Jag börjar bli väldigt intresserad utav dator styrning. Så denna dag klev jag ur sängen 03:00 och vill ställa en fråga till er som håller på med datorstyrning.
Jag har hållt på lite med programmerings språket C och Visual Basic jag vet inte om det hjälper men jag har också läst lite Digitalteknik på gymnasienivå. Iaf så undrar jag om det finns någon slags "låda" till PC som gör det möjligt att läsa analoga signaler så väl som digitala och sedan kunna behandla dessa IN signalerna och få UT signaler. t.ex. så är jag intresserad utav att kunna läsa av rotationshastighet(IN signal) ifrån ett hjul med hjälp utav lite sensorer ifrån bilindustrin så man måste dessvärre kanske omvandla ifrån 12V till 6V eller vad nu "lådan" vill ha. Men jag vill även kunna utföra saker t.ex. om rotationshastighet är 10 varv/min så ska en liten lampa blinka det är då denna som är UT signalen.
Ni kanske förstår vad jag är ute efter, vad är det för "låda" man behöver till sin PC för kunna göra det? helst vill jag kunna styra allt 100% ifrån PC:n och inga PIC eller något liknande. Anledning till att jag vill helst lära mig kunna styra allt 100% ifrån PC:n är att jag vill kunna utveckla mina små experiment och kanske göra mina egna små program i Visual Basic... Desvärre så vill jag gärna också göra det med en låg budget... Så jag skulle bli väldigt glad om jag skulle kunna få lite små tips av er =)
uhmm.... jag är lite små trött så jag hoppas att det går att läsa vad jag menar

mejla gärna svaret till: gromit@mbox301.swipnet.se
/Joakim Andersson