Mätutrustning (V-reggar), Nu lite bilder oxå. Nu röktestad
Mätutrustning (V-reggar), Nu lite bilder oxå. Nu röktestad
Håller på att bygga en liten mätutrustning
Behöver mäta spänning på ett antal ställen (ett antal V-Regar) samtidigt, för att avgöra hur de klara belastning.
Så, 14 st panelinstrument, hälften för att mäta spänning och hälften ström.
Allt monterat i en 4HE 19-tumslåda
Potarna är för att ställa in belastningen (bränner bort effekten i en bunt effekttrissor)
BNC-Kontakterna för att enkelt kunna ansluta oscilloskopet, för att kunna mäta av rippel osv.
Mätområden 0-2,000V och 0-20.00V, 0-200.0 mA och 0-2000 mA
Behöver mäta spänning på ett antal ställen (ett antal V-Regar) samtidigt, för att avgöra hur de klara belastning.
Så, 14 st panelinstrument, hälften för att mäta spänning och hälften ström.
Allt monterat i en 4HE 19-tumslåda
Potarna är för att ställa in belastningen (bränner bort effekten i en bunt effekttrissor)
BNC-Kontakterna för att enkelt kunna ansluta oscilloskopet, för att kunna mäta av rippel osv.
Mätområden 0-2,000V och 0-20.00V, 0-200.0 mA och 0-2000 mA
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av TomasL 1 mars 2011, 23:29:36, redigerad totalt 2 gånger.
Re: Mätutrustning
Intressant projekt.
Kul med "Top-Down" konstruktion.
Lådan brukar nog de flesta tänka på sist.

Lekte lite med 3-d pdf
Man brukar lära sig efter ett tag att hitta låda först, och sedan konstruera korten så de passar perfekt i lådorna4kTRB skrev:Intressant projekt.

Snyggt och skoj projekt.
Nu blir det knappast något kort iofs, en bunt isärplockade vårtor, fastskruvade på nått sätt, hur vet jag på tisdag, när jag får dem.
Panelmetrarna sitter ju på fronten.
Panelmetrarna sitter ju på fronten.
Re: Mätutrustning (V-reggar)
Behövde också en variabel trafo:
Instrument mm monterat Allt monterat "Skatboet" innan buntning
Så vad gör den nudå.
Jo Det finns en 24V AC-transformator, vilken kopplas via den variabla trafon, för att kunna testa mina regulatorer vid låg resp hög nätspänning, samt även se hur långt ner jag kan gå innan det sker brown-out.
På 24V AC delen har jag även möjlighet (via BNC-Jacket) att ansluta spektrumanalysatorn, för att se hur mycket störningar jag får ut från regulatorerna (ett par av dem är switchade).
Jag kan även lägga på störningar, pullser mm från signal/pulsgeneratorn för att se om det går att störa ut regulatorerna, samt även mät hur bra störningarna dämpas.
Mäter ström och spänning via de två övre vänstra instrumenten. Iom att det är AC har vi fixat till en aktiv likriktare, med lite dioder och en OP.
Det finns dessutom en oreglerad 24V DC-matning med glättning, för att kunna mata de individuella spänningsreggarna.
De två övre instrumenten till höger mäter last och spänning på denna 24V-matning.
Jag kan även koppla om instrumenten och koppla in en konstlast, för att mäta på likriktar och glättningsdelen (samt nätfiltren).
De två nedre raderna är 5 stycken mätkanaler för att kunna samtidigt mäta samtliga 5 (6 med 24-volt DC) ingående späningsregulatorer.
Från Vä till Hö.
3,3 V Digital
5V Digital 1
5V Digital 2
5V Analog
18V Analog
Den nedre instrumentraden är för ström, och den ovan för spänning.
Ström omkopplingsbar för 200mA och 2A, Spänning 20V och 200V.
Till varje mätkanal har jag dessutom en konstlast vilken är beräknad för en max belastning om 500mA per kanal.
Anslutning för Oscilloskop och Spektrumanalysator finns till varje kanal.
Skall även linda ett par mättrafos för att kunna mäta både Common och Differential mode störningar för 24V AC-matningen, men det blir en separat trafo.
Skall dessutom linda ett par öppna trafos för att kunna mäta på kretskortet, samt även göra ett par antenner för luftburen störning.
Skatboet tänkte jag fixa till på det gamla hederliga sättet med sydda kabelbuntar.
Måste bara vaxa lite bomullstråd först.
(börja aldrig fräs panelhålen innan du har instrumenten i din hand)
MIn teststation börjar ta form:Instrument mm monterat Allt monterat "Skatboet" innan buntning

