Lågeffektsändare för mellanvåg (AM 531 – 1611 kHz)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Lågeffektsändare för mellanvåg (AM 531 – 1611 kHz)

Inlägg av hcb »

Enastående snyggt bygge!

>Som jag förstått det så i stället för att spärra strömmen "tvärt" vid en viss punkt, stryper ett galler gjort för AGC reglering mycket mer "utdraget".

Det stämmer. Jag har glömt vad det kallas, men gallret är lindat med olika stigning så att man styr brantheten med förspänningen.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Variabel branthet.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Tack för att ni klargjorde kring variabel branthet. Vet att man kallar de "vari-mu" rör på Engelska, men fick inte fram vad det borde ha hetat på Svenska :)

Har pillrat lite mer med sändaren i veckan. Är ganska nöjd med räckvidd och ljudkvalitet, men förbättringar kan göras.

Att sändaren modulerade bäst med ramen snedstämd avhjälptes genom att driva G1 hårdare på ECH84, anodströmmen var till att börja med inte ens 0,5mA. Nu ligger den på 1,4mA. Däremot visar anodströmmen ingen dipp vid resonans i ramen, men det tror jag är normalt. Röret bör nog arbeta i klass A eller AB för att kunna modulera linjärt. Vet inte om man kommer att se någon dipp i anodströmmen då vid resonans. Ni får gärna hjälpa mig reda ut den teoretiska biten.

Ikväll kontrollerade jag sändarens tendens att frekvensmodulera, och där kan jag konstatera att stora förbättringar finns att göra. Jag skall försöka fixa ett buffertsteg mellan oscillatorn och G1 på ECH84. Visar mina resultat med RF delen kopplad enligt mitt preliminära schema, d.v.s oscillatorns galler (V2b) och modulatorns (V3) G1 ihopkopplade. Spänningen är svept med precisionsätagg på G3 +- 2,5V från modulatorns "vilopunkt" som jag lagt på -6V eftersom det verkar ge bäst resultat. Ungefär 2,25V spänningsvariation åt vardera hållet från -6V behövs på G3 för full 100% amplitudmodulering.
g3_f_vs_v.jpg
Alltså har jag ungefär 3,5kHz frekvensmodulering vid 100% amplitudmodulering. Inte så bra. I praktiken tror jag inte att det blir så här illa när man spelar musik i sändaren. I normalt bruk lägger jag mig väl under 100% modulering när sändaren skall köra ut musik eller tal, för att vara säker på att ej få dist på ljudpeakar. Följdaktligen blir frekvensmoduleringen inte så stor vid normal användning.

Skall fixa ett buffertsteg och sedan göra samma test igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Dagens dumma: vad fick dig att välja den lösning du gjort i stället för den traditionella AM-sändarens anodmodulering? Jag gissar att det är effektbehovet i LF-delen, men du får gärna utveckla.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det finns ju ett par alternativ. Anodmodulering är vanligt som du säger. Anledningen till att jag undvikit den lösningen är inte i första hand det ökade effektbehovet, utan svårigheten att hitta en lämplig modulationstransformator. Det gäller ju att hitta en transformator som matchar impedansen hos steget man vill modulera annars låter det kasst. Genom att det blir så låg effekt blir det ju en tämligen udda siffra på impedansen (jämfört med HAM prylar då), och det är nog inte så lätt att hitta något som passar.

Man skulle kunna sätta in ett rör i katodledningen på "slutstegsröret" också. Så här typ:
Series modulation
Men det komplicerar också saker och ting. Katoden på det övre röret kommer att ligga "farligt" högt och det bästa är en extra glödtrafo till det röret och hålla glöden på en högre potential. Man behöver högre anodspänning totalt också eftersom det undre röret kräver sina Volt för att arbeta korrekt.

Jag har helt enkelt försökt göra det så enkelt som möjligt .. bitvis :)

Det frågades tidigare i tråden om dimensionerna på ramantennen, och det har jag ju glömt svara på. Den är 120cm tvärs över. på höjden blir det mer än 120cm pga foten, kommer inte ihåg måttet där. Jag ångrar att jag inte gjorde den nååågot mindre, den är minst sagt svårplacerad :)
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Det går väl (?) att göra ett snabbtest med en liten nättrafo (några VA)
körd baklänges som modulationstrafo, de fungerar i alla fall ner till 50Hz.

Hemmastereon in på lågspänningssidan och 230V:s lindningen i serie
med anodspänningen. Går snabbt att prova.

