Värsta kopplingsschemat, men va gör man i brist på annat
Fick enorma störningar och sporadiska av/på-slag från givaren då jag stod i ändläget med givaren triggad. Detta när den var inkopplad till G540 via en ULN2002a. Oscilloskopet visade ganska stora störningar. Kopplade då in ett extra pull up på 1k utöver den som sitter inne i givaren men det blev inge bättre direkt.
Gick över på plan B vilket var att koppla samman givaren och G540 med endast en diod som skydd för spänningen ut från givaren, G540 vill ju inte ha ngn spänning på ingångarna bara dras mot jord.
Helt plötsligt fungerade allt kanon!! Inga störningar och felfri funktion, så här långt.
Tänk va enkelt det kan vara ibland

Värsta kopplingsschemat, men va gör man i brist på annat

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Love, nu vill vi se spånorna flyga

Det bjuder jag på 
Jo de ska snart flyga, ska bara... Som Alfons Åberg säger.
//L

Jo de ska snart flyga, ska bara... Som Alfons Åberg säger.
//L
Nej, jag menar allvar, vi som har liknande projekt och komponenter lär oss mycket på att Love är snabbare än oss och testar!
Jag använder samma givare till min "jula-fräs". Repeterbarheten är långt över förväntan. Jag kollade med klocka och kunde konstatera att på 20 referenskörningar blev variationen långt under en hundradel = Med beröm godkänt.