Tidsbestämd händelse för Musikvideo - HJÄLP!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
eidhagen

Tidsbestämd händelse för Musikvideo - HJÄLP!

Inlägg av eidhagen »

Hej, jag håller just nu på och planerar inför en musikvideo och behöver verkligen hjälp.

I låten är det en ganska jämn takt. Första sekundrarna av låten så drar trummorna igång med, låt oss säga, 8 slag. På varje slag ska vi smälla en ballong som vi fyllt med vatten och karamellfärg. Cirka två slag per sekund.

Vi vill inte att någon ska synas i bild men ballongerna hänger uppifrån taket och alternativet är att vi sticker en hål eller liknande lösning uppifrån men det är svårt att göra exakt i takt till musiken. Någon som har tips på hur man skulle kunna genomföra detta på ett snyggt sätt? Absolut snyggast vore om vi kunde "spränga" ballonger istället för att endast trycka hål i dom men det börjar bli lite ont om tid och budget är också något av ett bekymmer så vi är öppna för alla kreativa förslag.

Om det är någon som är intresserad så är vi också behov av lite extra hjälp med denna video då vi har ganska många "kreativa" men också knepiga idéer som ska genomföras så om intresse finns så svara gärna med en mail adress så kan jag berätta mer om hela projektet som spelas in i mitten av mars i stockholm.

Tack på förhand

mvh
Andreas
sneaky

Re: Tidsbestämd händelse för Musikvideo - HJÄLP!

Inlägg av sneaky »

Hyr in en pyrotekniker i en timme är mitt förslag. En "squib" i varje ballong kopplade till en sequencer så är jobbet klart skulle jag tro.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Syncar man inte in sånt vid redigering av videon?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

inte om det ska spelas in i realtid, i en tagning.
kul ide, lycka till!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hade också absolut satsat på squibs, tror det blir absolut enklast. Tyvärr dröjer det till maj innan jag får/tar min licens, så jag kan inte vara till hjälp vid inspelningen.
eidhagen

Inlägg av eidhagen »

Hej, tack för tipsen.

Pyrotekniker är ju absolut det bästa, problemet är att jag gör videon åt några kompisar så budgeten kommer vara väldigt liten. Vi kan betala en del för material och så vidare men kommer inte kunna ge någon i teamet ersättning för jobbet, de flesta pyrotekniker tar ganska duktigt betalt.

Någon som har tips på någon som är lite hungrig på att visa framfötterna?

mvh
Andreas
becker

Inlägg av becker »

En liten bit kanthaltråd / motståndstråd, (som ligger an mot ballongen), en rejäl trafo och några strömbrytare. Så borde du kunna smälla ballongerna i takt till musiken :)
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

becker, exakt min tanke också, eller dessa små glödtrådar man har till modellraketer för att få igång dom.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Tänkte också på det, men hur lång fördröjning blir det? Modellraket har man ju skjutit några gånger, och då är det ju rätt rejäl fördröjning. Men då drivs det hela bara av några AA-batterier också, med bra (strömstark) drivning borde man nog kunna komma ner i riktigt kort fördröjning.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det borde funka med en kardel från t.ex hörlurskabel tejpat på ballongen, ännu enklare!
eidhagen

Inlägg av eidhagen »

Kanon, men säg att man ska ha 8 ballonger och smälla av dom en efter en. Då får man helt enkelt ha åtta stycken laddningar så får man trycka av dom manuellt, ett par personer hjälps åt? Eller är det möjligt att programmera det på något vis så dom smäller av en efter en automatiskt (efter att man tryckt av den första)?

/Andreas
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Absolut, det är en hyffsat enkel krets att bygga.

Ett shiftregister som klockas med en bestämd frekvens, där utgångarna på shiftregistret är kopplade till effekttrissor eller FETar. Man matar alltså bara in en "etta" och shiftar sedan bara uppåt så kommer "ettan" att förflytta sig mellan utgångarna.

Kan snickra ihop ett litet snabbschema för att visa principen.

Edit: Kom på att jag straxt ska iväg en sväng. Fixar det när jag kommer hem, om ingen annan har gjort det först :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ett alternativ är åtta vältajmade personer med luftpistoler :)
eidhagen

Inlägg av eidhagen »

Best forum ever...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

:D

Oavsett ta-sönder-metod så får ni inte glömma bort att det tar en stund från det att ballongen spricker utanför bild tills innehållet når ner...
Därför går det inte att bara synka "rakt av" från musiken.
Det vore lite typiskt att behöva städa upp och göra om bara för att man missat en sådan sak. :)

Walle's idé med shiftregister är enkel och bra.
För att få själva klockpulsen så kan ni använda ena kanalen i låten.
Dvs: Vänster: Musik. Höger: Tyst förutom korta toner/pulser när varje ballong ska smälla.

Förutom pyroteknik och glödande trådar så kan man använda små klämmor, nålar, sprintar, stark tejp, osv, som dras bort med smala vajrar (eller små servomotorer). Men det kräver att ballongerna sitter fast ordentligt (tejp). Jag har använt liknande metoder för att få bl.a tavlor och andra smågrejer att trilla ner. Tyvärr är jag inbokad i mars också, annars hade det varit kul att bygga ihop styrningen. :)
Skriv svar