Ok, om ramantennen. Känner igen det där att de tar plats.
Ska man flytta dem så fastnar man för det mesta i något.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jo med lite provande skulle det säkert gå att hitta en trafo som passar. Skulle nog gå enklare att hitta en lämplig trafo om man tog ex ett EL90 i slutsteget ist och körde ut säg sisådär 5W i antennen :vissla:
Anodmodulering kräver hur som helst en mer komplicerad LF del, antingen som du säger YD1150 en hemmastereo och trafo, eller så får man bygga in en LF del i sändaren som kan driva trafon.
Anodmodulering känns helt enkelt overkill för så här låga effekter.

I afton var sändaren på "fältprov" för att kontrollera att räckvidden var tillräcklig. Den är nämligen tänkt som present åt föräldrarna :) Jag har beställt delar för att göra en exakt likadan sändare. Får se om jag behåller den själv.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Mellanvågssändare... :ajabaja:

En sån gjorde jag på 50-talet.
Både Polisen och Telegrafverkets pejlare kom på besök. :doh:

Jag tittade på din filmsnutt och reagerade på det enorma ljuset från glöden, speciellt på det ena röret!
Kör du med dubbla glödspänningen?

PS. Problem med modulation? Testa skärmgallermodulation, enkelt att fixa med en vänd utgångstrafo.

/Ingvar
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det ena stabbröret lyser en hel del, tror det är det du reagerade på. Tredje röret från vänster. Först likriktare, sen 150V stabb och sedan 75V stabb. Det är 75 voltaren som lyser en hel del.

Jo jag vet att det är aja-baja. Vill inte uppmuntra till lagbrott, utan tråden får ses som en övning i radioteknik. Jag kan precis urskilja sändaren från bruset ute i bilen på uppfarten, ca 30m från sändaren. Räckvidden på sändaren är därmed så begränsad att jag inte ser några problem med att använda den.

Tillbaks O.T.

Hade mycket frustrerande dag ute i verkstan i söndags. Trots årets kanske vackraste dag, med knallblå himmel, sol och -12, blev jag sittande inne och försökte få fason på ljudkvaliteten. Fastän jag verkar få fin modulerad bärvåg när jag kör in triangelvåg i LF delen så låter det kasst. Jag misstänker frekvensmoduleringsproblemen som jag konstaterade i ett tidigare inlägg orsakar detta, men jag skulle behöva göra fler mätningar. Jag provade under söndagen att lägga till ett buffertsteg mellan oscillator och modulatorrör, men det gjorde bara problemen värre och skapade en del nya bekymmer. Det optimala vore ett avstämt buffersteg, men det kräver komponenter som jag inte har plats med på det lilla chassit.
Saker jag tänker experimentera med är att få signalen från oscillatorn "renare", ändra hur hårt oscillatorn drivs för att se om jag kan snygga upp vågformen. Eller kanske plocka ut signalen från anoden i stället. Skall prova ändra anodkretsen på ECH84:ans heptoddel också. Se om olika anodlast påverkar linjariteten i moduleringen.

Jag är tyvärr fast lite i det här konceptet eftersom jag inte vill ha en extern LF förstärkare för anodmodulering (eller skärmgallermodulering för den delen). Problemet är att hitta en lämplig transformator. Eftersom det går så låg ström i "slutsteget" blir det en väldigt högohmig last att modulera med en transformator. Jag gjorde ett experiment med en vänd utgångstrafo i Söndags, men genom att det blir så missanpassat krävs nästan full volym på en 20W audioförstärkare för att få kanske 50% modulering. Hade kanske gått att få bättre resultat, jag experimenterade inte vidare med olika skärmgallerspänning ex.

Det vore som sagt enklare att göra en 5W bus-sändare, då hade det gått lättare att hitta en lämplig modulationstrafo... :vissla:. Men jag är intresserad av att ha en sändare med väldigt låg effekt som kan vara igång hela dagarna utan att man ska behöva vara rädd å få P.T.S på besök :)

Appropå P.T.S. Det är ju nästan en merit och ha haft pejlare på besök! :D Inte så många som håller på med sådant i ungdomen numera.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Hej igen!

