Nybörjare med datorstryning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jocke

Nybörjare med datorstryning

Inlägg av Jocke »

Hej!
Jag börjar bli väldigt intresserad utav dator styrning. Så denna dag klev jag ur sängen 03:00 och vill ställa en fråga till er som håller på med datorstyrning.

Jag har hållt på lite med programmerings språket C och Visual Basic jag vet inte om det hjälper men jag har också läst lite Digitalteknik på gymnasienivå. Iaf så undrar jag om det finns någon slags "låda" till PC som gör det möjligt att läsa analoga signaler så väl som digitala och sedan kunna behandla dessa IN signalerna och få UT signaler. t.ex. så är jag intresserad utav att kunna läsa av rotationshastighet(IN signal) ifrån ett hjul med hjälp utav lite sensorer ifrån bilindustrin så man måste dessvärre kanske omvandla ifrån 12V till 6V eller vad nu "lådan" vill ha. Men jag vill även kunna utföra saker t.ex. om rotationshastighet är 10 varv/min så ska en liten lampa blinka det är då denna som är UT signalen.

Ni kanske förstår vad jag är ute efter, vad är det för "låda" man behöver till sin PC för kunna göra det? helst vill jag kunna styra allt 100% ifrån PC:n och inga PIC eller något liknande. Anledning till att jag vill helst lära mig kunna styra allt 100% ifrån PC:n är att jag vill kunna utveckla mina små experiment och kanske göra mina egna små program i Visual Basic... Desvärre så vill jag gärna också göra det med en låg budget... Så jag skulle bli väldigt glad om jag skulle kunna få lite små tips av er =)

uhmm.... jag är lite små trött så jag hoppas att det går att läsa vad jag menar ;)

mejla gärna svaret till: gromit@mbox301.swipnet.se
/Joakim Andersson
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Paralellporten funkar bra atta använda. Till analoga insignaaler kan man använda gameporten.
Jocke

Inlägg av Jocke »

Hej!
det lät intressant, men hur kan jag använda analoga signaler IN på gameporten och använda digital UT signaler ifrån paraller porten. finns det några guider eller program på internet som gör det lät att komma igång? Tack på förhand
/Joakim Andersson
Jocke

Inlägg av Jocke »

Hej!
Jag kollade lite på Elfas hemsida och hittade något som kanske kan passa mina önskade mål, eller vad tycker ni som är erfarna? Iaf det är en:

USB-interface-/experimentkort

Fabr Velleman
Interface- och experimentkort för styrning och reglering via datorns USB-port.

5 digitala ingångar, 8 digitala utgångar
2 analoga ingångar, 2 analoga utgångar
2 PWM-utgångar
Lysdiodindikering av utgångsstatus
Testknappar direkt på kortet
Med demo- och testmjukvara samt DLL-bibliotek

Egna program kan skrivas i Delphi, VisualBasic, Borland C++ Builder eller andra 32-bitars Windows-applikationer som stöder DLL-kommunikation. Kortet säljs även i monterad version
Datorkrav: Pentium-processor, Windows 98SE eller högre, USB1.0-anslutning, cd-spelare, mus.

Lämpliga verktyg: Lödkolv, avbitare, skruvmejsel, flacktång. Svårighetsgrad: Svår.

Strömförsörjning: Från USB-utgång, ca 70 mA
Digitala ingångar: 5 st (0=jord, 1=öppen)
Digitala utgångar: 8 st, max 100 mA 50 V (OC)
Analoga ingångar: 2 st, justerbar dämpn/förstärkn
Analoga utgångar: 2 st, 05 V, 1,5 kΩ
PWM-utgångar: 2 st, 0100 %
Omvandlingstid: 20 ms/kommando
Dimensioner: 145×88×20 mm

direkt adress:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... k=9001.htm
Lind

Inlägg av Lind »

Det var ju inte så mycket till guide det här så jag tar mig fräckheten att ställa en fråga här. Hur använder man portarna på datorn för att ta emot signaler och skicka signaler? Säg till exmpel att jag har en termoresistor och ett relä, vad behöver jag göra för att med datorns hjälp göra en termostat. Inga finesser och krusiduller med flashiga kretsar och sånt, utan på enklast möjligaste sätt, kort sagt.

Mvh
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Tråd flyttad till "Allmänt" efter påpekan från $tiff.

"Guider / FAQ" - Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.

/Johan
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Ska du använda parallellporten eller serieporten på datorn måste du göra om signalen med hjälp av en A/D omvandlare (väldigt lätt), isåfall har jag en bra länk som beskriver väl hur man ska gå till väga för att få in och ut signaler till datorn. http://www.logix4u.net/
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jocke skrev:Hej!
Jag kollade lite på Elfas hemsida och hittade något som kanske kan passa mina önskade mål, eller vad tycker ni som är erfarna? Iaf det är en:

USB-interface-/experimentkort

Fabr Velleman
Interface- och experimentkort för styrning och reglering via datorns USB-port.

5 digitala ingångar, 8 digitala utgångar
2 analoga ingångar, 2 analoga utgångar
2 PWM-utgångar
Lysdiodindikering av utgångsstatus
Testknappar direkt på kortet
Med demo- och testmjukvara samt DLL-bibliotek

Egna program kan skrivas i Delphi, VisualBasic, Borland C++ Builder eller andra 32-bitars Windows-applikationer som stöder DLL-kommunikation. Kortet säljs även i monterad version
Datorkrav: Pentium-processor, Windows 98SE eller högre, USB1.0-anslutning, cd-spelare, mus.

Lämpliga verktyg: Lödkolv, avbitare, skruvmejsel, flacktång. Svårighetsgrad: Svår.

Strömförsörjning: Från USB-utgång, ca 70 mA
Digitala ingångar: 5 st (0=jord, 1=öppen)
Digitala utgångar: 8 st, max 100 mA 50 V (OC)
Analoga ingångar: 2 st, justerbar dämpn/förstärkn
Analoga utgångar: 2 st, 05 V, 1,5 kΩ
PWM-utgångar: 2 st, 0100 %
Omvandlingstid: 20 ms/kommando
Dimensioner: 145×88×20 mm

direkt adress:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... k=9001.htm
Jag köpte det där kortet till jobbet för att labba lite med (köpte det från Kjell&CO), och jag måste säga att det fungerade klockrent!

Det följer med kodexempel i diverse olika språk, så det är lätt att göra egna applikationer.
Däremot vet jag inte vilken dataöverföringshastighet kortet kan komma upp i, eller hur bra det fungerar i timingkänsliga applikationer (sådana fungerar ju inte så bra i windows överhuvudtaget).

Om du vill kunna experimentera med att styra och mäta saker från PC:n är det där kortet ett mycket bra val, särskilt som det använder USB och inte serie- eller parallellporten.
jago

Fråga på gammal tråd.

Inlägg av jago »

Hejsan.
Såg att dem på Elfahade kvar interfacekortet som rekomenderades i denna tråd.
Någon som vet ifall det går/svårt att få igång i linuxmiljö?
Tack för svar
MVH Jago Svensson
jensa

Inlägg av jensa »

Google, första sidan ;)
http://linuxk8055.free.fr/
hoppas det är svar nog
jago

Inlägg av jago »

Tusen tack, Beklagar min miss där.
Men det blev en K8000 istället, med både digitala och analoga ut/in för pararell..
//Jago
Skriv svar