Jo Det finns en 24V AC-transformator, vilken kopplas via den variabla trafon, för att kunna testa mina regulatorer vid låg resp hög nätspänning, samt även se hur långt ner jag kan gå innan det sker brown-out.
På 24V AC delen har jag även möjlighet (via BNC-Jacket) att ansluta spektrumanalysatorn, för att se hur mycket störningar jag får ut från regulatorerna (ett par av dem är switchade).
Jag kan även lägga på störningar, pullser mm från signal/pulsgeneratorn för att se om det går att störa ut regulatorerna, samt även mät hur bra störningarna dämpas.
Mäter ström och spänning via de två övre vänstra instrumenten. Iom att det är AC har vi fixat till en aktiv likriktare, med lite dioder och en OP.
Det finns dessutom en oreglerad 24V DC-matning med glättning, för att kunna mata de individuella spänningsreggarna.
De två övre instrumenten till höger mäter last och spänning på denna 24V-matning.
Jag kan även koppla om instrumenten och koppla in en konstlast, för att mäta på likriktar och glättningsdelen (samt nätfiltren).
De två nedre raderna är 5 stycken mätkanaler för att kunna samtidigt mäta samtliga 5 (6 med 24-volt DC) ingående späningsregulatorer.
Från Vä till Hö.
3,3 V Digital
5V Digital 1
5V Digital 2
5V Analog
18V Analog
Den nedre instrumentraden är för ström, och den ovan för spänning.
Ström omkopplingsbar för 200mA och 2A, Spänning 20V och 200V.
Till varje mätkanal har jag dessutom en konstlast vilken är beräknad för en max belastning om 500mA per kanal.
Anslutning för Oscilloskop och Spektrumanalysator finns till varje kanal.
Skall även linda ett par mättrafos för att kunna mäta både Common och Differential mode störningar för 24V AC-matningen, men det blir en separat trafo.
Skall dessutom linda ett par öppna trafos för att kunna mäta på kretskortet, samt även göra ett par antenner för luftburen störning.
Skatboet tänkte jag fixa till på det gamla hederliga sättet med sydda kabelbuntar.
Måste bara vaxa lite bomullstråd först.
(börja aldrig fräs panelhålen innan du har instrumenten i din hand)

Re: Mätutrustning (V-reggar), Nu lite bilder oxå.
Här är montageplåten med alla strömförsörjningar, totalt 16 st.
14x9V DC, för panelmätarna
1x24V DC, för elektroniken under testning.
1x24V AC, Separat matning via vridtrafo 0-270V, för elektroniken under testning.
Samtliga nätdelar kommer från plundrade vårtor (6:-/st hos ELFA)
9V-delarna är stabbade, sitter väl förmodligen en 7809 eller nått sånt i dem.
24DC är ostabbad (precis vad jag vill ha)
Längst upp till höger sitter det 6 st effektmotstånd, vilka ingår i de variabla konstlasterna.
I de 6 hälen till vänster skall det sitta 6 effekttrissor (TO220) för konstlasterna.
Konstlasterna är en enkel konstruktion, varje last består av en effekttrissa samt en drivtrissa darlintonkopplat, effektmotstånden sitter som kollektormotstånd (ger lite strömbegränsning)
Pottarna på panelen styr sedan "darlingtontrissan", och effekt bränns bort i dels motståndet och dels effekt trissan.
14x9V DC, för panelmätarna
1x24V DC, för elektroniken under testning.
1x24V AC, Separat matning via vridtrafo 0-270V, för elektroniken under testning.
Samtliga nätdelar kommer från plundrade vårtor (6:-/st hos ELFA)
9V-delarna är stabbade, sitter väl förmodligen en 7809 eller nått sånt i dem.
24DC är ostabbad (precis vad jag vill ha)
Längst upp till höger sitter det 6 st effektmotstånd, vilka ingår i de variabla konstlasterna.
I de 6 hälen till vänster skall det sitta 6 effekttrissor (TO220) för konstlasterna.
Konstlasterna är en enkel konstruktion, varje last består av en effekttrissa samt en drivtrissa darlintonkopplat, effektmotstånden sitter som kollektormotstånd (ger lite strömbegränsning)
Pottarna på panelen styr sedan "darlingtontrissan", och effekt bränns bort i dels motståndet och dels effekt trissan.
Re: Mätutrustning (V-reggar), Nu lite bilder oxå. Röktestad
Röktesten genomförd med lyckat resultat
Re: Mätutrustning (V-reggar), Nu lite bilder oxå. Nu röktest
Projektet avslutat, och allt funkar som det skall.
Att Voltmetrarna visar diverse sporadiska siffror beror på den höga impedansen, ca 100M, när inget är anslutet till dem.
Likriktarkopplingen fungerar över förväntan, mycket linjär för både spänning och ström.
Onoggrannheten är ca 5%, nu använde vi 5-10% komponenter så, det får anses vara väldigt bra.
Gjorde dock ett misstag på Ström-mätningen, men det spelar i nuläget ingen roll, Normalt skall man mäta över ett mätmotstånd, vilket iofs jag gör, men områdesbrytaren hamnade emellan, och dess kontaktresistans påverkar mätningarna lite.
Edit: Onogrannheten gäller naturligtvis AC-Mätningen, på DC ligger felet i sista decimalen.
Att Voltmetrarna visar diverse sporadiska siffror beror på den höga impedansen, ca 100M, när inget är anslutet till dem.
Likriktarkopplingen fungerar över förväntan, mycket linjär för både spänning och ström.
Onoggrannheten är ca 5%, nu använde vi 5-10% komponenter så, det får anses vara väldigt bra.
Gjorde dock ett misstag på Ström-mätningen, men det spelar i nuläget ingen roll, Normalt skall man mäta över ett mätmotstånd, vilket iofs jag gör, men områdesbrytaren hamnade emellan, och dess kontaktresistans påverkar mätningarna lite.
Edit: Onogrannheten gäller naturligtvis AC-Mätningen, på DC ligger felet i sista decimalen.
Senast redigerad av TomasL 3 mars 2011, 11:42:57, redigerad totalt 1 gång.