Fördröjningskrets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Taggsladder

Fördröjningskrets

Inlägg av Taggsladder »

Hej!

Jag behöver lite hjälp med ett problem jag har. Jag är starkströmselektriker och har rätt så limiterad elektronikkunskap men är intresserad av det. Det är så att jag har en 12vdc krets som jag skulle behöva ha en fördröjning på ca 10s (10-15-20 spelar ingen roll absolut inte känsligt bara det är minst 10). Alltså när jag kopplar på spänningen så vill jag att ett relä drar efter ca 10s och att det sedan förblir draget tills spänningen bryts.

Jag tänker att det måste finnas en enkel lösning på det :). Jag har sökt här och på Google utan resultat. Hoppas någon här kan hjälpa mig och jag skulle uppskatta så utförliga svar som möjligt då min kunskap som sagt är begränsad.

Mvh
Andreas
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Fördröjningskrets

Inlägg av SM7CZR »

Hade jag en liten verkstad så skulle jag nog mixtra ihop en grej med ett NTC-motstånd, transistor och relä med lite kringkomponenter.
Men jag är lite "gammeldags" så du får säkert något tips med en modern räknarkrets.
Vem vet, det finns kanske t.o.m. en färdig fördröjningskrets att köpa?

/Ingvar
monstrum

Inlägg av monstrum »

Kan lösas med en operationsförstärkare som komparator, ett RC-filter samt två motstånd alternativt en vridpotentiometer för att ställa tiden. En transistor på utgången med transientskyddsdiod för att dra reläet behövs också. Vill du att kretsen skall "återställas" så att tidsfördröjningen blir rätt även om du brutit spänningen bara några sekunder behövs även en diod och ett motstånd för att ladda ur RC-filtret.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Kanske nåt åt det här hållet. Notera att schemat är "felritat", insignalen kommer in från höger och utsignalen till vänster.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Hittade en bild på det som jag beskrev ovan.
Bild
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Enklare kan det nog inte bli.

Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Monstrum:

Den här lösningen ser lagom komplicerad ut för jobbet. Men varför inte ta LM393 som är en 8-pin. Men jag vill ändra värdet på 3,3k resistorn till 5,6k. Då sker tillslaget vid 1 RC-tid som är lite mer förutsägbart. För 15 s låt C1 vara t.ex. 22 uF och R1 på 680k.

Prototypen:

555 är härlig och du har nog det minsta antalet komponenter det går att göra med. Som ovan vill jag nog ändra värdet på C och R till 22u och 560k.

Det är lite känsligt med komponentval. Stora kondensatorer har högre läckström som påverkar tidsfaktorn. Använd helst tantal eller chip 10uF. Om din konstruktion skall sitta utomhus eller i fordon, använd inte större resistanser än 1M om de lackas och 100k om de sitter oskyddade. För fordon gäller även att tåla spänningar upp till 35 V och det bör helst fungera vid 8 V. Det klarar inte 7555 utan extra skydd. LM393 klarar 32 V vilket fungerar om man inte har glappande batterianslutningar .
Taggsladder

Inlägg av Taggsladder »

Tack för alla svaren! Det första kopplingsschemat finner jag lite svårbekripligt, inga namn på komponenterna och vad är "in" och "out". Är som sagt inte så kompetent som jag hade velat.

Det andra schemat verkar ju enkelt och bra. Ser att det står nere på den bilden "delay =r1xc1". Ska jag tolka det som 1ohmx1farad=1s?

Det tredje verkar ju dock ännu enklare. Tänkte bara på en sak. Den 7555:an skulle det funka med artnr. 73-270-96 på elfa? Är det det samma pinout etc? Sen vad ska det vara för diod? Tar gärna ett elfanr men också en enkel förklaring så man förstår varför just den. Samt blir det 10s eller är det en uppskattning ifall jag ska köpa lite olika motstånd och kondingar.

Gustav180: ja det ska sitta i en bil. Tack för upplysningen! Det är dock bara till ett exprimentelt projekt som inte kräver en stor pålitlighet just nu. Enbart enklast möjliga.

Ursäkta min okunnighet och tack för hjälpen!

/ andreas
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ditt ELFA nummer är exakt den kretsen
Dioden väljs utifrån relät, det kan gå med en 1N4148 eller så universialen 1N4007.

Byter man 7555 mot en NE555 så kan man klara sig utan transistor om relät drar typ 50 mA.

NE 555 drar mera ström än 7555 (kan ha betydelse om det är batteridrift) (hursomhelst så drar relät flera ggr mer ström ändå.

1 ohm x 1 farad ≈1 sekund (det beror vid vilken spänning man bryter men för överslag blir det ganska rätt).

Protte
Taggsladder

Inlägg av Taggsladder »

Okej. Det ska inte gå mkt ström igenom relät så jg hade tänkt elfanr. 37-209-88. Vilken diod funkar med det relät?

Tack på förhand!
PTC

Inlägg av PTC »

Varför inte sätta ett vanligt tidrelä, det finns ju färdiga sådana för 12VDC, Använd en med fördröjt tillslag bara och styr den direkt när du slår på spänningen :humm:
Taggsladder

Inlägg av Taggsladder »

Jag har bara sett sådana som håller ett relä tillslaget i en ibställbar tid. Inte några som har fördröjningen innan det dra. Har du någon länk till något med fördröjt tillslag? kul att göra något själv med och lära sig. Får jag ett kretsschema så kan jag sitta och kolla på det sen och förhoppningsvis förstå hur allt hänger ihop.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

enklast är nog ett motstånd, konding transistor i emetterföljare som driver relät
eftersom ett 12v relå behöver en 6-10v för att dra så räcker rampningen av tiden till man kommer upp till reläets tillslagspänning

detta om den absoluta tiden inte är så noga och inte heller repeteringsnoggranheten
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Taggsladder skrev:Okej. Det ska inte gå mkt ström igenom relät så jg hade tänkt elfanr. 37-209-88. Vilken diod funkar med det relät?

Tack på förhand!
Det räcker med 1N4148 och transistorn kan du byta ned dig till BC557

Protte
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

PTC skrev:Varför inte sätta ett vanligt tidrelä, det finns ju färdiga sådana för 12VDC, Använd en med fördröjt tillslag bara och styr den direkt när du slår på spänningen :humm:
Ja, helt rätt. Tillslagsfördröjda tidrelän är ju ganska så standard liksom, och finns säkert för de flesta spänningar och storleksformat. Dock är ju 12 volt en lite ovanlig spänning i industriella applikationer, det brukar vara 24V - 230V som gäller där.
Skriv svar