Du läste kanske lite slarvigt. Skärmgallermodulation behöver inte mycket effekt.
Du kopplar trafons högohmiga sida till skärmgallret, sedan kommar skärmgallermotståndet som går till plus.
Omsättningstalet på trafon är inte så himla petig.
Jag förstår att du vill ha låg effekt på sändaren så att du inte får onödiga besök, men jag hade nog byggt något enklare,
t.ex. med två EF80 eller EF85. En som osc. och en som slutsteg.
Vad tror du?

Jo, besöket ledde till åtalseftergift, så det gick bra. Vi var bara 15-16 år gamla.
Herrarna var faktiskt imponerade av våra hembyggen.
Vi var tre killar som hade kontakt mellan våra hem. Avstånd fågelvägen 3 km. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Det är inte i första hand effektbehovet som gjort att jag undvikit mer konventionella modulationsmetoder. Det är den där trafon som jag inte ville hålla på och leta för att hitta en som gav bra modulering. Kanske skärmgallret är lättare när det gäller den biten, inte lika kritiskt med impedansen.

Kopplade faktiskt upp ett EF80 när jag provade med anodmodulering i söndags. Hade ingen tillhörande oscillator uppkopplad, utan matade bara gallret på EF80 med funktionsgeneratorn, som klarar att ge omkring 20V p-p. Resultaten blev som sagt inte alls bra. Fick ha nästan full fräs på 20W stärkaren för att få omkring 50% modulering. Det var mot slutet av dagen och jag var ordentligt less på att saker och ting inte fungerade. Skall göra lite mer prov med den kopplingen. Kan hända att det fungerat bättre med mer kräm in på gallret. 20V p-p är kanske i snålaste lagret för att driva röret helt in i klass C. Jag fick faktiskt en väldigt otydlig dipp vid resonans i anodkretsen, kanske berodde de dåliga resultaten på att röret jobbade under fel betingelser.

Skall ta och testa modulera skärmgallret också.

Det vore rackarns synd att bara kasta bort och göra om allt jobb man gjort hittills. Men man säger väl att tredje gången man gör om en sak blir det bra...
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Det borde gå att använda en balanserad modulator
typ denna:
bmod.jpg
Genom att koppla in en "pot" på passande ställe så kan
man köra den i (delvis) obalanserat läge och få ren och fin AM.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Funderar lite på hur ECH84 arbetar. Är det endast G3 som bestämmer arbetspunkten? Eller spelar även den autobias som G1 får via V2B's galler in?

Att du ser endast en liten dip i anodströmmen vid resonans tyder nog på att anpassningen mellan rörets anodimpedans och antennens impedans inte är optimal, vilket känns rätt naturligt med den valda kopplingen.

Att gå omvägen via en snedstämd balanserad modulator tror jag inte på. Det skulle för övrigt även bidra till distorsionsprodukter.

/Lasse
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

G1 påverkar också arbetspunkten. Både genom hur stor oscillatorsignalen är och genom autobiasen. Nåt slags spöke har jag i modulatorsteget varför jag inte får till det. När jag lyssnar på signalen i en radio har jag två st tydligt urskiljbara, ljudligare, men mer distade sidband. Alltså om jag ställer in mottagaren precis mitt på bärvågen är det där moduleringen verkar vara som svagast. Om det beror på att sändaren även frekvensmodulerar vet jag ej.

Jag har en 10mH HF drossel i anodledningen på ECH84:ans heptoddel i stället för det motstånd som visas på mitt schema. Jag tänkte att jag skulle få mer spänningssving ut med drosseln. Men det kanske är en dålig idé.

Nu när det inte fungerar som tänkt är det nog bäst att fundera lite mera på vad som händer. Jag är osäker på om ECH84 skall jobba i klass C eller mer åt B, AB hållet. Jag har byggt lite på känsla och utgått från schemat jag hittade på radiomuseum.org. Man kanske skulle sätta fast förspänning på G1 via en HF drossel och prova variera amplituden på oscillatorsignalen och se hur det påverkar linjariteten på moduleringen.
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Ja, tekniken med 2 styrgaller känns lite dunkel då jag aldrig använt detta i något projekt. Som du säger så är det ju rimligt att anta att båda gallren har med arbetspunkt att göra.

Eller ska man kanske se det som att röret får två arbetspunkter, en för HF-signalen som kan ge olinjär förstärkning (klass C) och en för LF-signalen, som då måste ge linjär förstärkning (klass A)...? Det borde gå att reda ut om man tittar i databladets rörkurvor.

Oscillatoramplituden påverkar väl arbetspunkten för HF-signalen i den meningen att den bestämmer hur stor autobiasen blir!?
Skriv svar