MPU-6000 + magnetometer = 9DOF + inbyggd DMP

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Korken

MPU-6000 + magnetometer = 9DOF + inbyggd DMP

Inlägg av Korken »

Godagens!

Är det någon mer än jag som har kollat på MPU-6000?
Det ser ut som en riktigt våt dröm för alla som håller på med Quadrocopters och liknande projekt!
Bara å koppla in en 3-axlig Magnetometer till den så kör den "Axis Fusion"-algoritmer och beräknar fram saker åt en med sin DMP (Digital Motion Processor) så man inte behöver göra beräkningar i huvud µCn.
Samt så har den en uppdateringshastighet på 1kHz med 16bitars precision som skickas över SPI vid (max) 20MHz.

Jag funderar nästan på att göra ett experimentkort på den + magnetometer och se vad den kan göra. :)
För den ser riktigt trevlig ut!

Mvh
Emil
ToPNoTCH

Re: MPU-6000 + magnetometer = 9DOF + inbyggd DMP

Inlägg av ToPNoTCH »

Om du gör det så håll oss underättade.

Den ser onekligen spännande ut.

Sen var det ju det här med resonansfrekvens.

Om man ändå lyxar med en sådan skulle man som du skrev även kasta på en magnetometer, men även en barometer vore nog på sin plats.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Mycket intressant! Du kan ju köpa eval-kortet för $69 istället för att göra ett eget expreimentkort. Eval-kortet har ju även magnetometern installerad...

På deras hemsida Invensense MPU-6000 skriver de ett pris på $15 i kvantitet 1-99 för MPU-6050 (ds den som har i2c). Farnell tar ju ca 350 kr.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Sweet! Bra mycket bättre pris där kan man säga! :)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Tycker deras DMP verkar vara extremt luddigt beskriven i databladet. Men vad jag förstår så samlar den egentligen bara ihop data i en fifo-buffer och eventuellt upptäcker att någon har knackat på den, att den faller fritt eller gör en swipe...

Det kan hända att jag missat något, men man kommer nog fortfarande få använda ett kalmanfilter eller komplementärt filter i huvudprocessorn för att få några vettiga värden på pitch, roll och yaw.

Hur som helst så är ett det väl trevligt med accelerometer och gyro i samma chip. Man borde kunna bygga en extremt liten controller.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Det har du helt rätt i. Filtrera lär man alltid få göra. :)
Men då de sitter i samma chip så slipper man distorsioner mellan axlarna på accelerometer och gyro och de gillar vi!
Skriv svar