Ännu ett rörprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Oskar

Re: Ännu ett rörprojekt

Inlägg av Oskar »

Oblivion:
Vi skiljer väl på förlusteffekt på anoden och uteffekt? Skall man utnyttja röret fullt ut behövs naturligtvis rätt kylning, om man sedan använder det för audiofrekvenser eller i GHz området tror jag inte har någon betydelse för hur mycket anoden klarar att kyla bort. 100W uteffekt i ett klass A steg går ju helt klart inte. Däremot kan man säkert använda röret i ett audiosteg, må vara klass A, B, eller AB, och det klarar nog att kyla bort 100W då också. Vad uteffekten blir är ju en annan sak.

Räknade lite snabbt på värdena som anges i schemat. Vid 380V och -1,5V på gallret drar röret ungefär 60mA om man tittar på kurvorna. Vid 373V får anoden kyla bort ungefär 22W således. Att man valt den arbetspunkten beror nog mer på att man gör det enklare att driva röret än att det inte pallar mer.

Har jag fel? Kom med några motbevis, annars säger jag "I rest my case" ;)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Oscar:
Räknade lite snabbt på värdena som anges i schemat. Vid 380V och -1,5V på gallret drar röret ungefär 60mA om man tittar på kurvorna. Vid 373V får anoden kyla bort ungefär 22W således. Att man valt den arbetspunkten beror nog mer på att man gör det enklare att driva röret än att det inte pallar mer.
Eftersom röret körs i single end kommer vi att få ut maximalt 25% av tillförd effekt, alltså av dessa 22W kan vi som mest, i det optimalaste av optimala fall, nedförsbacke, solen i ryggen, råg i ryggen, säd i pungen att få ut 4-5W musikeffekt. Kanske 2,5 - 3W är en rimligare siffra.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag pratar självklart om uteffekt, där har soundbrigade rätt, 2-3W är nog rimligt.

Annars har du nog rätt oskar.

Coaxrör är ju roliga rör designmässigt, det är synd att socklarna är dyra och ovanliga dock. har själv en låda full av olia sorter som jag aldrig testat att göra någonting med, det största väger nog ett kilo eller två :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har att laga TVÅ DÄCK på cykelaset idag och jag bara måste komma igång med korsettsömnaden men jag ska dock leta fram mina fläktar och börja planera för den mekaniska uppbyggnaden. Sådana här rör ställer skaer och ting på ända då det ite abra är att borra ett runt hål i en plåt, fasta en sockel och trycka i röret.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Vad bra. Var väl jag som missförstod er, men i allafall jag blev lite klokare på kuppen.

Soundbrigade, du får gärna mäta och berätta hur mycket röret drar när du får fart på grejjorna. Vore kul att se om jag läste rätt från kurvorna.

Oblivion, den här rörtypen är helt klart intressant som du säger. Det är rätt fascinerande hur pass långt man lyckades ta den här tekniken egentligen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag, mäta???!!!! Du skojjar!!!! :vissla:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nu har jag funderat lite till:
Rören ska monteras liggande. Tre böjda kopparremsor som kontakterar anod, galler och katod/glödtråd ska skruvas på ett avlångt stycke glasfiber. den andra glödtrådsanslutningen kontakteras med en skruv över vilken en fjäder är trädd.
Paketet monteras sedan liggande med fläktar som blåser över anodens kylfläns.
Framför detta paket får drivrören monteras. Alla trafar monteras på lådans insida. På så sätt kan dimensionerna bli ganska små.
Det får bli lite foton senare eftersom lådan inte (riktigt) existerar. Däremot fick jag hem lite pryttlar från USA, bland annat drivrören - 14 dollar styck!!!! Men så är de rara också.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ungefär så här men med trafarna "under däck".
Bild
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

hittade denna på ebay idag när jag kollade lite snabbt, den hade ju passat perfekt för dig, lite dyrt dock

http://cgi.ebay.com/MICROWAVE-RF-DECK-2 ... 2eb16e4b2a
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag klippte till en kopparplåt på 200 x 270 mm häromdagen och bockade en plåt till att utgöra "sockel" idag. Den blir för en gångs skull ganska hög men så får jag placera utgångstrafarna inne i lådan för att säkerställa jämnt luftflöde över rören.
Jag har grävt fram en trevlig trafo jag köpt av Frag Jan Zuerst, en gång i tiden. Passar perfekt! :tumupp: Ska detaljplanera för alla hål som ska tas upp nu i helgen. En del jobb får jag göra på jobbet på måndag dock.

Bild
Skriv svar